PDA

View Full Version : За борбата с омразната ръжда



staiger
27-09-2010, 13:47
Премахване на ръжда със солна киселина и уротропин

Следващата рецепта е само за хора, които обичат да експериментират.

Преобразователи за ръжда, телени четки, шкурка и какво ли не съм опитвал, но процеса си остава много трудоемък... Ето какво измислих последните дни и резултата се оказа впечатляващ! Идеята е да се използва солна киселина, която разяжда ръждата и я превръща в разтворим железен трихлорид, който просто се измива. Лошото е, че освен жележните окиси и хидроокиси, солната киселина разяжда и желязото, което е съвсем нежелателно.
Решението открих в един стар учебник по химична технология - трябва да се използва т.н. "инхибитор на киселинната корозия". Това са вещества, които пречат на киселината да реагира с метала, но не влияят на разтварянето на окисите. Такова вещество е например уротропина. Купува се в аптеките или в магазини за реактиви. Не е отровно - използва се за лекарство, както и за консервант в колбасите. Гори обаче не по-лошо от спирт, така че го дръжте далеч от огън...

Малко се отдалечих от темата...

Вълшебната смес се прави от солна киселина, вода и уротропин. Количеството на уротропина не е критично - примерно 10..20 грама на литър разтвор е добре. Количеството на водата зависи от това колко бързо искаме да действа разтвора. Колкото повече вода, толкова по-бавно дайства.

Как се прилага разтвора:

Метод1: Просто потапяме ръждивото желязо в разтвора и чакаме. Ръждата пада и се разтваря, а разтвора става жълто-кафяв. В този случай може да се работи с по-разредени разтвори, защото можем да почакаме: примерно 2 части вода на 1 част киселина.

Метод2: Ако желязото е голямо, а ръждата не много дебела - хващаме четка и намазваме повърхността с разтвора - тънките слоеве ръжда просто се измива под четката, за останалото ще трябва да почакаме 20..30 минути. В този случай е добре да се работи с по-концентриран разтвор.

Метод3: Ако предмета е голям, а ръждата дебела, тънкият слой разтвор не може да разтвори цялото количество ръжда. В такива случаи аз правя следното - намазвам предмета с четка и след това, върху мократа повържност нареждам слой от 2..3 салфетки или тоалетна хартия. След това обилно намокрям салфетките с разтвор и оставям да действа до разтваряне на ръждата. Ако е концентриран разтвора, 20..30 минути са достатъчни.

Последваща обработка: След почистването на ръждата, измивам предмета обилно със студена вода и след това го напръсквам със концентриран разтвор на сода бикарбонат. Содата неутрализира киселината попаднала в разни процепи и пори по предмета и забавя ново ръждясване. Ако предмета не може да се измие обилно (примерно заради габаритите), тогава направо може да се намаже/напръска с разтвор на сода, докато спре да се пени и след това леко да се изплакне със студена вода и да се подсуши.

След тази обработка, предмета трябва да се предпази от корозия възможно по-бързо. Примерно да се грундира (и боядиса), или да се намаже с машинно масло, грес или др.под.

Техника на безопасност:

1. Винаги сипвайте КИСЕЛИНАТА ВЪВ ВОДА, а не вода в киселината.

2. Работете с ръкавици, предпазни очила и стари дрехи! Солната киселина не е отровна, но когато е концентрирана е разяждаща.

3. Както казах, солната киселина не е отровна и затова може да се изхвърля в канала, добре разредена с вода. А ако я неутрализирате със сода бикарбонат - продуктите са готварска сол и вода.

3. Работете на проветриво място или най-добре на открито - от солната киселина се отделя хлороводород, който дразни дихателните пътища.

4. При попадане на киселина на кожата ви - промийте мястото с много вода, разтвор на сода бикарбонат и накрая със сапун. При попадане в очите - продължително промиване с вода на чешмата и веднага на лекар за преглед.


темата е от този форум http://www.offroad-bulgaria.com/showthread.php?t=38326
:devil:

Bobi_33
27-09-2010, 17:29
Аз имам известен опит със солната киселина и мога да кажа само едно: не се занимавайте с глупости!!!! Истината е в рязането до здраво, качествени заварки и качествена обработка след това

Моята 33-ка (по-старата) съм я кърпил любителски с баща ми, педи вече 5 години, но е правено всичко с мерак и сега там където е заварявано все още няма забележка

valentino
27-09-2010, 19:32
Да и аз се сьгласявам с колегата Bobi_33 рязане до здраво...при мен обаче вече няма здраво!:crybaby:

Bobi_33
27-09-2010, 19:40
Да и аз се сьгласявам с колегата Bobi_33 рязане до здраво...при мен обаче вече няма здраво!:crybaby:

И при мен беше така. Тунела даже се беше скъсал, защото на практика колата нямаше прагове. Впоследствие от колата остана само леглото на вратата. Другото се изгради наново. Външни, вътрешни и междинни прагове са изградени изцяло наново, само, че от 1.2 мм ламарина (фабрично дебелината е 0.7мм) . В крайна сметка имам чувството, че купето се усуква по-малко отпреди. Когато я вдигам на крик, вратите се отварят и затварят спокойно:drive:

valentino
27-09-2010, 20:26
Ооо то при мен значи не е толкова лошо багажника е само прояден и то зняеш точно каде над колелата поради липса на кори под калниците стандартната дупка под шофера и толкова а и около уплатненията отзад на стъклото но багажника кадето се стича водата!

Gosheto30v6
27-09-2010, 20:56
И при мен беше така. Тунела даже се беше скъсал, защото на практика колата нямаше прагове. Впоследствие от колата остана само леглото на вратата. Другото се изгради наново. Външни, вътрешни и междинни прагове са изградени изцяло наново, само, че от 1.2 мм ламарина (фабрично дебелината е 0.7мм) . В крайна сметка имам чувството, че купето се усуква по-малко отпреди. Когато я вдигам на крик, вратите се отварят и затварят спокойно:drive:
Чесно да ви кажа сьм имал и мн.изгнила и мн.здрава без грам рьжда 33-ка,и всичките като се сетя като ги вдигам на крик все трудно им се отваряха вратите,маи са доста мекушави,с тьнки ламарини,леки са и затова и си вьрвят,ама напити ли ги рьждата........:death:

valentino
27-09-2010, 21:02
Да няма спасение така е поне боксера е корав мотор и това компенсира другите недостатъци

mordohy
27-09-2010, 22:42
Айде сега...:crazy:
Колегата даде нагледен урок по химия!
Колко е добър е без съмнение, но колко е добър резултата на практика го знам много добре.
Вместо със солна киселина и добавъчните бълвочи, по-добре е направо да сипеш на ръждата азотна киселина(ама концентрирана) и след пушеците не само е отстранила ръждата, ами е и пасивирала или иначе казано азотирала метала.
Това на теория!
На практика, там има масло и други реагенти и резултата е сюрреалистична картина от най-разнообразни петна.
За това, ако не е изгнило, а само ръждясало, взимаме една част мазут, две части бензин и М 10 Д на око.
Напръскваме ръждясалото и то става монолитно като коша на москвич 408 И !
Някой да е виждал изгнил кош на 408 И!???
Ама браво на колегата!Поне ни научи що е то киселина, основа и как действат!
Експериментите продължават!:big_bow_down:
Евала!

sciiv
28-09-2010, 13:08
Чесно да ви кажа сьм имал и мн.изгнила и мн.здрава без грам рьжда 33-ка,и всичките като се сетя като ги вдигам на крик все трудно им се отваряха вратите,маи са доста мекушави,с тьнки ламарини,леки са и затова и си вьрвят,ама напити ли ги рьждата........:death:

На моята и бях заварил при смяната на праговете,квадратен профил 30 мм по цялата дължина на прага.Вече нямаше никакво кривене и крика си го слагах където си поискам.Е малко се отежнява но тя не беше за състезания.

staiger
28-09-2010, 15:15
Това за 30х30 профил и аз съм го мислил ама как точно и къде точно си го заварил , дай малко повече подробности ако ти се занимава.

sciiv
29-09-2010, 01:16
Aми къде,отдолу,отзад по ръба на прага от вътрешната страна само ще трябва да си преместиш тръбичките ,че от лявата страна минават точно там.

madboy
11-11-2010, 23:54
Много интересна и ползотворна информация !!!
Благодаря !!!
Винаги споделената информация от кадърни и умни хора е от полза за всички :bg::bg::bg: