PDA

View Full Version : Към вещите в счетоводството



didod
23-03-2010, 13:14
Някои от вас знаят, че работя в автосервиз. Там, нормално, се използват инструменти (вложки, нитачки, свредла, плочки за шлайфане на пластмаси и пр.). След години на употреба тези инструменти се изхабяват. И идва момента на тяхното бракуване. Не става дума за нов, счупен по невнимание или неправилна употреба, инструмент. Тогава той се плаща директно от механика. Та, фирмата бракува инструментите. И тук идват моите въпроси:
1. Представлява ли бракуването, чисто счетоводно, допълнителен разход за фирмата? Ако да, в какъв размер - цена за нови или се приспада овехтяване? Или пък ДДС върху тях?
2. Инструментите ДМА, МЗ ли са или нещо друго?

И въобще ще се радвам някой да ми обясни на прост български как стават нещата. Защото в случая ни е удържана сума и то като за нов инструмент. А пък на мен ми омръзна целенасочено да се използва нензнанието ни в наша вреда.

JAMAL
23-03-2010, 13:44
За да бъде определен инструмента като ДМА, то неговата покупна стойност трябва да бъде над 700лв/без ДДС/. Именно на тези активи, по закон се начислява амортизация и във всеки един момент могат да се изпишат по остатъчната им стойност. Всичко под тази стойност си е запас, материал или както фирмата си го е определила. След като няма регламенитран закон за тяхното амортизиране, фирмата може вътрешно да си е определила степен на изхабяване.
Това при вас си е чист рекет. Във всяка едно дружество, изхабяването си е част от производствения процес. Това са си неизменни разходи. Когати фирмата е определила крайната цена за клиента за всяка една услуга, тя е калкулирала в нея, разходите за материали, за труд, за консумативи, за ИЗХАБЯВАНЕ и т.н.

rusiq86
23-03-2010, 13:52
Имоти, машини, съоръжения и оборудване са материални активи, които:а) се държат от предприятието, за да се използват за производството или доставката на стоки или услуги, за отдаване под наем на други лица или за административни цели;
б) се очаква да бъдат използват през повече от един период.
Амортизация е систематичното разпределение на амортизируемата сума на актива през полезния му живот.
Амортизируема сума е себестойността на актива или друга стойност, заменяща себестойността във финансовите отчети, намалена с остатъчната стойност.
Полезен живот е:
а) срокът, през който един актив се очаква да бъде използван от предприятието; или
б) броят на произведените или подобни единици, които се очаква предприятието да получи от актива.
Себестойност е сумата от заплатените парични средства или парични еквиваленти или справедливата стойност на друго вложение за придобиването на един актив към момента на придобиването или създаването му.
Остатъчна стойност е нетната сума, която предприятието очаква да получи за един актив в края на неговия полезен живот, след като се приспаднат очакваните разходи по изваждането му от употреба.
Справедлива стойност е сумата, за която един актив може да бъде разменен между информирани и желаещи страни в пряка сделка помежду им.
Загуба от обезценка е сумата, с която балансовата сума на актива надвишава неговата възстановима стойност.
Балансова сума е сумата, с която един актив се признава в баланса, след като се приспаднат всички натрупани за него амортизации, както и натрупаната загуба от обезценка.
Признаване на имоти, машини, съоръжения и оборудване
Всеки отделен имот, машина, съоръжение или оборудване следва да се признава за актив, когато:
а) е вероятно предприятието да получи в бъдеще икономически ползи, свързани с актива; и
б) себестойността на актива за предприятието може надеждно да бъде оценена.


Амортизируемата сума на имот, машина, съоръжение или оборудване трябва да се разпределя системно през целия полезен живот на актива. Използваният метод на амортизация трябва да отразява модела, по който предприятието консумира икономическите ползи от актива. Амортизацията за всеки период трябва да се признава за разход, освен ако е включена в балансовата сума на друг актив.


Това са някой понятия, износването или амортизацията става поетапно, начасти. Тоест ако един инструмент струва 1000 лв, и се амортизира за Х години, то следва да се отчислява всяка година сума от общата сума в първоначалният период. С две думи рекет батка

didod
23-03-2010, 14:14
Така. Значи разбирам, че бракуван инструмент (не ДМА) не води до допълнителен разход за фирмата, който тя пък да търси от мен. Сега следва друг въпрос: утре решават да бракуват струг. Който очевидно е ДМА. Остатъчна стойност примерно 13%. Какви ще са разходите на фирмата при това? Ще дължи ДДС ли някакво? Щото се готвя и за подобен сценарий... :crazy:

JAMAL
23-03-2010, 14:34
За бракуването на инструментите няма логика да търси обезщетение от тебе. По тази логика, могат да те карат и изразходвания ток да си плащаш. Както споменах, това е калкулирано в крайната цена. Разхода, е само в покупката на нови. Старите са се изплатили, като са набавили определени приходи.
Със струга е по-тегав за мене казус. Сподели като за начало, кога е закупен/приблизително/, за да ти кажа има ли остатъчна стойност. Би трябвало, ако е закупен с право на данъчен кредит, да възстановиш ДДС-то на остатъчната стойност на актива.

p.s. пиша в темата въпреки, че не отговарям на изискването на заглавието:?.

didod
23-03-2010, 14:47
Това със струга е хипотетично. Исках да си изясня и двата случая. А спрямо мен си отговаряш точно на изискването. :)


Иначе системата е толкова изкривена при нас, че дори ще ми е трудно да обясня. :?

pavlin
23-03-2010, 15:00
За да се бракува един актив значи да се изпише от счетоводните отчети. Понеже инструментите се ползват за повече от един отчетен период най - вероятно са ДМА и се изписват по остатъчна стойност след начисляване на амортизацията. Това представлява разход за фирмата когато начислява амортизация и съответно когато изписва остатъчната стойност. Не е правилно това да се удържа от работниците. Обикновено се бракуват материали за производство или продукция. Зависи как са осчетоводени тези инструменти. Тези инструменти за които говориш според мен са директен разход и въобще не би трябвало да засягат работниците и тяхното заплащане. Погледни в кодекса на труда дали въобще това е законно.

didod
23-03-2010, 15:15
Аз почетох малко тук-там. Ако бракувам ДМА с остатъчна стойност над 10%, дължа ДДС върху тази стойност. Един вид съм го купил с данъчен кредит и сега 'връщам' кредита. Така си го обяснявам аз. Но и в този случай разхода на фирмата ще е в размера на ДДС-то, а не целия размер (цена на ново) на бракувания актив.


Ще обясня ситуацията при нас: аз и още 2-ма души сме 'начело' на отдел механици. 2-те бригади заработват някаква сума от труд. Отделно сме вложили части. 48% от оборота на труда и 48% от печалбата от частите отиват като приход на отдела. От тази сума се плащат заплатите на механиците, гориво за снабдяването, заплати на склада, на снабдители, инструментална, ток, вода, телефон, тоалетна хартия ако щеш. :) Тоест всички разходи. Остава някаква сума, която се дели м/у мен и другите двама в определено съотношение. И този месец ми набутват и сума за брак като разход. Тази сума + още някои директно свалят моята и на другите заплати. Затова трябва да си защитя позицията.

Kuku
23-03-2010, 15:19
Не е ли по-лесно просто да попиташ, защо удържат стойност за нов инструмент на употребяван такъв?!

JAMAL
23-03-2010, 15:20
Ако Актива ти струва 1000лв./без ДДС/ и има остатъчна стойност 10%, то остатъчната стойност към момента на бракуване ще е 100лв/без ДДС/. Фирмата ще трябва да възстанови ДДС-то на тези 100лв, което са си 20кинта.

didod
23-03-2010, 15:27
Не е ли по-лесно просто да попиташ, защо удържат стойност за нов инструмент на употребяван такъв?!

Питам, обаче... получавам усмивки по радиото.

Kuku
23-03-2010, 16:24
Значи проблема ти е там, не в счетоводството ;)

pavlin
23-03-2010, 17:19
Явно се опитват да ви прилагат някакви методи на управленското счетоводство като ви третират като производство с отделни поръчки и изчисляване на себестойност обаче формулата, която ползват не е много във ваша полза. Инструментите които споменаваш ти ги отчитат като разход на новите които са закупили в този момент но ти казват че е брак за да те заблудят най-вероятно. За менгемето разходите ти идват като амортизация всеки месец може би. Когато дойде време да се бракува то съответно може да се продаде и фирмата да има приход, което най вероятно няма да увеличи твоята заплата.
Според мен даже ти си на граждански договор и предварително да си се подписал че приемаш тези условия. Погледни какъв договор имаш с тази фирма, дали е трудов или граждански и какво пише в него.

fred
24-03-2010, 11:49
Амортизация се начислява на оснонви средства, коли, сгради, големи машинии т.н.
ММП /малоценни и малотрайние предмети/ не подлежат на амортизация, водят са кюпово.Поне така беше навремето.

didod
24-03-2010, 12:54
Предстои среща със собственика. Поне ще стане ясно от него ли излизат тез всичките глупотевини. :)

pavlin
01-04-2010, 18:32
Предстои среща със собственика. Поне ще стане ясно от него ли излизат тез всичките глупотевини. :)

Има ли резултат от срещата със собственика.

didod
01-04-2010, 18:42
Не сме я провели още. Човека е зает. :)

old alfist
01-04-2010, 19:02
Цялата работа е, че собственикът проявява селска хитрост и гледа да изкара някой лев от използвани инструменти, които трудно може да продаде изгодно или поне не му се занимава да търси купувачи - така му е по лесно.
Просто гледаш и ако нещо ти трябва купуваш - при висока цена се пазариш и хич да не те интересуват друтите обстоятелства.

pavlin
02-04-2010, 19:14
Тези инструменти за които става на въпрос не могат да се използват повторно. Схемата тук е за прихващане на разходите за нови инструменти които заместват старите като се обявява че това е брак на старите.