Log in

View Full Version : Закон за защита на потребителите



търтей
05-11-2007, 13:28
понеже ми писна да ми двата гаранция от 3 месеца или 1 година:

Чл. 105. (1) Продавачът е длъжен да предаде на потребителя стока, която съответства на договора за продажба.
(2) Продавачът отговаря за всяка липса на съответствие на потребителската стока с договора за продажба, която съществува при доставянето на стоката и се прояви до две години след доставянето й, дори и да не е знаел за несъответствието.

Mind_Control
05-11-2007, 13:38
понеже ми писна да ми двата гаранция от 3 месеца или 1 година:

Чл. 105. (1) Продавачът е длъжен да предаде на потребителя стока, която съответства на договора за продажба.
(2) Продавачът отговаря за всяка липса на съответствие на потребителската стока с договора за продажба, която съществува при доставянето на стоката и се прояви до две години след доставянето й, дори и да не е знаел за несъответствието.

А за обувки също ли искаш да кажеш, че трябва да имат 2 години гаранция :roll:

botsos
05-11-2007, 13:41
Търтей, я кажи кой те е изпържил с некачествена стока и не иска да си поеме гаранцията?!

Kuku
05-11-2007, 13:49
Според "Комисия за защита не потребителите" всеки клиент, физическо лице, има право да върне всяка една доказано дефектна стока в срок до две години от датата на закупуване и това е факт за абсолютно всякакъв вид стоки :!:
Друг е въпроса вече, дали ще му върнат парите или стоката ще бъде заменена с нова :wink:

Mind_Control
05-11-2007, 13:56
Според "Комисия за защита не потребителите" всеки клиент, физическо лице, има право да върне всяка една доказано дефектна стока в срок до две години от датата на закупуване и това е факт за абсолютно всякакъв вид стоки :!:
Друг е въпроса вече, дали ще му върнат парите или стоката ще бъде заменена с нова :wink:

Значи закона казва следното: имат право 2 пъти да се опитат да отстранят повредата и ако след това пак се появи трябва или да ти вънат парите или да ти я заменят с нова, но това ТИ го избираш!!

Kuku
05-11-2007, 14:38
Акцентирал съм с червен цвят върху интересуващите ви членове и алинеи :!:
Смятам коментарите за излишни :idea:



"ЗАКОН ЗА ЗАЩИТА НА ПОТРЕБИТЕЛИТЕ
Обн. ДВ. бр.99 от 9 Декември 2005г., изм. ДВ. бр.30 от 11 Април 2006г., изм. ДВ. бр.51 от 23 Юни 2006г., изм. ДВ. бр.53 от 30 Юни 2006г., изм. ДВ. бр.59 от 21 Юли 2006г., изм. ДВ. бр.105 от 22 Декември 2006г., изм. ДВ. бр.108 от 29 Декември 2006г., изм. ДВ. бр.31 от 13 Април 2007г., изм. ДВ. бр.41 от 22 Май 2007г., изм. ДВ. бр.59 от 20 Юли 2007г., изм. ДВ. бр.64 от 7 Август 2007г

Глава пета - БЕЗОПАСНОСТ И КАЧЕСТВО НА СТОКИТЕ И УСЛУГИТЕ

Раздел II - Гаранция на потребителската стока

Чл. 104.
(1) Продавач е всяко физическо или юридическо лице, което в рамките на своята професионална или търговска дейност и въз основа на договор за продажба продава потребителски стоки.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 64 от 2007 г., в сила от 08.09.2007 г.) Производител е лицето, което произвежда стоката, вносителят на стоката на територията на Европейската общност или на държава, страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство, и всяко лице, което се представя за производител, като поставя върху стоката своето име, търговска марка или друг отличителен знак.
(3) Потребителска стока е всяка движима материална вещ, с изключение на вещите втора употреба - обект на публична продажба, когато потребителят е имал възможност да участва в продажбата.
(4) Поправка или ремонт на потребителска стока е привеждането й в съответствие с договора за продажбата й, когато има несъответствие между тях.

Чл. 105.
(1) Продавачът е длъжен да предаде на потребителя стока, която съответства на договора за продажба.
(2) Продавачът отговаря за всяка липса на съответствие на потребителската стока с договора за продажба, която съществува при доставянето на стоката и се прояви до две години след доставянето й, дори и да не е знаел за несъответствието.

Чл. 106.
За да съответства на договора за продажба, потребителската стока трябва да:
1. притежава характеристиките, определени от страните по договора, и да е годна за обичайната употреба, за която служат потребителските стоки от същия вид;
2. отговаря на описанието, дадено от продавача под формата на мостра или образец;
3. е годна за специалната употреба, желана от потребителя, при условие че той е уведомил продавача за своето изискване при сключването на договора и то е прието от продавача;
4. притежава обичайните качества и характеристики на стоките от същия вид, които потребителят може разумно да очаква, като се имат предвид естеството на потребителската стока и публичните изявления за конкретните й характеристики, направени от продавача, производителя или негов представител, които се съдържат в рекламата или в етикета на потребителската стока.

Чл. 107.
Продавачът не е обвързан с публичните изявления по чл. 106, т. 4, ако докаже, че:
1. не е знаел и не е могъл да знае за направените публични изявления, или
2. публичните изявления са били коригирани в момента на сключването на договора, или
3. решението на потребителя за закупуване на потребителската стока не е било повлияно от публичните изявления.

Чл. 108.
Всяко несъответствие на потребителската стока с договора за продажба, което се прояви до 6 месеца след доставянето на стоката, се смята, че е съществувало при доставянето й, освен ако се докаже, че липсата на съответствие се дължи на естеството на стоката или на характера на несъответствието.

Чл. 109.
Потребителят не може да оспори съответствието на потребителската стока с договора за продажбата й, когато:
1. при сключването на договора е знаел или не е могъл да не знае за несъответствието;
2. несъответствието се дължи на материали, предоставени от потребителя.

Чл. 110.
(1) Продавачът отговаря за несъответствието на потребителската стока с договора за продажба, дължащо се на неправилно монтиране или инсталиране на стоката, когато договорът предвижда монтирането или инсталирането й да бъде извършено от продавача или на негова отговорност.
(2) Продавачът отговаря за несъответствието на потребителската стока с договора за продажба и когато стоката е монтирана или инсталирана от потребителя, но несъответствието се дължи на неправилни указания за монтиране или инсталиране.

Чл. 111.
(1) Всяко споразумение или договор, сключени с продавач преди появата на несъответствието на потребителската стока с договора за продажба, което ограничава или изключва отговорността на продавача по този раздел, е нищожно.
(2) Всяко споразумение, с което потребителят заявява, че знае за липсата на съответствие на потребителската стока с договора за продажба преди неговото сключване, в което не е посочено естеството на несъответствието, е нищожно.

Чл. 112.
(1) При несъответствие на потребителската стока с договора за продажба потребителят има право да предяви рекламация, като поиска от продавача да приведе стоката в съответствие с договора за продажба. В този случай потребителят може да избира между извършване на ремонт на стоката или замяната й с нова, освен ако това е невъзможно или избраният от него начин за обезщетение е непропорционален в сравнение с другия.
(2) Смята се, че даден начин за обезщетяване на потребителя е непропорционален, ако неговото използване налага разходи на продавача, които в сравнение с другия начин на обезщетяване са неразумни, като се вземат предвид:
1. стойността на потребителската стока, ако нямаше липса на несъответствие;
2. значимостта на несъответствието;
3. възможността да се предложи на потребителя друг начин на обезщетяване, който не е свързан със значителни неудобства за него.

Чл. 113.
(1) Привеждането на потребителската стока в съответствие с договора за продажба трябва да се извърши в рамките на един месец, считано от предявяването на рекламацията от потребителя.
(2) След изтичането на срока по ал. 1 потребителят има право да развали договора и да му бъде възстановена заплатената сума или да иска намаляване на цената на потребителската стока съгласно чл. 114.
(3) Привеждането на потребителската стока в съответствие с договора за продажба е безплатно за потребителя. Той не дължи разходи за експедиране на потребителската стока или за материали и труд, свързани с ремонта й, и не трябва да понася значителни неудобства.
(4) Потребителят може да иска и обезщетение за претърпените вследствие на несъответствието вреди.

Чл. 114.
(1) При несъответствие на потребителската стока с договора за продажба и когато потребителят не е удовлетворен от решаването на рекламацията по чл. 113, той има право на избор между една от следните възможности:
1. разваляне на договора и възстановяване на заплатената от него сума;
2. намаляване на цената.
(2) Потребителят НЕ МОЖЕ да претендира за възстановяване на заплатената сума или за намаляване цената на стоката, когато търговецът се съгласи да бъде извършена замяна на потребителската стока с нова или да се поправи стоката в рамките на един месец от предявяване на рекламацията от потребителя.
(3) Потребителят не може да претендира за разваляне на договора, ако несъответствието на потребителската стока с договора е незначително.

Чл. 115.
(1) Потребителят може да упражни правото си по този раздел в срок ДО ДВЕ ГОДИНИ, считано от доставянето на потребителската стока.
(2) Срокът по ал. 1 спира да тече през времето, необходимо за поправката или замяната на потребителската стока или за постигане на споразумение между продавача и потребителя за решаване на спора.
(3) Упражняването на правото на потребителя по ал. 1 не е обвързано с никакъв друг срок за предявяване на иск, различен от срока по ал. 1.

Чл. 116.
Продавачът, който отговаря за несъответствието на потребителската стока, има право на иск за обезщетение за претърпените вреди срещу лицето, което е причинило несъответствието, ако се намира в пряка или косвена договорна връзка с него, както и срещу производителя, когато той отговаря за несъответствието на стоката. Всяка клауза в договор, която ограничава или изключва тези права на търговеца, е нищожна.

Чл. 117.
(1) Търговска гаранция е всяко задължение, поето от продавача или производителя към потребителя, да възстанови цената, заплатена за потребителската стока, да замени или поправи стоката или да положи други грижи за нея, без това да е свързано с разходи за потребителя, когато потребителската стока не отговаря на условията, обявени в заявлението за предоставяне на търговска гаранция или в рекламата, свързана с него.
(2) Търговската гаранция обвързва този, който я предоставя, съобразно условията, посочени в заявлението за предоставяне на търговска гаранция и в рекламата за нея.

Чл. 118.
Търговската гаранция се предоставя на потребителя в писмена форма.

Чл. 119.
(1) Заявлението за предоставяне на търговска гаранция съдържа задължително следната информация:
1. съдържание и обхват на търговската гаранция;
2. съществените елементи, необходими за нейното прилагане, и по-специално: срок на търговската гаранция; териториален обхват; име и адрес на лицето, предоставящо гаранцията.
(2) Информацията по ал. 1 трябва да бъде ясна и разбираема.

Чл. 120.
В заявлението за предоставяне на търговска гаранция се посочва, че независимо от търговската гаранция продавачът отговаря за липсата на съответствие на потребителската стока с договора за продажба съгласно този закон.

Чл. 121.
Неспазването на някои от изискванията на чл. 118, 119 и 120 не води до недействителност на търговската гаранция и потребителят може да се позове на нея и да претендира за изпълнение на посоченото в заявлението за предоставяне на търговска гаранция."

lazy
05-11-2007, 17:52
Всичко от червеното се случва при несъответствие на потребителската стока с договора за продажба. А чл.106 и особено т.4 са много хлъзгави ...

petko
05-11-2007, 18:35
То Закони хубаво има , ама кой ги е... :?:

mboge
05-11-2007, 20:20
двете години са в случай , че нещо не е така от това което са ти казали като параметри на стоката най-просто казано , в случай на дефектиране всяка стока може да има различна гаранция и задължителен едномесечен срок за отстраняване на дефекта.Работя в тази сфера и не веднъж са преборвани подобни жалби към комисията така , че закона защитава силния ...

dch
06-11-2007, 17:15
двете години са в случай , че нещо не е така от това което са ти казали като параметри на стоката най-просто казано , в случай на дефектиране всяка стока може да има различна гаранция и задължителен едномесечен срок за отстраняване на дефекта.Работя в тази сфера и не веднъж са преборвани подобни жалби към комисията така , че закона защитава силния ...

Под параметри разбира ли се времето за живот на даден елемент или покритие, защото го дават при някои изделия.

mboge
06-11-2007, 20:08
не за живот не се говори пример ти давам на табелата пише 1GB RAM отиваш си и виждаш , че всъщност в машината ти има 512MB , в този случай имаш право да дойдеш и да си искаш парите или да ти замениме стоката , обаче ако си имаш 1GB и се повреди дори това да стане още първия ден стоката трябва да иде в сервиз.Това нещо с двете ходения на сервиз и на третото да ти сменят стоката или да си ти върнат парите го няма от юни 2005 , може да си те разкатават сервизите н-брой пъти докато не издадат протокол за замяна но винаги трябва да спазват 30 дневния срок ако го прехвърлят дори с ден вече закона е на твоя страна

aMoHuaK
07-11-2007, 00:58
Чисто нов Потник с брата му е*ахме майката за 2 години..

ParisWind
07-11-2007, 02:30
Съжалявам ако съм пропуснал нещо между редовете но... :) През изминалият месец ми се наложи да ходя 2 пъти в "Защита на потребителите" като Търговец а не като Потребител и все пак клиента има право да предявява рекламация в случай на непълна окомплектовка (но в повечето ръководства на технически продукти в книжките им са упоменати всички съвместими "допълнителни" продукти, които клиента може да използва! а не на 100% че трябва да са в комплекта - именно за това една стока може да се продава за 1000 лв с всевъзможни глезотийки в комплекта, но меже да я купите и на 800 без тях!) А и закона е на наша страна като потребители в случаи на фабричен дефект а не на "повреда причинена от страна на клиента"! - пример - вали дъжд телефона ти е в джоба, минава кола и те изпръсква, телефона дава фира - сори бате мокрен е - гаранция немаааа!, Токов удар грамва ти телевизора, Плейстейшъна ти е вързан към него - изплясква и той аиде ходи докаж че вината е в продукта, кофти бушон нали, да ама гаранция пак нема и в този случай ще съдиш енергото ама.. До момента съм бил повече от 10 пъти сигурно в "Защита на потребителите" и не са ни написали нито един акт ама като се поставям на мястото на потребителите - баси доста крива хава чесно :( Законите са ни скапани бе хора, Защита на потребителите е пунта мара - ако търговеца е изряден спрямо стока и вярност на етикетите нема начин да го бутнеш! Ако искате да спечелите търсете грешката в етикета на стоката към която предявявате рекламация! Няма значение и колко пъти стоката ще бъде в сервиз и тя не се подменя на 30-тият ден а се задейства процедура за подмяна на съответният продукт,като на клиента се предлагат 3-те варианта - 1. Подмяна на стоката със същата такава 2. Подмяна с доплащане от страна на клиента за друг продукт. 3 Връщане на сумата (като стойността е цента на която се предлага продукта при предявяването на рекламацията!

pr_00f
13-11-2007, 13:17
http://www.kenanoff.com/blog/archives/190


Малко полезна информация по темата.