PDA

View Full Version : Има ли значение теглото за спирачния път



vsd
17-11-2008, 15:01
Здравейте колеги. Във форума на Фиат се разрази спор. Едните твърдят че теглото на колата/камиона нямат значение за спирачния път. За мен и още 20 човека това твърдение е абсурдно. Стигна се до писане на формули и какво ли не. Вие какво мислите по въпроса.
Това е темата
http://fiat-bg.org/forum/viewtopic.php?t=34154&postdays=0&postorder=asc&start=0
Четете след първите няколко поста.

didod
17-11-2008, 15:09
Има.

The_Game
17-11-2008, 15:09
Здравейте колеги. Във форума на Фиат се разрази спор. Едните твърдят че теглото на колата/камиона нямат значение за спирачния път. За мен и още 20 човека това твърдение е абсурдно. Стигна се до писане на формули и какво ли не. Вие какво мислите по въпроса.
Това е темата
http://fiat-bg.org/forum/viewtopic.php?t=34154&postdays=0&postorder=asc&start=0
Четете след първите няколко поста.

Пробвай да спреш от определена скорост до 0, като сте 5 човека в колата и веднага след това пробвай да си сам в колата........

proper
17-11-2008, 15:16
http://www.youtube.com/watch?v=-LKZoesnSsU

Теста с Мазда 2 във Фифт Гиър (теста за спирането е към края)
Бяхме го обсъждали преди доста време пак тук.

Теглото има значение.
Една и съща кола спира по-далече, когато е натоварена.

revell
17-11-2008, 15:34
Колегите от Фиат форум са дали ясно обяснение. На теория при "идеални условия":

"Формулата която ти ди дал (deceleration=force/weight) показва наистина дистанцията за която би спряло тяло с определена маса. Обаче force е силата на триене - всички коли спират благодарение на нея - това не вярвам да го отречеш. А BO е дал формулата за нея - F=mkg. Както сам можеш да се убедиш масата присътва два пъти - веднъж в числител и веднъж в множител. А според математиката това означава че тази стойност се самоунищожава - т.е. няма значение колко тежи тялото.
Bo описал това но явно е пропуснато.
Просто масата присъства във формулите и от двете страни на равенството. Извади двете формули и виж сам. Тук няма какво да обсъждаме повече. "

На практика нещата са различни, защото "идеални условия" са практически непостижими.

Няма какво да се коментира.

DerMeister
17-11-2008, 15:34
Ей, ама оня пич ви е хванал на къс пас и почва голямото плюнчене, а той седи и се хили.

Масата действително не влияе на спирачният път, ако се изходи от физиката и простите формули и т.н.

В реалността естествено също е така, защото законите на физиката важат с пълна сила. Тънкият момент е, че като е по-натоварена колата, не можеш да приложиш същото спирачно усилие посредством педала и съответно всеки решава, че като е по-тежка колата, спира по-зле. Това е така, спира по-зле, но това е защото не можем да я спрем поради човешкия фактор, а не щото масата и пречи. Масата ви пречи на вас. Ако на една кола с товар 100 кг и приложим дадено спирачно усилие и после я натоварим с 1000кг и приложим същото спирачно усилие, то спирачният път ще е един и същ.

В заключение, въпроса е некоректно поставен и двете страни са прави.

vsd
17-11-2008, 15:36
Вижте тамата в другия форум. Упорито се твърди че няма значение. А е толкова абсурдно, че направо се дразня.
Мерси много за линка.

търтей
17-11-2008, 16:06
ай четете тука:
http://en.wikipedia.org/wiki/Fictitious_forces
физици :)

и още за триенето
http://en.wikipedia.org/wiki/Friction

DarkKnight
17-11-2008, 17:04
Естествено че има значение :Р Голфа ми спира 3 пъти по-зле от алфата когато съм сам. Обаче когато има хора в колата Голфа започва да спира по-добре, а алфата малко по-зле. То не зависи само от масата но и тя оказва влияние. Все пак голфчето е малка кола и не може да си натисне гумите както трябва ако не е натоварена ;)

Stoyan Georgiev
17-11-2008, 17:12
това риторичен въпрос ли е ? естествено , че има значение, все едно да ми кажеш , че ако засилиш количка с 10 торби по 20 кила цимент надолу по хълма няма да има разлика с това да се опиташ да спреш същата количка ама без въпросните 200 кила

Stoyan Georgiev
17-11-2008, 17:17
Спирачния път на една лека кола зависи само от два фактора:коефициент на триене на гумата с пътната настилка и скороста на колата.Нито зависи от грайфер на гумите,нито от теглото на автомобила,нито от роса,дъжд,температура и от други измишльотини,които могат да ти дойдат до акъла

ааа не тоя направо ме уби с мотиката

ами нали коефициента на триена на гумата с пътната настилка зависи от каква е гумата и какво е състоянието на пътната настилка :new_Eyecrazy::big_whoops:

е** ти невчастника :)

DerMeister
17-11-2008, 17:22
ааа не тоя направо ме уби с мотиката

ами нали коефициента на триена на гумата с пътната настилка зависи от каква е гумата и какво е състоянието на пътната настилка :new_Eyecrazy::big_whoops:

е** ти невчастника :)
Еми той това е казал човека бе. Зависи от коефициента на триене, който се определя от много фактори, сред които "каква е гумата и какво е състоянието на пътната настилка".

Ако не вервате, хванете и поразучете научна и техническа литература по въпроса. Масата не оказва влияние на спирачният път. Оказва влияние на това колко лесно се постига максималното спирачно усилие. Демек ако спирачките на колата не са с натискане и сила, ами с копче Включено/Изключено и имаме свръх мощна серво система, колкото и да натоварите колата, тя все ще си спира за еднакво разстояние.

Иначе ДА, ако си натоварите колата с 1 тон зеле, ще спира по-зле. Как не правите разлика между това, което твърди оплютият колега и това, за което вие говорите?

code
17-11-2008, 18:12
Според някои професори с едно и също усилие се спира с шут дете с мотопедче и тир. Това е доста смешно, формулите нещо ви куцат. Колкото е трудно да засилиш една 3-тонна кола, толкова е трудно и да я спреш. Иначе щяха да правят Q7-ци с дискове от Клио.

vsd
17-11-2008, 19:29
Ако не вервате, хванете и поразучете научна и техническа литература по въпроса. Масата не оказва влияние на спирачният път. Оказва влияние на това колко лесно се постига максималното спирачно усилие. Демек ако спирачките на колата не са с натискане и сила, ами с копче Включено/Изключено и имаме свръх мощна серво система, колкото и да натоварите колата, тя все ще си спира за еднакво разстояние.

Иначе ДА, ако си натоварите колата с 1 тон зеле, ще спира по-зле. Как не правите разлика между това, което твърди оплютият колега и това, за което вие говорите?

Оплютия колега твърди че при всякви условия е прав, само дето се извъртя после че се говорело за незнам си кво. Освен това, нас не ни интересува на теория, ако имаме супер силна серво система и т.н., а на практика дали оказва влияние теглото.

Gligan
17-11-2008, 20:43
На теория не мога да кажа как е, но на практика има значение и не само дали и с колко е натоварена, но и с какво.

ФЕРАРИСТ
17-11-2008, 22:32
Теглото винаги е фактор......

Derry
17-11-2008, 22:39
За пълни глупости се разправяте. Масата не зная, но теглото определено има значение за спирането. Теоретичната физика не се прилага на практика, тя затова си е теоретична.

Stoyan Georgiev
18-11-2008, 08:19
Еми той това е казал човека бе. Зависи от коефициента на триене, който се определя от много фактори, сред които "каква е гумата и какво е състоянието на пътната настилка".

Ако не вервате, хванете и поразучете научна и техническа литература по въпроса. Масата не оказва влияние на спирачният път. Оказва влияние на това колко лесно се постига максималното спирачно усилие. Демек ако спирачките на колата не са с натискане и сила, ами с копче Включено/Изключено и имаме свръх мощна серво система, колкото и да натоварите колата, тя все ще си спира за еднакво разстояние.

Иначе ДА, ако си натоварите колата с 1 тон зеле, ще спира по-зле. Как не правите разлика между това, което твърди оплютият колега и това, за което вие говорите?

я пак помисли какво каза ?

ще ти направя аналогия на това, което каза

ако тежиш 3.5 тона ама имаш 100 лева ше моеш са напииш кат прасе без проблеми, ама ако имаш 1000 лева пак ши са напииш като прасе без проблеми

единствения проблем в тази теория е, че човек тежащ 3.5 тона не съществува

по същата причина както каза някой от предните постове - Q7-ците не ги правят с картонени изрезки вместо спирачни дискове, ами ги правят с огромни тави едва ли не

колкото по голяма е масата на един обект, който се движи в дадена посока, толкова по-голямо противодействие е нужно за да спре съответното движение - елементарна механика, която ако не се лъжа се учи още в про-гимназията

DerMeister
18-11-2008, 08:45
я пак помисли какво каза ?

ще ти направя аналогия на това, което каза

ако тежиш 3.5 тона ама имаш 100 лева ше моеш са напииш кат прасе без проблеми, ама ако имаш 1000 лева пак ши са напииш като прасе без проблеми

единствения проблем в тази теория е, че човек тежащ 3.5 тона не съществува

по същата причина както каза някой от предните постове - Q7-ците не ги правят с картонени изрезки вместо спирачни дискове, ами ги правят с огромни тави едва ли не

колкото по голяма е масата на един обект, който се движи в дадена посока, толкова по-голямо противодействие е нужно за да спре съответното движение - елементарна механика, която ако не се лъжа се учи още в про-гимназията
Добре де, на мен ми казваш да се замисля, а ти не мислиш като ми опонираш за нещо, което и аз твърдя, че е така. По-горе написах, че масата не влияе върху това колко е спирачния път, ами върху това колко лесно ТИ ще успееш да спреш колата. Тука се спори точно за теоретичната част на въпроса, а не за практическата. Спирачен път се изчислява без маса. Спирачното усилие, за да се постигне максимално къс спирачен път се влияе от масата. Не мога да разбера как никой не се опитва да се замисли за какво иде реч ами отсича директно, че понеже той не можел да си спре колата като е натоварена, начи масата влияе. Ми да влияе, ама казусът е друг.

Аз за това споря, колегата от Фиат форума, който е повдигнал въпроса да си спори за каквото си иска. Леко ироничните изказвания за прогимназията няма нужда от тях, а аналогията ти не е подходяща въобще.

Stoyan Georgiev
18-11-2008, 08:52
Добре де, на мен ми казваш да се замисля, а ти не мислиш като ми опонираш за нещо, което и аз твърдя, че е така. По-горе написах, че масата не влияе върху това колко е спирачния път, ами върху това колко лесно ТИ ще успееш да спреш колата. Тука се спори точно за теоретичната част на въпроса, а не за практическата. Спирачен път се изчислява без маса. Спирачното усилие, за да се постигне максимално къс спирачен път се влияе от масата. Не мога да разбера как никой не се опитва да се замисли за какво иде реч ами отсича директно, че понеже той не можел да си спре колата като е натоварена, начи масата влияе. Ми да влияе, ама казусът е друг.

Аз за това споря, колегата от Фиат форума, който е повдигнал въпроса да си спори за каквото си иска. Леко ироничните изказвания за прогимназията няма нужда от тях, а аналогията ти не е подходяща въобще.

представи си следния случай - имаш 2 коли тежащи 2 тона, едната с 1 тон товар отгоре

и двете са с едни и същи спирачки, които биват задействани по едно и също време с максимално усилие (еднакво максимално усилие) без да се блокиарт колелата

айде сега ми кажи, коя от двете коли ще спре по-бързо/рано/за по-малко разстояние

в автомобилните спортове хората олекотяват колите именно защото това позволява да се спира по-късно в завой..

дори не виждам за какво спорим вмомента при положение, че на черното казвате бяло а на бялото черно

Gh0stRider
18-11-2008, 10:19
Добре де, на мен ми казваш да се замисля, а ти не мислиш като ми опонираш за нещо, което и аз твърдя, че е така. По-горе написах, че масата не влияе върху това колко е спирачния път, ами върху това колко лесно ТИ ще успееш да спреш колата. Тука се спори точно за теоретичната част на въпроса, а не за практическата. Спирачен път се изчислява без маса. Спирачното усилие, за да се постигне максимално къс спирачен път се влияе от масата. Не мога да разбера как никой не се опитва да се замисли за какво иде реч ами отсича директно, че понеже той не можел да си спре колата като е натоварена, начи масата влияе. Ми да влияе, ама казусът е друг.

Аз за това споря, колегата от Фиат форума, който е повдигнал въпроса да си спори за каквото си иска. Леко ироничните изказвания за прогимназията няма нужда от тях, а аналогията ти не е подходяща въобще.

Колега виждам че обесняваш доста смислено и разбираемо.. и до тук почти се убедих че масата няма значение за спирането, а има значение спирачното усилие. Ами ок де .. ама нали казваме че коли с различна маса, но ВСИЧКО друго еднакво, ще спрат еднакво, при ЕДНИ И СЪЩИ условия? Но вие пропускате 1 много малка подробност, и си затваряте очите като казвате че просто за леката кола по лесно се постига максимално спирачно усилие, за по тежката - по-трудно, това значи че за по-леката кола ние прилагаме по малко сила на натиск върху накладките (да кажем примерно 500kN), а при по тежката кола, за да се накара колелото посредством накладката да се забави толкова колкото на по-леката кола, ни трябва доста повече сила, толкова че може да е извън човешките възможности (примерно 800kN). Т.е. ако на по тежката кола ние също приложим 500kN (колкото да предоложим може 1 средностатистически човек), това не е достатъчно силно, и колата спира по бавно, т.е. вие твърдите че ще спрат еднакво при еднакви условия, но не поставяте колата в такива.... а казвате, ако можеше само на по тежката кола да се натисне по-силно педала... да ама това еднакви условия ли са? Не! Т.е. вие доказахте че ако на по-тежката кола, приложим по голямо спирано усилие, тя ще спре еднакво с по леката, която сме приложили по малко спирачно усилие.. :D

търтей
18-11-2008, 10:23
за да е коректна задачата спирачното условие и силите на триене сд пътя трябва да са еднакви
смятайте пак ;)

Gh0stRider
18-11-2008, 10:35
точно когато стане коректна задачата.. да са еднакви спирачното усилие и силите на триене с пътя отговора ни мисля че има нужда да се коментира ;)

detelazurno
18-11-2008, 10:35
Я вземете да тръгнете от тук E=m.c2. Крие се нещо много съществено в тази формула. Derry ви го е казал много хубаво: "Теоретичната физика не се прилага на практика, тя затова си е теоретична."

DerMeister
18-11-2008, 10:36
Колега виждам че обесняваш доста смислено и разбираемо.. и до тук почти се убедих че масата няма значение за спирането, а има значение спирачното усилие. Ами ок де .. ама нали казваме че коли с различна маса, но ВСИЧКО друго еднакво, ще спрат еднакво, при ЕДНИ И СЪЩИ условия? Но вие пропускате 1 много малка подробност, и си затваряте очите като казвате че просто за леката кола по лесно се постига максимално спирачно усилие, за по тежката - по-трудно, това значи че за по-леката кола ние прилагаме по малко сила на натиск върху накладките (да кажем примерно 500kN), а при по тежката кола, за да се накара колелото посредством накладката да се забави толкова колкото на по-леката кола, ни трябва доста повече сила, толкова че може да е извън човешките възможности (примерно 800kN). Т.е. ако на по тежката кола ние също приложим 500kN (колкото да предоложим може 1 средностатистически човек), това не е достатъчно силно, и колата спира по бавно, т.е. вие твърдите че ще спрат еднакво при еднакви условия, но не поставяте колата в такива.... а казвате, ако можеше само на по тежката кола да се натисне по-силно педала... да ама това еднакви условия ли са? Не! Т.е. вие доказахте че ако на по-тежката кола, приложим по голямо спирано усилие, тя ще спре еднакво с по леката, която сме приложили по малко спирачно усилие.. :D

Аз нищо не доказвам, защото не съм достатъчно компетентен, само изказвам мнение. :handshake:
Когато колата е 1000кг., при натиск 500kN, тя спира за 100метра.
Когато е 2000кг. не успяваш да приложиш 500kN, защото е по-тежка, но успееш ли, тя пак ще спре за 100 метра. Така си обяснявам аз този доста интересен казус. С радост бих се обявил за глупав, ако някой ми обясни, че греша, защото искам да знам точно как седят нещата.:lupe:

Gh0stRider
18-11-2008, 10:47
ти въпросните примерни 500kN си ги прилагаш винаги, щото толкова си можем, но за по тежката те не стигат за да спрат колелото, по тежката е с по голяма инерция, съответно повече от 500kN ти трябват за да можеш да сътвориш спиране със същата скорост ;)

DerMeister
18-11-2008, 10:50
ти въпросните примерни 500kN си ги прилагаш винаги, щото толкова си можем, но за по тежката те не стигат за да спрат колелото, по тежката е с по голяма инерция, съответно повече от 500kN ти трябват за да можеш да сътвориш спиране със същата скорост ;)
Тц, не можеш да ги приложиш, понеже педала ти се съпротивлява като магаре на мост и те не стигат до колелата.

Gh0stRider
18-11-2008, 10:57
ами именно.. съпротивлява се, но това е друга тема защо е така, ти с твоя собствен крак да не би да имаш различна сила според това в коя кола си седнал :D ти винаги с твоя крак прилагаш сила от 500kN и точка.. това е силата която се прилага ! Просто ако на по лека кола с толкова блокираш колелата даже.... на по тежката колкото и да се напъваш може и да не успееш... и точно това идва от масата, но ВИНАГИ прилагаш 500 , просто изпускаш факта че 1вото звено е човешкия крак, след това накладката и т.н.

Mind_Control
18-11-2008, 11:00
Тц, не можеш да ги приложиш, понеже педала ти се съпротивлява като магаре на мост и те не стигат до колелата.

Какво общо има по дяволите съпротивлението на педала с масата на колата? Моля да се изказват само хора занимавали се с механика по темата- другите са просто некомпетентни и мнението им не е меродавно!



Спирачният път зависи от спирачното ускорение в неговата формула масата не играе. НО това обратно ускорение зависи от силите на триене, а те са F = µ * FN , а пък FN (Normalkraft) зависи силно от масата..... Не е толкова сложно стига да му се чете на човек!

А пък най- малкото Fспирачно=маса х ускорение !

vsd
18-11-2008, 12:13
Аз за това споря, колегата от Фиат форума, който е повдигнал въпроса да си спори за каквото си иска.

Ми то това е проблема, че всеки си спори за различни неща пък искаме да се убедим един друг.

PS: Само не се карайте като при нас че стана грозна картинка.

nhg
18-11-2008, 12:24
малииийй
що за спор?
физика не сте ли учили?...

DerMeister
18-11-2008, 12:39
Какво общо има по дяволите съпротивлението на педала с масата на колата? Моля да се изказват само хора занимавали се с механика по темата- другите са просто некомпетентни и мнението им не е меродавно!
Кой колко е компетентен и дали ми е меродавно мнението се опитваме да разберем, а не просто да се изказваме набързо понеже мислим, че нашето мнение винаги е меродавно.

Понеже работиш с формули и каза, че с четене става, се разрових за факти, които не съм измислил аз с немеродавното си мнение и нисък интелектуален капацитет. В случая става въпрос за влак:

Stopping a train requires work. This work equals the
change in the train’s kinetic energy plus the change in its
potential energy (change in height due to the gradient of
the track).
The ‘work’ is the energy in decelerating the train over the
stopping distance, i.e. the product of the train’s mass (m),
the train’s acceleration rate (a) (deceleration is negative
acceleration) and the stopping distance (S).
The change in ‘kinetic’ energy relates to the change in the
train’s speed i.e. the difference of the speed at which
deceleration began (U) and the ‘at stop’ speed i.e. 0.
The change in ‘potential’ energy relates to the change in
height of the train’s centre of mass due to the gradient of
the track i.e. the difference in height at which
deceleration began (h1) and the its height at the stopping
point (h2).
Mathematically this can be expressed as:
m*(a)*S + ½*m*(U2) + m*g*(h1-h2) = 0 (1),
where ‘g’ is the acceleration due to gravity and h2 ≥ h1.
Mass is common in all the terms in the equation, and
therefore can be cancelled out. This suggests that mass
has no direct effect on the stopping distance.
А понеже съм коректен и осъзнавам, че въпреки, че спора е за чисто физичната част на проблема, повечето хора го пренасят в реални условия и своите усещания за спиране, ще продължа с цитата: However, mass has an effect on the stopping distance as the location of the train’s centre of mass varies with the mass
distribution. Mass also affects the deceleration rate of a
particular item of rolling stock.
В случая с влаковете хората са казали, че все пак масата има значение, поради различното разпределение на тежестта на влака и съответно се конструират различно спирачни системи в зависимост дали е празен или натоварен. Но не, защото е по-тежък, ами поради други причини. Ако на някой му е интересно и иска да прочете по въпроса, а не да дава определения за другите, мога да изпратя pdf-а с информацията.

Mind_Control
18-11-2008, 12:50
Кой колко е компетентен и дали ми е меродавно мнението се опитваме да разберем, а не просто да се изказваме набързо понеже мислим, че нашето мнение винаги е меродавно.

Понеже работиш с формули и каза, че с четене става, се разрових за факти, които не съм измислил аз с немеродавното си мнение и нисък интелектуален капацитет. В случая става въпрос за влак:

Stopping a train requires work. This work equals the
change in the train’s kinetic energy plus the change in its
potential energy (change in height due to the gradient of
the track).
The ‘work’ is the energy in decelerating the train over the
stopping distance, i.e. the product of the train’s mass (m),
the train’s acceleration rate (a) (deceleration is negative
acceleration) and the stopping distance (S).
The change in ‘kinetic’ energy relates to the change in the
train’s speed i.e. the difference of the speed at which
deceleration began (U) and the ‘at stop’ speed i.e. 0.
The change in ‘potential’ energy relates to the change in
height of the train’s centre of mass due to the gradient of
the track i.e. the difference in height at which
deceleration began (h1) and the its height at the stopping
point (h2).
Mathematically this can be expressed as:
m*(a)*S + ½*m*(U2) + m*g*(h1-h2) = 0 (1),
where ‘g’ is the acceleration due to gravity and h2 ≥ h1.
Mass is common in all the terms in the equation, and
therefore can be cancelled out. This suggests that mass
has no direct effect on the stopping distance.
А понеже съм коректен и осъзнавам, че въпреки, че спора е за чисто физичната част на проблема, повечето хора го пренасят в реални условия и своите усещания за спиране, ще продължа с цитата: However, mass has an effect on the stopping distance as the location of the train’s centre of mass varies with the mass
distribution. Mass also affects the deceleration rate of a
particular item of rolling stock.
В случая с влаковете хората са казали, че все пак масата има значение, поради различното разпределение на тежестта на влака и съответно се конструират различно спирачни системи в зависимост дали е празен или натоварен. Но не, защото е по-тежък, ами поради други причини. Ако на някой му е интересно и иска да прочете по въпроса, а не да дава определения за другите, мога да изпратя pdf-а с информацията.

Така и не разбрах какво искаш да кажеш- но май и ти не разбираш точно. Аз съм ти го синтезирал в предишния ми пост- влиае или не масата при спиране- вече какве спирачни системи има е тема на друг разговор и няма общо! Твърдите, че масата може да се съкрати от уравнението... аз казвам, че зависи от уравнението, но в нашия случай няма как дя стане!

DerMeister
18-11-2008, 12:53
Какво общо има по дяволите съпротивлението на педала с масата на колата?
Викаш сервоусилвателите са измислени, защото няма нищо общо? Като е по-тежка колата, по-трудно можеш да приложиш сила достатъчна, за да спре. Ако успееш да приложиш същата сила, каквато прилагаш и когато колата е по-лека, то тя ще спре за същото разстояние. И тва е целият спор в случая. Дали това е вярно.

SFINKS
18-11-2008, 12:56
пък да видите как спира товарен камион когато е празен . спира може би по добре от повечето коли :lupe:

DerMeister
18-11-2008, 12:56
Така и не разбрах какво искаш да кажеш- но май и ти не разбираш точно. Аз съм ти го синтезирал в предишния ми пост- влиае или не масата при спиране- вече какве спирачни системи има е тема на друг разговор и няма общо!
Искам да ти кажа, че ти показвам формулата, по която се изчислява спирачния път и в нея масата се съкращава. И дори е казано: Масата няма пряко въздействие върху това разстояние. В случая с нашите коли, по-голямата маса ти пречи да спреш колата, защото не можеш да задействаш спирачките толкова добре, колкото при по-лека кола. Общо взето ми писна да се обясняваме на тая тема, стана ми изнервящо, вместо интересно. Ще се радвам, някой да успее да се изкаже така, че аз или ти да се убедим, че някой не е прав и готово. :handshake:

Gh0stRider
18-11-2008, 13:00
значи дай да не излизаме от темата и да даваме примери с влак, камък, или въобще как се спира ОБЕКТ, защото общите неща помежду им не са много, но се пак... ти сам го написа бе човек "че все пак масата има значение, поради различното разпределение на тежестта на влака и съответно се конструират различно спирачни системи в зависимост дали е празен или натоварен" Едните системи натискат спирачките по слабо-когато влака е празен, а не се използват силните в този случаи, защото биха блокирали колелата - вдругия случай с натоварения влак работи друга система която натиска с много по голяма сила колелата, за да се постигне пак адекватно спиране. И правя едно малко заключени, че при едни и същи условия ( в случая с влака ако се използва една и съща система за спиране, която и в 2та случая натиска колелата еднакво ) по тежкия влак, ще спре по-бавно... ти просто слагаш втора променлива- спирачното усилие, и пак ще се повтроя но стигаш до извода че по лекия влак, с една по слаба система, спира еднакво с по тежкия влак, спиращ с по силна спирачна система. Изклочи променливата "колко ми е силна спирачната система" и резултата идва на лице

Mind_Control
18-11-2008, 13:03
Проблемът идва от там, че в тия уравнения събитате силите само по оста Х, но забравяте тези по оста Y, а точно там играе масата и е свързано с уравнението за сцеплението с пътя. Найстина сте прави, че по Х масата се премахва от уравнението! Но по Y няма как просто- там масата си участва в уравнението!

Gh0stRider
18-11-2008, 13:05
Проблемът идва от там, че в тия уравнения събитате силите само по оста Х, но забравяте тези по оста Y, а точно там играе масата и е свързано с уравнението за сцеплението с пътя. Найстина сте прави, че по Х масата се премахва от уравнението! Но по Y няма как просто- там масата си участва в уравнението!

:thumbup:

DerMeister
18-11-2008, 13:09
Проблемът идва от там, че в тия уравнения събитате силите само по оста Х, но забравяте тези по оста Y, а точно там играе масата и е свързано с уравнението за сцеплението с пътя. Найстина сте прави, че по Х масата се премахва от уравнението! Но по Y няма как просто- там масата си участва в уравнението!
Сцеплението с пътя зависи от масата, при по-голяма маса, сцеплението е по-добро.

DerMeister
18-11-2008, 13:11
ти просто слагаш втора променлива- спирачното усилие, и пак ще се повтроя но стигаш до извода че по лекия влак, с една по слаба система, спира еднакво с по тежкия влак, спиращ с по силна спирачна система. Изклочи променливата "колко ми е силна спирачната система" и резултата идва на лице
По-силната и по-слабата спирачна система, които даваш за пример, имат за цел да упражнят еднакво максимално спирачно усилие пример X, просто едната е по-силна, защото е по-трудно да се постигне това усилие. И целият спор е там, че ако се приложи едно и също спирачно усилие, то независимо от масата, спирачния път ще е един и същ.

Gh0stRider
18-11-2008, 13:15
значи не бъркай чистото триене с търкаляне. Да прав си така е ако разглеждаш 1 кубче дето се влачи по асвалта, но тук това не РЕШАВАЩ фактор (подчертавам че не е РЕШАВАЩ, не че няма значение и не влияе, но влиянието му не е от съществено значение). Основните усилия за спирането са м/у диска и накладката, където е същинското триене, а гумата просто ги прилага на пътя.

Mind_Control
18-11-2008, 13:16
Давам ви някои насоки за размишление! Масата не може да се премахме от уравненията, защото сумата на силите по оста Х не е 0!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Защото системата не е в покой!

Gh0stRider
18-11-2008, 13:17
По-силната и по-слабата спирачна система, които даваш за пример, имат за цел да упражнят еднакво максимално спирачно усилие пример X, просто едната е по-силна, защото е по-трудно да се постигне това усилие. И целият спор е там, че ако се приложи едно и също спирачно усилие, то независимо от масата, спирачния път ще е един и същ.

бъркаш, дадена система винаги прилага 1 и също спирачно усилие, тва дето ти го написах, с твоя крак различно ли натискаш в различните коли?
или еднакво, замисли се, това е силата която се прилага, тя е 1 просто като 1 кола е с по голяма маса, тази сила ти се струва по малка, а тя си е същата, просто става недостатъчна!

Mind_Control
18-11-2008, 13:18
схема сили

Gh0stRider
18-11-2008, 13:18
Давам ви някои насоки за размишление! Масата не може да се премахме от уравненията, защото сумата на силите по оста Х не е 0!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Защото системата не е в покой!

:thumbup:

Gh0stRider
18-11-2008, 13:21
схема сили

както току що споменах обърни внимание на накладката и диска, не толкова на колелото, силата на труиене м/у асвалта и колетото докато то се върти е микроскопична в сравнение със силите м/у накладки и диск

DerMeister
18-11-2008, 13:30
Живи и здрави, не ми се спори повече.

Gh0stRider
18-11-2008, 13:31
:drunk:

айде тия дни пак ;)

detelazurno
18-11-2008, 13:51
Добре, ще пробвам със следния пример.Да речем, че ако карате с 50 спирачният Ви път е 3 метра, а ако карате с 150 спирачният Ви път е 20 метра. Защо това е така? Ако обърнем внимание на формулката Е=м.c2, чиято проста идейка изхожда от факта, че енергията, която влагате, за да движите колата по-бързо не се губи, а се трансформира в маса, става ясно, че карайки по-бързо колата става по-тежка. Това ни дава връзката за разликата в спирачните пътища при различните скорости и масата.

Gh0stRider
18-11-2008, 14:05
само дето тук не става въпрос за различните скорости , а само за различната маса

п.с. разликата в масата на колата дали се движи с 0 или с 50 е горе долу 0.00000000000000000000000000000000000000328 кг. Ако ти се занимава включи я в сметките, но айде нема нужда ;)

Mind_Control
18-11-2008, 14:07
както току що споменах обърни внимание на накладката и диска, не толкова на колелото, силата на труиене м/у асвалта и колетото докато то се върти е микроскопична в сравнение със силите м/у накладки и диск

Да.. Много си прав, Силата която е важна е тази, която действа в обратна посока на посоката на движение на мпс-то, а тя се получава от триенето между накладката и диска. НО силата на триеме между асфалта и гумата никак не е микроскопична, защото ако беше гумата щеше да се пързаля вместо да спира. В задачата силата на триене между накладки и дискове изобщо не е важна.. просто приемаме, че има сила която действа в обратна посока на движението, а дали е въже вързано за колата или диск и накладка е все тая (не баш, но за опростяване на задачата става)

156
18-11-2008, 14:19
Добре, ще пробвам със следния пример.Да речем, че ако карате с 50 спирачниат Ви път е 3 метра, а ако карате с 150 спирачният Ви път е 150 метра. Защо това е така? Ако обърнем внимание на формулката Е=м.c2, чиято проста идейка изхожда от факта, че енергията, която влагате, за да движите колата по-бързо не се губи, а се трансформира в маса, става ясно, че карайки по-бързо колата става по-тежка. Това ни дава връзката за разликата в спирачните пътища при различните скорости и масата.

Разбирам иронията ти, но това което каза за теоретичната физика е пълна глупост! Има една сентенция - "Няма нищо по-практично от добрата теория". И е напълно вярна.
А по темата - ако приемем, че спирачките могат да упражняват поне сила = k*m*g (м е малксималната маса, която ни интересува), независимо от нарастване на температура на дисковете и др. фактори, то наистина колата ще спре за приблизително едно и също разстояние за всяка маса <= m. Тука се прави и още едно допускане, че коефициентът на триене не зависи от масата и температурата на гумата. Така или иначе това е "теория" от физика за 6-7 клас :) Ако увеличим сложността на модела, ще получим и по-точни резултати

търтей
18-11-2008, 14:23
а дали правим разлика между тегло и маса?

156
18-11-2008, 14:28
... или м/у енергия и сила - ама това са дребнавости :)

detelazurno
18-11-2008, 14:28
само дето тук не става въпрос за различните скорости , а само за различната маса

п.с. разликата в масата на колата дали се движи с 0 или с 50 е горе долу 0.00000000000000000000000000000000000000328 кг. Ако ти се занимава включи я в сметките, но айде нема нужда ;)

ОК, аз ти дадох връзката без да задълбавам във формулите от механиката, в които вие задълбахте малко по-рано, които така или иначе са излишни, защото ги разбират малко хора, а тук става въпрос за физичната страна на въпроса. Иначе си прав. При ниски скорости разликата не се усеща, но това не е така при високите, а и такова условие за какви скорости говорим не е дадено. И ок, прав си и, че не става въпрос конкретно за скоростите, но ако колата не се движи за какво спиране говорим подяволите?! Иначе ей за т'ва се спори. Всеки се хваща за думата на предния (където ти тотално си пропуснал моята още в началото-"пример"). По-добре да вникнем в смисъла, който е вложил предния вместо да трупаме излишни постове само, за да сме контра.
@156 и търтей. Да, правя разлика.
@156. Това за теоретичната физика не съм го казал аз, а го цитирах.Пак не се чете!!! Иначе, да, усложни си модела, защото търсим практика тук, а при нея не можеш да избегнеш, температурата, големината на диска и т.н. Но както и да е. От това не мисля че има смисъл, защото тук не търсим перфекционизма познат ни от Формула 1.

156
18-11-2008, 14:34
ОК де, Derry е виновен ;)

didod
18-11-2008, 14:38
Добре. И накрая- в РЕАЛНИ пътни условия, един и същ автомобил- има ли или няма значение?

DerMeister
18-11-2008, 14:40
Добре. И накрая- в РЕАЛНИ пътни условия, един и същ автомобил- има ли или няма значение?
Има.

Gh0stRider
18-11-2008, 15:11
Има.

:th_up:

didod
18-11-2008, 15:14
Значи вече спокойно може да седнем на масата. :cheers:

code
18-11-2008, 18:02
Когато колата е 1000кг., при натиск 500kN, тя спира за 100метра.
Когато е 2000кг. не успяваш да приложиш 500kN, защото е по-тежка, но успееш ли, тя пак ще спре за 100 метра. Така си обяснявам аз този доста интересен казус. С радост бих се обявил за глупав, ако някой ми обясни, че греша, защото искам да знам точно как седят нещата.:lupe:
Голяма тема голямо четене падна:book:
Силата която прилагаш е абсолютно една и съща. Това е силата с която накладките стискат диска;) тотално грешно изказване на DerMeister :lupe: дали се опитваш да спреш с ръка Трабант или влак силата ти е все една а резултата . . отговори си сам.

DerMeister
18-11-2008, 19:00
Голяма тема голямо четене падна:book:
Силата която прилагаш е абсолютно една и съща. Това е силата с която накладките стискат диска;) тотално грешно изказване на DerMeister :lupe: дали се опитваш да спреш с ръка Трабант или влак силата ти е все една а резултата . . отговори си сам.
Силата, която водача прилага е една и съща, но според мен силата приложена на педала не е правопропорционална на силата, която накладките прилагат на дисковете и затова ти е нужна по-голяма сила на педала при по-тежка кола, за да постигнеш същата сила на дисковете. Не знам дали е така, но аз от там изхождам. Просто за мен твърдението, че масата не влияе е вярно и се опитвам да си обясня защо тогава, АЗ не мога да го докажа с колата си. :tooth:

DerMeister
18-11-2008, 19:15
Та който е на мнение като мен, че масата не влияе и е по-умен от мен, да разсъждава над казуса, че ми е е интересно.

По-тежката кола, има по-добро сцепление с пътя и би трябвало да спре за същото разстояние, ако приложиш същата сила на спиране, понеже теорията(и формулите) е, че по-голямата маса се компенсира от по-доброто сцепление. Защо тогава колите ни като са натоварени не спират за същото разстояние? Или всъщност спират, а ние си мислим, че не спират. хаха Дали при натискане на педала на по-тежката кола, нещо се губи някъде?

code
18-11-2008, 19:17
Силата, която водача прилага е една и съща, но според мен силата приложена на педала не е правопропорционална на силата, която накладките прилагат на дисковете и затова ти е нужна по-голяма сила на педала при по-тежка кола, за да постигнеш същата сила на дисковете. Не знам дали е така, но аз от там изхождам. Просто за мен твърдението, че масата не влияе е вярно и се опитвам да си обясня защо тогава, АЗ не мога да го докажа с колата си. :tooth:
Ами аз това ти обяснявам, че накладките стискат диска с едно и също усилие просто при тежка кола не могат да го спрат :comphits::pokey::chair::-)

DerMeister
18-11-2008, 19:18
Ами аз това ти обяснявам, че накладките стискат диска с едно и също усилие просто при тежка кола не могат да го спрат :comphits::pokey::chair::-)
Е да ама ако си прав, излиза, че масата е от значение и не ме устройва. :lupe: Голем смех с тая тема, увъртех се.

DerMeister
18-11-2008, 19:34
До колкото проучвам тука, също фактор за неприложимостта на теорията, че масата не влияе е, че при по тежки коли, многобройните сили на триене между кво ли не при спиране се променят при загряването на накладки, гуми, дискове и т.н. и съответно не могат да си вършат пълноценно работата. Следователно както сам казах, в реални условия масата влияе, никога не съм го и отричал, но все пак за теоретичната част, за която аз споря, си оставам на мнение, че масата не влияе. Мерси за вниманието и лека вечер. :gayfight:

detelazurno
18-11-2008, 19:45
DerMeister а инерцията броиш ли я? Защото тя е тази, която ти пречи да спреш по-бързо. Една е инерцията при спиране когато засилиш 10кг, и съвсем друга когато засилиш 1000кг.

qpwo
18-11-2008, 19:48
Колкото по голяма маса - толкова по-големи инерционни сили при спиране, които трябва да преодолее спирачката.....

code
18-11-2008, 20:04
До колкото проучвам тука, също фактор за неприложимостта на теорията, че масата не влияе е, че при по тежки коли, многобройните сили на триене между кво ли не при спиране се променят при загряването на накладки, гуми, дискове и т.н. и съответно не могат да си вършат пълноценно работата. Следователно както сам казах, в реални условия масата влияе, никога не съм го и отричал, но все пак за теоретичната част, за която аз споря, си оставам на мнение, че масата не влияе. Мерси за вниманието и лека вечер. :gayfight:
Застани пред влака с протегната напред ръка и табела в другата с надпис:
"ВЧЕРА ПО СЪЩИЯ НАЧИН СПРЯХ ВЕЛОСИПЕД ТВОЯТА МАСА НЕ ЗНАЧИ НИЩО" :spell:
после ако постовете ти секнат изведнъж ще си извадим извод от проведения научен експеримент :lupe:

Crusader
18-11-2008, 20:10
Малееее, пет страници тема за да откриете една истина дето първият тираджия можеше да Ви я каже...

detelazurno
18-11-2008, 20:19
Малееее, пет страници тема за да откриете една истина дето оървият тираджия можеше да Ви я каже...

Подкрепям и честно казано се чудя как шофьор задава този въпрос. Не се изизква да занеш някакава наука из основи, че да го усетиш докато шофираш

DerMeister
18-11-2008, 20:40
Явно никой не успя да осъзнае, че казусът е теоритичен и е доказуем при определени условия. На мен ми беше интересно защо на практика има разминаване.
Най-добре да се заключи темата, че освен да ме изкарат луд или да се скарат някои хора, друго няма да излезе.

Stoyan Georgiev
18-11-2008, 21:04
Явно никой не успя да осъзнае, че казусът е теоритичен и е доказуем при определени условия. На мен ми беше интересно защо на практика има разминаване.
Най-добре да се заключи темата, че освен да ме изкарат луд или да се скарат някои хора, друго няма да излезе.

сега ще ти обясня защо теорията ти куца - а няма никакво разминаване

теорията ти се гради на това, че накладките и дисковете зацепват и в двата случая еднакво

това далеч не е така

представи си следната ситуация:

1 кола по-тежка
1 кола по-лека

обстановка - идеална, приемаме че гумите не губят сцепление

да кажем върху дисковете и на едната и на другата кола бъде упражнена сила Х

тъй като едната е по-тежка от другата силата с която дисковете се въртят е доста по-голяма от силата, с която дисковете на другата кола се въртят

следователно въпреки силата, която се упражнява върху дисковете на колите да са еднакви на едните им отнема повече време да спрат, защото когато спирачките се задействат на максимум дисковете не зацепват веднага, а благодарение на силите на триене забавят постепенно, съответно тези , които имат повече инерция спират по-бавно


същото е ако държиш двама, които се опитват да се отскубнат от теб - хванал си ги с абсолютно еднаква сила, но просто единия е по-силен от другия - съответно силата която е нужна да спреш по-лекия е недостатъчна за да спреш по-тежкия


съжалявам ако е много неразбираемо, просто да го напише човек е доста по-трудно от колкото да го обясни на глас ;)

detelazurno
18-11-2008, 21:35
Ти сам си казал, че твоят теретичен казус е доказуем само в определен случай. Този случай обаче изолира много фактори влияещи върху един реален спирачен път, че дори и в някои слуаи в разрез с някои времеви и пространствени закони. Ако все пак искаш да получиш конкретен отговор на този излоран случай задай някакави параметри в противен случай наистина ще се избием и изпокараме, защото така всеки ще взима предвид нещо различно от другия.

Gh0stRider
18-11-2008, 22:27
сега ще ти обясня защо теорията ти куца - а няма никакво разминаване

теорията ти се гради на това, че накладките и дисковете зацепват и в двата случая еднакво

това далеч не е така

представи си следната ситуация:

1 кола по-тежка
1 кола по-лека

обстановка - идеална, приемаме че гумите не губят сцепление

да кажем върху дисковете и на едната и на другата кола бъде упражнена сила Х

тъй като едната е по-тежка от другата силата с която дисковете се въртят е доста по-голяма от силата, с която дисковете на другата кола се въртят

следователно въпреки силата, която се упражнява върху дисковете на колите да са еднакви на едните им отнема повече време да спрат, защото когато спирачките се задействат на максимум дисковете не зацепват веднага, а благодарение на силите на триене забавят постепенно, съответно тези , които имат повече инерция спират по-бавно


същото е ако държиш двама, които се опитват да се отскубнат от теб - хванал си ги с абсолютно еднаква сила, но просто единия е по-силен от другия - съответно силата която е нужна да спреш по-лекия е недостатъчна за да спреш по-тежкия


съжалявам ако е много неразбираемо, просто да го напише човек е доста по-трудно от колкото да го обясни на глас ;)

Много добре казано ! :) точно това говоря цял ден, но ето го тук синтесирано, кратко и ясно

DerMeister
18-11-2008, 23:43
сега ще ти обясня защо теорията ти куца - а няма никакво разминаване

теорията ти се гради на това, че накладките и дисковете зацепват и в двата случая еднакво

това далеч не е така

представи си следната ситуация:

1 кола по-тежка
1 кола по-лека

обстановка - идеална, приемаме че гумите не губят сцепление

да кажем върху дисковете и на едната и на другата кола бъде упражнена сила Х

тъй като едната е по-тежка от другата силата с която дисковете се въртят е доста по-голяма от силата, с която дисковете на другата кола се въртят

следователно въпреки силата, която се упражнява върху дисковете на колите да са еднакви на едните им отнема повече време да спрат, защото когато спирачките се задействат на максимум дисковете не зацепват веднага, а благодарение на силите на триене забавят постепенно, съответно тези , които имат повече инерция спират по-бавно


същото е ако държиш двама, които се опитват да се отскубнат от теб - хванал си ги с абсолютно еднаква сила, но просто единия е по-силен от другия - съответно силата която е нужна да спреш по-лекия е недостатъчна за да спреш по-тежкия


съжалявам ако е много неразбираемо, просто да го напише човек е доста по-трудно от колкото да го обясни на глас ;)
Тя теорията не е моя, аз само я подкрепям иили по-точно ми се струва интересна и логична. Та теорията да обобщя за пореден път е следната: Колата се движи от една сила и за да спре и трябва друга сила, която се поражда поради съпротивлението между гумите и асфалта. Ако колата е по-тежка N пъти, силата, която трябва да я спре трябва да е N пъти по-голяма. Тази сила е силата на триене, а силата на триене зависи от масата на колата => щом масата е N пъти по-голяма, то и триенето е N пъти по-голямо => няма нужда от по-голяма сила върху дисковете. :love_umbrella:

Stoyan Georgiev
18-11-2008, 23:52
Тя теорията не е моя, аз само я подкрепям иили по-точно ми се струва интересна и логична. Та теорията да обобщя за пореден път е следната: Колата се движи от една сила и за да спре и трябва друга сила, която се поражда поради съпротивлението между гумите и асфалта. Ако колата е по-тежка N пъти, силата, която трябва да я спре трябва да е N пъти по-голяма. Тази сила е силата на триене, а силата на триене зависи от масата на колата => щом масата е N пъти по-голяма, то и триенето е N пъти по-голямо => няма нужда от по-голяма сила върху дисковете. :love_umbrella:


ама триенето е по голямо само ако успееш да спреш гумите да се въртят - което поради факта , че дисковете и накладките не зацепват изведнъж и да спрат а благодарение на триенето постепенно спират

Ma7e4k0
19-11-2008, 00:38
Олелеле какви професори имало, как може въобще някой да твърди че нямало значение теглото на колите.....аз по физика 3 съм имал ама това го знам че 101% не е така ...чудно ми е тея дето го твърдят колко са имали :gayfight:

Gh0stRider
19-11-2008, 00:55
Тя теорията не е моя, аз само я подкрепям иили по-точно ми се струва интересна и логична. Та теорията да обобщя за пореден път е следната: Колата се движи от една сила и за да спре и трябва друга сила, която се поражда поради съпротивлението между гумите и асфалта. Ако колата е по-тежка N пъти, силата, която трябва да я спре трябва да е N пъти по-голяма. Тази сила е силата на триене, а силата на триене зависи от масата на колата => щом масата е N пъти по-голяма, то и триенето е N пъти по-голямо => няма нужда от по-голяма сила върху дисковете. :love_umbrella:

Както обобщи колегата Stoyan Georgiev "поради факта , че дисковете и накладките не зацепват изведнъж и да спрат а благодарение на триенето постепенно спират "

ако махнем и фактора "накладка" и измислим друга система за спиране, да кажем с парашут отзад, или дори само чрез въздушното съпротивление на колата.. да, наистина с такава спирачна система теорията ще е видима и на практика ;)

code
19-11-2008, 09:38
Тя теорията не е моя, аз само я подкрепям иили по-точно ми се струва интересна и логична. Та теорията да обобщя за пореден път е следната: Колата се движи от една сила и за да спре и трябва друга сила, която се поражда поради съпротивлението между гумите и асфалта. Ако колата е по-тежка N пъти, силата, която трябва да я спре трябва да е N пъти по-голяма. Тази сила е силата на триене, а силата на триене зависи от масата на колата => щом масата е N пъти по-голяма, то и триенето е N пъти по-голямо => няма нужда от по-голяма сила върху дисковете. :love_umbrella:
Даже и като суха теория е пълна глупост. За да постигнеш N пъти по-голяма сила на триене ти е необходимо N пъти по-голямо спирачно усилие. Спри да пишеш щуротии и се замисли малко. Защо микробусите имат отдолу кантар и колкото повече ги товариш толкова по-голямо спирачно усилие отива към задните колела?

Mind_Control
19-11-2008, 09:58
Е да ама ако си прав, излиза, че масата е от значение и не ме устройва. :lupe: Голем смех с тая тема, увъртех се.

Човек, не си прав! Масата има значение и уравненията по напред го доказват безпорно! Това че ти не ги разбираш не значи че не са верни!

Mind_Control
19-11-2008, 10:03
Тя теорията не е моя, аз само я подкрепям иили по-точно ми се струва интересна и логична. Та теорията да обобщя за пореден път е следната: Колата се движи от една сила и за да спре и трябва друга сила, която се поражда поради съпротивлението между гумите и асфалта. Ако колата е по-тежка N пъти, силата, която трябва да я спре трябва да е N пъти по-голяма. Тази сила е силата на триене, а силата на триене зависи от масата на колата => щом масата е N пъти по-голяма, то и триенето е N пъти по-голямо => няма нужда от по-голяма сила върху дисковете. :love_umbrella:

Това изобщо не е вярно защото зависимостта не е линейна! Ако беше толкова просто механиката нямаше да е най- трудната дисциплина!!!!

DerMeister
19-11-2008, 10:04
Даже и като суха теория е пълна глупост. За да постигнеш N пъти по-голяма сила на триене ти е необходимо N пъти по-голямо спирачно усилие. Спри да пишеш щуротии и се замисли малко. Защо микробусите имат отдолу кантар и колкото повече ги товариш толкова по-голямо спирачно усилие отива към задните колела?
Няма да споря повече.

didod
19-11-2008, 19:51
Защо микробусите имат отдолу кантар и колкото повече ги товариш толкова по-голямо спирачно усилие отива към задните колела?


Не само те го имат 'кантара'. Повечето автомобили също, в един или друг вид. :lupe:

mik mik
19-11-2008, 22:19
спирачките имат значение ако ги имаш спираш ако ги нямаш търсиш в какво да спреш :gayfight:

DarkKnight
20-11-2008, 13:33
Ами масата има значение и за триенето на гумите в пътната настилка и за триенето на диска в накладката. тъй че не е толкова просто. Но както каза колегата @Mind_Control като си взема механиката (щото ме скъсаха първия път :sickness: ) сигурно ще ми е по лесно да го схвана

morfius
20-11-2008, 14:38
Колегите от Фиат форума спорят кое е по-сладко, черния пипер или лютите чушки... :BIGsmile:
Физичните уравнения които прилагат са изведени при НАПЪЛНО блокирали колела и автомобил в ролята на шейничка, при такъв тип триене теоритично масата не играе (по-тежките тела имат по-голямо сцепление и по-голяма инерция, по-леките обратното).
В реални условия обаче я да чуя колко от вас блокират колелата от началото до края на спирането?!?
И какво се получи, задачката стана доста по-различна... силите на триене не се прилагат съпосочно със силата на тежеста и сцеплението (м/у дисковете и накладките) не се увеличава от масата, че да я вадите от уравнението.
А сега де :?: 8-)

DarkKnight
20-11-2008, 20:54
Колегите от Фиат форума спорят кое е по-сладко, черния пипер или лютите чушки... :BIGsmile:
Физичните уравнения които прилагат са изведени при НАПЪЛНО блокирали колела и автомобил в ролята на шейничка, при такъв тип триене теоритично масата не играе (по-тежките тела имат по-голямо сцепление и по-голяма инерция, по-леките обратното).
В реални условия обаче я да чуя колко от вас блокират колелата от началото до края на спирането?!?
И какво се получи, задачката стана доста по-различна... силите на триене не се прилагат съпосочно със силата на тежеста и сцеплението (м/у дисковете и накладките) не се увеличава от масата, че да я вадите от уравнението.
А сега де :?: 8-)

Аз не валача щото имам АБС :coolio: :crazy:

ital_fen
21-11-2008, 00:24
Тази тема направо стана култова.
Колегата твърдеше небивалиците си докрай. Добре че накрая заключиха темата че да спре да се излага... Наистина има малка вероятност да е прав но така извъртя спора че смени идеята. Отначало твърдеше че няма значение нищо освен коеф, на триене. А после смени само на теглото!!! Дано и тук темата не стане 17 страници само спорове. :)
Абе важното е да не се налага да използваме спирачките си на макс. Ако стане едва ли някой ще се сети за формулите...

Mind_Control
21-11-2008, 12:29
Колегите от Фиат форума спорят кое е по-сладко, черния пипер или лютите чушки... :BIGsmile:
Физичните уравнения които прилагат са изведени при НАПЪЛНО блокирали колела и автомобил в ролята на шейничка, при такъв тип триене теоритично масата не играе (по-тежките тела имат по-голямо сцепление и по-голяма инерция, по-леките обратното).
В реални условия обаче я да чуя колко от вас блокират колелата от началото до края на спирането?!?
И какво се получи, задачката стана доста по-различна... силите на триене не се прилагат съпосочно със силата на тежеста и сцеплението (м/у дисковете и накладките) не се увеличава от масата, че да я вадите от уравнението.
А сега де :?: 8-)

задачата е горе долу същата, но искам да ти кажа, че и в двата варианта масата си играе роля и няма как да я съкратиш от уравненията, защото те не са равни на 0!!!

Ma7e4k0
21-11-2008, 15:00
ЕЛЕМЕННТАРНО --> По-тежката кола има повече инерция, съответно по-бавно спира...давам ви пример - пуснете една 33-ка и една 166 по нанадолнище без гас с еднаква скорост ... 166-та ще е отпред 101%...пуснете ги примерно с 120 км/ч и 2-те коли по-едно и също време треснете спирачките на макс да видим коя ще спре първа....аре наздраве :cheers:

bushiDO
21-11-2008, 15:52
ЕЛЕМЕННТАРНО --> По-тежката кола има повече инерция, съответно по-бавно спира...давам ви пример - пуснете една 33-ка и една 166 по нанадолнище без гас с еднаква скорост ... 166-та ще е отпред 101%...пуснете ги примерно с 120 км/ч и 2-те коли по-едно и също време треснете спирачките на макс да видим коя ще спре първа....аре наздраве :cheers:

попрегледах темата, и съм учуден, че има хора, дето още не са наясно за некои основни неща в природата, както и става ясно че доводите с които други хора се опитват да им обяснят остават неясни за тях....

detelazurno
21-11-2008, 23:24
Ами....аз нещо не мога да си обясня. Може ли моята кола да се движи, без да харчи бензин, че нещо не ме устройва иначе :unsure:

trustworthy
22-11-2008, 00:10
Ами....аз нещо не мога да си обясня. Може ли моята кола да се движи, без да харчи бензин, че нещо не ме устройва иначе :unsure:

Може, разбира се. Моята се движи без да харчи и капка бензин :coolio:

Иначе от темата във фиат-форума научих доста полезни неща. Като например, че АБС-ът задължително удължавал спирачния път.:unsure:

detelazurno
22-11-2008, 00:30
Може, разбира се. Моята се движи без да харчи и капка бензин :coolio:

Иначе от темата във фиат-форума научих доста полезни неща. Като например, че АБС-ът задължително удължавал спирачния път.:unsure:

Ти АБС-ът остави на нас и ми обясни как се получава номера да не харчи. И това на теория или на практика? :cheers:

trustworthy
22-11-2008, 08:49
Ти АБС-ът остави на нас и ми обясни как се получава номера да не харчи. И това на теория или на практика? :cheers:

На теория и напрактика за 35 хил. км. капка бензин не съм сипал ;) Виж ми подписа :smoke:

Но нека се придържаме към темата

detelazurno
22-11-2008, 10:40
На теория и напрактика за 35 хил. км. капка бензин не съм сипал ;) Виж ми подписа :smoke:

Но нека се придържаме към темата

Извинявай колега. Не съм се изразил правилно. В моят модел думичката "бензин" трябва да бъде заменена с "гориво" :) Айде честит ви първи сняг! :)

morfius
22-11-2008, 11:36
Може, разбира се. Моята се движи без да харчи и капка бензин :coolio:

Иначе от темата във фиат-форума научих доста полезни неща. Като например, че АБС-ът задължително удължавал спирачния път.:unsure:

Нищо учудващо, задействаш ли го на сух път спирачния път се увеличава защото той отпуска спирачките за да не приплъзнат колелата.
Голямата файда от него е на мокро или хлъзгаво, когато колелата приплъзват при много по-малко спирачно усилие и много по-лесно колата става шейна, инак и на сухо и на лъзгаво най-ефективното спиране е на границата на задействането му... ама на лъзгавото тая граница я я уцелиш я не.
Ама и аз го обясних един път...

StarChild
22-11-2008, 12:10
Пичове спорът е излишен!:smoke:

code
22-11-2008, 12:19
Нищо учудващо, задействаш ли го на сух път спирачния път се увеличава защото той отпуска спирачките за да не приплъзнат колелата.
Голямата файда от него е на мокро или хлъзгаво, когато колелата приплъзват при много по-малко спирачно усилие и много по-лесно колата става шейна, инак и на сухо и на лъзгаво най-ефективното спиране е на границата на задействането му... ама на лъзгавото тая граница я я уцелиш я не.
Ама и аз го обясних един път...
Абсолютно не съм съгласен не знам някой ейбиес да се задейства "предварително" според мен това са български "митове" :roll:

"задействаш ли го на сух път спирачния път се увеличава" ти ако го задействаш на сух път значи границата на сцепление си я ПРЕСКОЧИЛ и мога да ти кажа без ейбиес-а колко ще ти е кратък спирачния път.

JJJ
22-11-2008, 21:04
Коефициента на сцепление не е постоянна величина, той се изменя във функция от отношението на периферната скорост на колелото и скоростта на автомобила (простичко казано от степента на плъзгане на колелото в/у пътя). Максимума на коефициента на сцепление не е при напълно блокирали колела!

morfius
23-11-2008, 13:28
Абсолютно не съм съгласен не знам някой ейбиес да се задейства "предварително" според мен това са български "митове" :roll:

"задействаш ли го на сух път спирачния път се увеличава" ти ако го задействаш на сух път значи границата на сцепление си я ПРЕСКОЧИЛ и мога да ти кажа без ейбиес-а колко ще ти е кратък спирачния път.

Лесно се вижда разликата - можеш сам да пробваш ако имаш празен прав участък и АБС, спри нормално и виж колко метра, скочи до дъно на педала да сработи АБС а и мери. Това е номера, да не я прескачаш... а да спираш макс. ефективно при тези условия.

code
23-11-2008, 19:24
Ясно на едно мнение сме значи. А именно - ако не си малоумник и не скачаш на педала като оттърван АБС-а не ти пречи да си спираш пак за същите метри.:handshake:

trustworthy
23-11-2008, 22:10
Ясно на едно мнение сме значи. А именно - ако не си малоумник и не скачаш на педала като оттърван АБС-а не ти пречи да си спираш пак за същите метри.:handshake:

само дето не винаги ще си толкова бърз, колкото е АБС-ът, за да върнеш и натиснеш пак педала, ако при спирането някоя от гумите стъпи на по-хлъзгав участък и блокира ;) Точно затова е тоя абс. Иначе на професионалистите (не професионалните шофьори, а ПРОФЕСИОНАЛИСТИТЕ!!) не им е необходим, защото маниерът на спиране при тях би трябвало да е същия като поведението на АБС ;)

Mind_Control
23-11-2008, 23:28
само дето не винаги ще си толкова бърз, колкото е АБС-ът, за да върнеш и натиснеш пак педала, ако при спирането някоя от гумите стъпи на по-хлъзгав участък и блокира ;) Точно затова е тоя абс. Иначе на професионалистите (не професионалните шофьори, а ПРОФЕСИОНАЛИСТИТЕ!!) не им е необходим, защото маниерът на спиране при тях би трябвало да е същия като поведението на АБС ;)


Обаче разликата е там, че те не могат да контролират всяко колело по отделно :)

Ma7e4k0
24-11-2008, 09:09
АБС-а забавя само при екстремни ситуацйи на сухо ... иначе не :screwy: