PDA

View Full Version : Други алтернативни горива или за кюмюра!



Crusader
08-08-2007, 14:48
Какво е биодизел?

Биодизелът е екологична алтернатива на дизеловото гориво. Произвежда се от биологични суровини, мазнини, отпадъчни растителни и животински остатъци, или най-общо казано, от естествени възстановими суровини. Не е токсичен и се разгражда лесно. Отделя много по-малко вредни емисии в околната среда от обикновения петродизел. Добър разтворител, с перфектни смазочни качества. В нито един етап от производството му не се използват привършващите вече природни залежи от нефт.

Подходящ ли е биодизелът за всеки вид дизелови двигатели и агрегати?

Да, това гориво е абсолютно съвместимо с всеки вид дизелов двигател. Нещо повече – не са нужни никакви модификации на двигателя. Тази възможност е предвидена в сервизните книжки и упътвания към повечето модели возила, произведени след 1996 г., начело с Volkswagen и Mercedes. При съвременните модели, разполагащи със система Common Rail, впръскването на растителното гориво протича значително по-добре, което естествено влияе върху средния разход на алтернативното дизелово гориво.Единственият проблем който би възникнал, е при по-стари, неподдържани двигатели – тъй като биодизелът е добър разтворител, е нужно да бъдат подменени старите каучукови маркучи, които и без това трябва да са излезли от употреба още преди десет години. За всички останали, произведени след 1995-та година, не е нужно да се прави дори това. Те са произведени със синтетични маркучи.

В самото начало на употребата му е нужно да го използвате не в чист вид, а в по-малка концентрация в горивото, тъй като е с идеални почистващи качества и би могъл наведнъж да премахне всички мръсни напластявания в мотора ви и да блокира филтрите. След няколко зареждания обаче бихте могли да преминете на изцяло чист биодизел. Схемата на разреждане, която препоръчваме, е с първоначални 5% биодизел в останалото гориво, следващия път – 10% и т.н. Точно заради почистващите свойства на биодизела трябва и да смените филтъра след първите максимум две-три зареждания, тъй като той ще разтвори всички катрани, смоли и лакове, напластени от обикновения петродизел.

Опасен ли е биодизелът?

Биодизелът се съхранява не по-различно от обикновения дизел. Всеки пожарникар би ви обяснил как точно става това. Освен това разливът му е доста по-безобиден от този на обикновеното гориво, защото биодизелът е произведен от органични суровини и бързо се разгражда в почвата. Трябва обаче добре да се измива при попадане върху лакови повърхности, защото има отлични разграждащи свойства.

Употребата на биодизел ще наруши ли гаранцията на автомобила ми?

Повечето производители на автомобили са категорични – не! Голяма част от тях са провели собствени изследвания и са готови да предоставят на клиентите си сертификати за съвместимост на предлаганите от тях двигатели с новото екогориво.

Може ли да се използва биодизел в студено време?

При температури под 0 градуса чистият биодизел се желира. За да се избегне този проблем обаче производителите предлагат специална добавка, която предотвратява замръзването му. При смесване на биодизел с обикновен дизел, или при т.нар. блендинг, този проблем въобще не съществува. Препоръчителния блендинг в такива случаи е В20, или 20% биодизел в 80% конвенционален биодизел. В този случай блендингът ще се желира само толкова, колкото и чист петродизел в резервоара ви. Такъв ще е ефектът и при чистия биодизел, смесен с добавка против замръзване.

Какъв е ефектът на биодизела за околната среда?

Биодизелът е доста по-безвреден за околната среда от обикновените петрогорива. Той отделя само толкова въглероден двуокис, колкото е нужно за растежа на едно растение. Той не съдържа сяра, т.е. не предизвиква киселинни дъждове. Той изгаря по-добре заради по-голямата си наситеност на кислород. Той е биологичен продукт и се разгражда бързо, затова не застрашава околната среда с екологична опасност при евентуален разлив. Продължителният досег с него или със съставките му не заплашват с изменения в човешкия организъм или злокачествени заболявания.

В сравнение с обикновения дизел биодизелът излъчва по-малко:

Въглероден окис (СО) – до 30%;
Въглеводород (НС) – до 30%;
Сажди (RU) – до 40%;
Малки частици – до 40%;
Азотни окиси (Nox) – до 15%.

Излагам ли се на вредни изпарения при производство?

Рафинериите за биодизел са затворени контейнери и не създават биологична опасност дори при непосредствена близост по време на производство. По време на процесите не се налага контакт с химични вещества, а газовете се филтрират.

Има ли причина за производството и употребата на биодизел?

Енергийните ресурси на планетата са вече пред изчерпване. Природните залежи са почти изразходвани, а потреблението на гориво нараства. Паралелно с това вредните емисии от конвенционалното гориво унищожават околната среда и ни изправят пред екологична катастрофа.
За да се избегнат последствията от човешката дейност, но и да не се предотвратява икономическия напредък, беше нужно да се въведе алтернативен продукт, който да задоволява нуждите от гориво, да не зависи от изчерпаеми ресурси и да не оказва вредно влияние на екосистемата.

Новата тенденция за производство и употреба на екогорива въведена ли е като нормативна база?

Като неотложна мярка за борба с екологичната и енергийна криза Европейският съюз прие на 8 май 2003 г. Директива 30, с която нормира тази тенденция. Директивата касае насърчаването на използването и производството на възобновяеми горива за транспорт. Според нея до 2010 г. употребата на биогорива в чист вид или блендинг трябва да достигне 5,75%. Всяко правителство в ЕС, в това число и българското, насърчава под различни форми производствената инициатива и потреблението на биогорива. Като нова страна-членка в общността България особено активно стимулира подобно предприемачество с финансиране от еврофондове.

Колко струва да произвеждам биодизел?

Не повече от 20 ст./л. Зависи от суровините, от тока и водата. Но по принцип инвестициите в суровини са с ниска цена – най-вече основната! Отпадъчната суровина е въпрос на договорка, а останалото се намира дори в железарските магазини на едро и на ниски цени, като при това се слага в по-малка пропорция от основната съставка.


Биодизелът, който произвеждам, ще отговаря ли на стандартите EN 12142 и ASTM?
Когато е въведен стандартът EN 12142, биодизелът се е произвеждал от рапица. Така че ако държите да покриете точно този стандарт, просто трябва това да е основната ви суровина.

В какво състояние е вторичният продукт?

Полученият глицерин е непречистен, съдържа NaOH и остатъци от суровината. Ако произвеждате голямо количество биодизел, си струва да инвестирате и в оборудване за пречистване на глицерина, като продавате основния продукт . Останалото, което се отделя, е вода, примесена със сапун и сода каустик. Със содата бихте могли да почиствате запушени канали.

Чух , че в някои страни , са забранили производството заради отделяния отровен метанол

В реакторите на „Биоенергия „ е включен модул , който улавя остатъчния метанол и го връща в системата за нов цикъл , по този начин вредни вторични продукти няма – отделят се само вода и глицерин !

Мога ли да пречиствам глицерин с някаква система?

В момента „Биоенергия” разработва точно такава система. Много скоро тя ще бъде на пазара.

По колко биодизел мога да произвеждам?

В зависимост от рафинерията – от 60 до 200 л. на час.

При рационализиране на рафинерията мога ли да получа по-голямо количество биодизел?

Да, например можете да пестите от времето за подгряване – то отнема 1/3 от времето. Към рафинерията може да се добави резервоар за предварително загряване, снабден с термостат, и нагревател, захранван със суров глицерин и биодизел, който пести поне ѕ от електроенергията и ускорява с половин час процеса.

Колко биодизел мога да произвеждам с рафинерия?

Това зависи от модела който сте поръчали , модулите и режима на работа. Например капацитетът на рафинерията DZ2000 e 720 000л. Годишно в случай на редовен работен цикъл. В случай че планирате по-крупен бизнес обаче бихте могли да се оборудвате с толкова рафинерии, колкото производство бихте желали да реализирате. .

Мога ли да купя рафинерия на изплащане?

Разбира се! В днешно време схемата на лизинг е най-разумната инвестиция. Рафинериите „Биоенергия” се радват на добри условия на изплащане от страна на партньора ни „TBI Credit”. Надеждността на този вид бизнес беше оценена от финансовата група и те ни предложиха сътрудничество в името на успешното развитие на бранша. Повече за възможността да закупите рафинерия на кредит можете да получите както от нашите, така и от техните финансови консултанти.

Колко катализатор трябва да добавям?

Най-точно се определя с титруване, но по принцип – около 3,5-4 гр. на литър суровина. Ако желаете индивидуална преценка, бихте могли да ползвате лабораторията ни или да ви посетим лично на място. Можете да се посъветвате с консултантите на „Биоенергия” за всякакви въпроси, свързани с производството.

Колко мога да оползотворя суровините си с рафинерия?

Можете да достигнете до 98% реализация на суровините в продукцията от рафинерия. За целта обаче трябва суровините да са добре подготвени. Трябва олиото да е филтрирано, да сведете съдържанието на FFA до под 2%, да нямате високо съдържание на фосфати, водата да е под 1%.

Може ли без проблеми да използвам за производство употребено кухненско олио?

Разбира се! Но за целта е нужно да го подготвите добре. Най-лесно е да го съберете в резервоар за утаяване и там да го филтрирате и обезводните. Трябва да го загреете до 80 градуса и да го оставите „да отлежи” за денонощие. След като изтече този срок, ще източите утаената вода и остатъци от олиото. Същата процедура може да извършите и без „отлежаване” – когато загреете олиото, го центрофугирайте. Можем да ви снабдим с необходимото оборудване за тези обработки.
При този тип суровина обаче трябва да проследите нивото на FFA. Чрез титруване можете да определите процента на мазнините. Той трябва да е под 2%. Тези мазнини можете да намалите с химична реакция с участието на сярна киселина и метанол.
Ако нямате условия за титруване, можете да използвате лабораторията ни!

Каква е стандартизационната номенклатура за биодизела?

Европейският стандарт е EN 12142, а американският – ASTM D6751. Ако биодизелът е качествен и отговаря на приетата норма, то той трябва да носи една от тези две сигнатури.

Мога ли да премина без притеснение на биодизел при положение, че до сега съм карал на обикновен петродизел?

Да, без притеснение! За да сте 100% сигурни, все пак се обърнете към производител, вносител, дистрибутор на автомобили, селскостопански машини или генератори от вашата марка – те би трябвало да ви предоставят сертификат за това. Нещо повече – ако колата ви е произведена след 1995 година, може да използвате 100% чист биодизел. Ако е по-стара и не сте й подменяли маркучите – сменете ги със синтетични. Биодизелът е идеален разтворител и ще разяде старите каучукови маркучи, които би трябвало да сте изхвърлили от употреба още преди десет години.

Имайки предвид точно това качество на биодизела, препоръчваме следната схема на употреба: започнете с 5% биодизел в горивото ви, на второто зареждане – 10% и така добавяйте постепенно. Като добър разтворител, той ще почисти наслояванията от конвенционалния дизел по двигателя ви и ако това стане наведнъж, те ще запушат горивния ви филтър. С тази схема на преминаване към биодизел обаче няма да имате проблеми. Подменете филтъра след второто зареждане – толкова ще е достатъчно, за да сте сигурни, че наслояванията са почистени и са вече в стария филтър, а не в двигателя!

Нужно ли е да правя някакво подобрение или добавка към двигателя си, да слагам отделен резервоар или нещо друго, за да използвам биодизел?

Не е нужно никакво преобразуване на стария ви двигател в нов! Само проверете, ако колата ви е произведена преди 1995-та година, дали маркучите й са синтетични. Старите каучукови маркучи в двигателя би трябвало да са излезли от употреба още преди десет години, но все още биха могли да вършат работа. Биодизелът обаче е добър разтворител и би ги разложил. Затова е нужно те да бъдат синтетични. Не забравяйте също след първо-второ зареждане да смените горивния филтър – разтварящите качества на това гориво ще почистят всички налепи от петродизела по двигателя и те ще се озоват във филтъра.

Безопасно ли е да държа запас от биодизел в гаража си?

Съхранението на биодизела не е по-опасно от това на всяко друго гориво. Още повече, че той не съдържа сяра, т.е. не е толкова възпламеним. Дръжте го в съд, подходящ за съхранение на обикновен дизел. Най-добре потърсете съвет на пожарникар кой е най-удачният вариант според вашите възможности.

Мога ли да горя биодизел в нафтова печка?

Да, както и във всички дизелови домашни уреди.

Мога ли да смесвам биодизел с обикновено дизелово гориво?

Това е вече практика. Обикновено по бензиностанциите се предлага т.нар. блендинг В20 – 20% биодизел в 80% конвенционално дизелово гориво. Биодизелът обаче може да се смесва във всякакви пропорции.

Има ли опасност от замърсяване на околната среда при разлив на биодизел?

Биодизелът е нетоксичен, затова не представлява заплаха за околната среда. Той е органичен продукт и попаднал в почви, подпочвени води или водоизточници, се разгражда относително бързо,без да причинява замърсявания, за разлика от конвенционалните горива.

Биодизелът има ли срок на годност?

Да, можете да го съхранявате дълго време. Нужно е единствено да го предпазвате от конденз и от развитие на бактерии – а това става като добавите само малко количество обикновен дизелов биоцид.

Как да разбера дали произведеният биодизел е качествен и безвреден за двигателя?

Най-лесният начин е да видите в стъклен буркан дали са ясно очертани двата слоя – биодизел и глицерин. Не трябва да съществува трети слой! Друг лесен начин е да го смесите с вода – ако той бързо се отделя от водата, значи е качествен.

Чух, че при преминаването на биодизел колата не е толкова мощна, колкото с обикновен дизел.

Биодизелът не оказва никакво влияние на мощността.

Какво е обезсмоляване?

Суровите палмово и соево олио съдържат фосфолипиди, които всъщност представляват вид смола. Ако тя не се отстрани, ще се утаи на дъното на резервоара за съхранение. За отстраняването им са нужни 1-3% вода и киселина като добавка към олиото. Когато смолите (или парафините) се напоят, се извличат чрез центрофуга. С допълнителна обработка могат да се използват като емулгатори в хранително-вкусовата промишленост.

Източник:
http://www.bioenergya.com/forum/viewtop ... b14444158e (http://www.bioenergya.com/forum/viewtopic.php?p=1&sid=c7b338267bf807da182f30b14444158e)

didofurnira
08-08-2007, 20:08
браво бе човек направо ми се изчетоха :new_Eyecrazy:
инфото е 6 :clap2:

mim
09-08-2007, 09:33
само дето това с акцизите не е вярно

че гадовете слагат акцизи и на алтернативните горива, метанът има от миналата година :angry1:

браво за статийката, че си я предоставил :D

Stefan84
09-08-2007, 13:04
и на метана ли сложиха акциз.... :evil: еиии не се наядоха...

търтей
09-08-2007, 13:13
мнда
само дето за да не става на желе се продава В20 :wink:

е може и В100 да се ползва ако се направи система за подгряване на горивото

trustworthy
09-08-2007, 13:30
Ами само лятото ше сипваш Б100, бе.
Иначе нали се сещаш, че за целогодишно ползване тази подгревна система трябва да обхваща целия горивен тракт, т.е. и тръбопроводите от резеровара до ГПВН, поне докато запалиш ;)

търтей
09-08-2007, 13:33
Ами само лятото ше сипваш Б100, бе.
Иначе нали се сещаш, че за целогодишно ползване тази подгревна система трябва да обхваща целия горивен тракт, т.е. и тръбопроводите от резеровара до ГПВН, поне докато запалиш ;)

и след като запалиш
слага се нагревател в резервоара
не е много сложно

а в100 зависи от кво е правен - ако е от отпадни мазнини (умрели котки също така) става на мармалад около +16С
:wink:

trustworthy
09-08-2007, 13:38
Това с нагревателя в резервоара си го има при някои по-нови дизели, ако не се лъжа :roll: Аз ти говоря сутуацията 'палене при ниски температури'. Ако ти се е желирала котката в тръбопровода до ГПВН, ако ше тази в резервоара да е бутална, пак няма да може да избута желето ;) Говоря, че критично е запалването, после вече като продухаш и подаваш затоплено от резервоара, няма да има проблем ;)

търтей
09-08-2007, 13:42
ем те ако са метални горивопроводите могат да се нагряват :wink:

биодизела е бъдещето ама още не е съвсем изпипано производството и прочее
още годинка две