Log in

View Full Version : Парапланеризъм



Mind_Control
05-08-2008, 12:09
От известно време съм много навит да се запиша на такова нещо и да се науча да летя с парапланер. Проверих два клуба http://www.verticaldimension.com където цената ориентировъчно е 3000 Евро + нова екипировка, като за първите 2-3 месеца те ти осигуряват общо 30-35 дни занимания включва. В другия клуб http://azor.hit.bg/ цената е 85 лв. за двудневен курс и след това по 40 лв. на ден и вече в зависимост от това как напредвам, като те ми осигуряват екипировка.

Ако някой се е занимавал или има информация за двата клуба или за друг клуб нека сподели, за да мога да избера :) А пък ако има и други желаещи и ентусиасти нека се присъединят и да ходиме заедно да летим...

code
05-08-2008, 12:43
Един приятел си взе такъв чаршаф и сега виси насам натам. Никаква интрига няма в това - дърпаш лявото завива наляво, дърпъш дясното завива надясно, пуснеш ги - висиш, въобще не виждам на какво ще те учат на тия курсове. Ако искаш тръпка и кеф си вземи безмоторен делтапланер - е с това вече си птица:tongue: иска и някакви умения обаче и то сериозни. Баща ми е делтапланерист и от 6 годишен съм из небето с него, след това като се качих на парашут (теглен от катер в морето сигурно си ги виждал) умрях от скука.

Mind_Control
05-08-2008, 13:10
Един приятел си взе такъв чаршаф и сега виси насам натам. Никаква интрига няма в това - дърпаш лявото завива наляво, дърпъш дясното завива надясно, пуснеш ги - висиш, въобще не виждам на какво ще те учат на тия курсове. Ако искаш тръпка и кеф си вземи безмоторен делтапланер - е с това вече си птица:tongue: иска и някакви умения обаче и то сериозни. Баща ми е делтапланерист и от 6 годишен съм из небето с него, след това като се качих на парашут (теглен от катер в морето сигурно си ги виждал) умрях от скука.


Е човек все трябва да започне от някъде :) мен ме радва мисълта, че ще гледам земята от високо и че под мен няма да има нищо на стотици метри :) не искам да развивам скорости някакви в небето... Сигурен съм, че на първо време няма да ми е скука :) след това може да пробвам и нещо друго.

Бобби
05-08-2008, 13:22
Един приятел си взе такъв чаршаф и сега виси насам натам. Никаква интрига няма в това - дърпаш лявото завива наляво, дърпъш дясното завива надясно, пуснеш ги - висиш, въобще не виждам на какво ще те учат на тия курсове. Ако искаш тръпка и кеф си вземи безмоторен делтапланер - е с това вече си птица:tongue: иска и някакви умения обаче и то сериозни. Баща ми е делтапланерист и от 6 годишен съм из небето с него, след това като се качих на парашут (теглен от катер в морето сигурно си ги виждал) умрях от скука.
Явно от малък си преттръпнал......лично аз едва ли бих се усмелил, да дърпам важенца на тая височина:horror:...знам си, че по на високо от женски корем да не се качвам:balloon:

deadairplane
06-08-2008, 02:21
Защо не отидеш в Сопот? Честно казано цитираните от тебе клубове не съм ги и чувал.

http://www.skynomad.com/
http://www.skynomad.com/club/
http://forum.skynomad.net/

emilio
06-08-2008, 15:22
Един приятел си взе такъв чаршаф и сега виси насам натам. Никаква интрига няма в това - дърпаш лявото завива наляво, дърпъш дясното завива надясно, пуснеш ги - висиш, въобще не виждам на какво ще те учат на тия курсове. Ако искаш тръпка и кеф си вземи безмоторен делтапланер - е с това вече си птица:tongue: иска и някакви умения обаче и то сериозни. Баща ми е делтапланерист и от 6 годишен съм из небето с него, след това като се качих на парашут (теглен от катер в морето сигурно си ги виждал) умрях от скука.

Не си съвсем прав приятелю. За теб може и да е скука, но не един са случаите, когато дори опитни парапланеристи попадат в завихряния. Изисква се добра теоретична подготовка и хладнокръвие, за да не ти сгъне чаршава и да те изтресе на някой скали от високо. Задължително е да се отиде в клуб, в който ще те подготвят добре преди да те пуснат да гониш чайките ;)

Ba4o Kiro
06-08-2008, 19:07
Един приятел си взе такъв чаршаф и сега виси насам натам. Никаква интрига няма в това - дърпаш лявото завива наляво, дърпъш дясното завива надясно, пуснеш ги - висиш, въобще не виждам на какво ще те учат на тия курсове.

Това изказване е подходящо за абсолютен лаик, и не отива на човек който е имал вземане даване с подобен вид спортове (както твърдиш).

Вярвай ми доста далеч от истината си. Вярно, че с делта-та се лети с по-висока скорост и по-далеч, крилото има по-добри аеродинамични качеста (заради частично твърдият профил) но да изкараш летенето с парапланер като "разходка в парка" е доста посредствено ;).

Интересно ми е, качвал ли си се някога (било то на тандем или соло) на парапланер?!

От три години се занимавам с парапланеризъм и вярвай ми, нещата не са никак лесни, и в никакъв случай не са толкова опростени колкото ги изкарваш.
При парапланеризма има три основни дисциплини.
Дори и омаловажаваното от самите парапланеристите Целно Кацане не е никак лесно постижимо, а трябват много тренировки, усилия, усет и техника.
Ако говорим за Аcro или Фигурен Пилотаж, положението е много по-сериозно. Претоварването което може да се достигне при определени фигури стига до 3-4G, което изисква доста сериозна натренираност и подготовка, както физически така и психически. Отличното познаване на крилото е ЗАДЪЛЖИТЕЛНО условие, а опита е изключително важен фактор. Да не говорим, че за да си сигурен в нещата които правиш трябва да имаш много поддържана и (за предпочитане нова) екипировка, която никак не е евтина.
Ако пък целта ти е да летиш Cross Country, тоест да правиш прелети (XC) ти трябва доста по-комплексна подготовка и екипировка. Освен, че трябва да владееш всички основни Acro похвати много добре, трябва да познаваш възможностите и ограниченията на крилото си отлично. Това обаче са само 10-20% от знанията и подготовката които трябва да имаш. Останалите 80-90% от XC са отлично познаване на МЕТЕОРОЛОГИЯТА! Трябва да си много добре "подплатен" както с теория, така и с наблюдения и опит в тази сфера. Ако не си - просто няма да можеш да предвиждаш достатъчно добре събитията и ако се наложи да ги изпреварваш или изчакваш за да можеш да се възползваш максимално от възможностите които ти предоставят климатичните аномалии.
Аз съм се насочил точно към тази "дисциплина" и нещата не са никак прости и/или лесни - говоря ти от опит. Дори един средно "къс" прелет от 30-50км. не е никак лесен, особено ако имаш за цел да прелетиш по точно определен маршрут (което всъщност е целта).

Има една много стара поговорка - небето не търпи боклук, това което не е достатъчно добро просто - пада (и в буквалния и в преносният смисъл). Летенето във всичките му разновидности не е и никога не е било лесно. Безмоторното летене от своя страна е дори малко по-сложно, а и относително по-опасно от моторното. Колкото до опасността - тя е реална. Всяка година в България (а и по света) има доста контузени пилоти, които се контузват леко или по-тежко. Ожулванията и навехванията не ги слагам въобще при контузиите, това е нещо нормално, особено в началото на самостоятелните полети :).
Обикновено леките контузии (счупени крака, ръце, тазове и т.н.) се получават при начинаещи пилоти. При по-опитните пилоти, контузиите са доста по-малко но обикновено когато се получи контузия тя е тежка (счупени ребра, компресирани или счупени прешлени, последвани от парализа и дори смърт).

За съжаление, средно статистически всяка година в България умира по един парапланерист. На фона на около 2-3000 активно летящи пилоти у нас, това не е много, но не е малко и е реален факт. Който си мисли, че парапланеризма е лесен и че е за всеки - лъже се... Всеки може да се пробва, но не всеки остава и най-важното, не всеки наистина го може ;).

P.S. Карал съм курс за обучение в Сопот, в клуб Skynomad. Там условията за летене са чудесни, инструкторите са много добри, а и като отидеш там за седмица-две можеш да си починеш перфектно от задръстената ни столица. Ако не ти се ходи в Сопот и можеш да си позволиш 3К EURO - В клуб Vertical Dimension (http://www.verticaldimension.com) ще те подготвят много добре, последователно, в удобно за теб време, а и ще се сдобиеш с нова екипировка - нещо което е от много голямо значение!

Христо_Сираков
11-08-2008, 13:27
дамм в сопот е най-добре да идеш поне ще те научат има доста кадърни даскали там се провежда и балкански шампионат по парапланеризъм но там имам много гадни течения

Ba4o Kiro
12-08-2008, 23:09
Дефинирай "гадни течения"?! "Гадни течения" може да има навсякъде. Гадни са когато не си подготвен и/или не си ги предвидил. Ако си слушал достатъчно добре инструкторите и по-опитните пилоти ще знаеш много добре къде има или може да се очаква ротор,възходящо, низходящо течение или термика, а също така и къде и кога не е добре да се лети и защо. Точно за старта на Сопот пък има доста информация къде, какво и защо, а и опини пилоти там има доста. Никой няма да ти откаже информация, било за старта или за захода към двете поляни за кацане. Никога не можеш да си 100% сигурен, че няма да попаднеш в някоя странна ситуация, но поне можеш и трябва да се поинтересуваш за условията.
Хубаво е човек да се информира предварително когато лети на непознато място. Най-важното - не бива да се "хвърчи", а трябва да ЛЕТИ. Има голяма разлика в двете понятия...

Христо_Сираков
12-08-2008, 23:56
Дефинирай "гадни течения"?! "Гадни течения" може да има навсякъде. Гадни са когато не си подготвен и/или не си ги предвидил. Ако си слушал достатъчно добре инструкторите и по-опитните пилоти ще знаеш много добре къде има или може да се очаква ротор,възходящо, низходящо течение или термика, а също така и къде и кога не е добре да се лети и защо. Точно за старта на Сопот пък има доста информация къде, какво и защо, а и опини пилоти там има доста. Никой няма да ти откаже информация, било за старта или за захода към двете поляни за кацане. Никога не можеш да си 100% сигурен, че няма да попаднеш в някоя странна ситуация, но поне можеш и трябва да се поинтересуваш за условията.
Хубаво е човек да се информира предварително когато лети на непознато място. Най-важното - не бива да се "хвърчи", а трябва да ЛЕТИ. Има голяма разлика в двете понятия...аз несъм казъл че другаде няма течения а само споменах че там има такива аз несъм запознат изобщо с тези неща за това не споря на тази тема като несъм компетентен

Ba4o Kiro
13-08-2008, 15:10
Аз също не споря, само се опитвам да обясня :).
Поради факта, че атмосферните условия са по-динамични и турболентни в края на пролетта, лятото и началото на есента, заради това най-подходящото време за учебни курсове е от средата на есента до ранна пролет. Тогава атмосферните условия са най-стабилни заради намаленото слънцегреене.
Ротори зад склонове има целогодишно като силата им зависи (разбира се) от скоростта на вятъра обтичащ склона и билото в конкретният случай. Също така, начинаещи пилоти не е желателно да летят между 10 и 16 часа през деня, защото тогава атмосферните условия са най-силни (атмосферата е най-активна). Обикновено най-спокойните условия подходящи за ученици през лятото са сутрин рано (между 5 и 9-10 часа) и късно следобяд-надвечер (между 16-17 и 21 часа). При особено топли и безоблачни дни подходящите за ученици времеви "прозорци" съответно се свиват (между 5 и 8 часа и съответно 18-21).

Ако има мераклии/желаещи които имат въпроси - нека питат, ще отговарям доколкото знам.

P.S. @ico83 - пробвай да си пооправиш правописа ;)...