Log in

View Full Version : При какви обороти е най-икономично да се сменят скоростите?



knave
28-11-2010, 13:15
Да попитам, при какви обороти е най-икономично да се сменят скоростите. 1800-2000 ??

digitalundgrd
28-11-2010, 13:20
между 2500 и 3000об.

Gh0stRider
28-11-2010, 15:56
между 2500 и 3000об.

Тук не съм съгласен - според мен 2000-2500

morfius
28-11-2010, 16:11
Бензинов мотор са му малко 2500 за горна граница на смяната... малко забавяне и хоп, придърпал и се затормозил, което вижда сметката на икономията.

digitalundgrd
28-11-2010, 16:19
Тук не съм съгласен - според мен 2000-2500

Ако сменям на 2000, то по-горна предавка ще ми дойде на 1500 оборота, и после при ускорението според мен мотора се мъчи и харчи повече...
Най-добре е да си сменяш между 2500-3000об. Поне при мен така ми дава най-нисък разход...

Jivko7777
28-11-2010, 16:30
Някъде по книгите бях чел 2700-2800 така че се съгласявам с Доктора ;)

Gh0stRider
28-11-2010, 16:40
2500 е донякъде оптимално за икономия, но от 1-ва на 2-ра може и на 2000 с тази цел, абе като цяло зависи дали си наравно, под наклон.... не може да се заковат едни обороти за смяна и да се каже е това са най-икономични. Според товара на мотора и според това колко бързо искамер да ускорим... Ако ни трябва по-бързичко ускорение и на 3500 може да се окаже икономично спрямо тва да пънем педалда до долу на ниски обороти... pr_00f имаше едно много добре синтезирано мнение относно икономичното шофиране, което обаче не успях да издиря.... Абе с други думи това на какви оборти превключваш е само един от факторите за икономично шофиране и то не най-важният.

пп: Alfa/икономичност ...? WTF :)

The_Game
28-11-2010, 21:13
Добре аз имам друг интересен въпрос.

Преди със 155-цата 1.8 при скорост от 50км/ч беше по-икономично да сложа 4 та и да си държа тази скорост, обаче ако трябва да набирам дори и бавно е по-добре да задържа 3-та до 60 примерно.


Сега с Гранде-то филма е напълно обратен :Suicide:

Като гледам по борда излиза че колкото по-рано сменя на по-горна предавка толкова е по-малък разхода.

Пример. Ускорени от 50-км/ч на 4та разход към 10.
Ако на 50км/ч сложа 5-та и настъпя педала много ускорявам както на 4-та но разхода по борд комп е 7. При пълна газ на 5та с 50км/ч разхода е 7.4-7.5 и ускорява не по зле от колкото на 4-та с газ около разход 10/100.



Последните 100 км само си играя със скоростите и в началото като го взех фиата сменях на 2500 и моментния разход винаги беше над 10 като погледна. Сега още на 40км/ч съм на 4-та и разхода е 6-7 това в момент на ускорение. И се ускорявам не по-зле от другите участници в движението.


Също пробвах и при ускорение до 100км/ч от 60км/ч
ако тръгна от 4та и на 80км/ч сложа 5-та добре.
Но като цяло още от 60 ако съм на 5-та стойностите за моментния разход са с едно 3 литра по-ниски от тези при 4-та предавка (до 80км/ч)

Като цяло това всичкото вярно ли е ???? >>Ускорение от 50 до 80 на 5-та дори с педал до долу е по- икономично от ускорение на 4-та с не много газ.

Като единствено на 3-та и над 3-та под 1200 оборота не е хубаво да падам. Също и като карам по малките улички с 20км/ч слагам 4-та и на малки обороти разхода е най-малък от колкото на 3-та със същата скорост.

badmadafaka
28-11-2010, 21:28
Въпроса доколкото виждам е изваден от другата тема, но и по принцип отговора му не може да се напише с пост във форум...
Тука играят въртящи моменти, предавателни числа, диференциали, гориво, живота, вселената и всичко останало...
Само имай предвид 1 важно нещо, че когато караш "икономично" (което за повечето юзъри е еквивалент на "на възможно най-ниски обороти") много повече тормозиш двигателя си, ускоряваш значително износването му и всъщност колата гори повече в такъв режим.

И последно:

Alfa/икономичност ...? WTF :) :spiteful:

bager
28-11-2010, 22:24
1800-2000 :drive:

toki4a
28-11-2010, 22:27
6500:stumm:дън дрън дрън

vankata_ll
28-11-2010, 22:39
Добре аз имам друг .......

В темата, от която е изваден въпросът за оптималните обороти за смяна на предавките, ставаше дума за бензинов мотор. Ти с този мултиджет си друга бира ;-)
Аз лично сменям на 2500-3000 в града.

robygas
28-11-2010, 22:39
Да попитам, при какви обороти е най-икономично да се сменят скоростите. 1800-2000 ??

При подходящите.:drive:

Abar7h
28-11-2010, 22:52
Аз сменям между 1500 и 2000 зависи от ситуацията, но над 50км/ч задълже на пета....в София-център ми дава под 9/100 :photo:

The_Game
28-11-2010, 23:40
В темата, от която е изваден въпросът за оптималните обороти за смяна на предавките, ставаше дума за бензинов мотор. Ти с този мултиджет си друга бира ;-)
Аз лично сменям на 2500-3000 в града.


Добре правя нова тема :)

badmadafaka
29-11-2010, 09:04
...но над 50км/ч задълже на пета...
Е за това говорех, че е вредно за двигателя ама колите са си ваши, карайте си ги както искате :neko:

knave
29-11-2010, 10:06
в крайна сметка получих отговори в границите на 1500 и 3000 оборота :)

pr_00f
29-11-2010, 10:10
Оптималните обороти за смяна на предавка зависят от много неща.
Тип на двигателя, кубатура, маса на купето, пътни условия, наклон, колко е загрял двигателя....
Универсална рецепта няма, просто трябва да се научите да усещате колата и двигателя.

Един ще ви каже - дръжте мотора винаги близо до максималният въртящ момент, друг ще каже - дръжте ниски обороти.

code
29-11-2010, 10:12
Е за това говорех, че е вредно за двигателя ама колите са си ваши, карайте си ги както искате :neko:
Това просто не е вярно, след 50км/ч оборотите са над 1500 и то моментно, след това стават повече - абсолютно никакъв проблем за двг, това са легенди и митове.:info::info:


Един ще ви каже - дръжте мотора винаги близо до максималният въртящ момент, друг ще каже - дръжте ниски обороти.
Те това е истината за TS икономията е в смяна на 2800об (на първа 2000) и в някои други моменти, които са доста дълга тема . . Удоволствието при това каране естествено е кръгла 0, но да не забравяме и джеба . . :-)
Най-икономичния режим на 166 2,0TS e каране на 5-та с 60км/ч - около 6,6/100 - ясно е, че няма как да се кара така.

fuji
29-11-2010, 10:15
Аз лично сменям между 2500-3000 оборота.Пета скорост изобщо не включвам в града.Пета вкарвам при по продължително каране с една и съща скорост и да не е под 80 км. в час.Според мен това е по оптималния вариант за двигателя.Може и да греша.

pr_00f
29-11-2010, 10:30
Добре де,
Ще се опитам да ви дам една полу-универсална рецепта.
При нормално каране смяната на горна предавка би следвало да става на такива обороти и скорост , че след като включите следващата предавка да можете да продължите да ускорявате , без да се налага да давате много газ.
Това зависи и от самите скорости с които е оборудвана колата.

Примерна таблица за ск.кутия на Либрата със дизелов 2.4 мотор.
Сменяме на 1800 оборота - какво се случва на следващата скорост.
Както се вижда при смяна от 1->2 и 2->3 имаме много сериозен спад на оборотите, и на следващата предавка се налага да настъпим повече педала за да се продължи ускорението. Тъпо е да се ускорява от 1100 оборота, а и разхода в такъв момент , понеже сме настъпали доволно педала също е осезаем.


Т.е е неадекватно да се сменят 1->2 и 2->3 на тези обороти, по добре е 2200-2400
Докато при 3-4 и 4-5-та спада в оборотите не е толкова голяям. и може и да се сменя и на 2000.

Gear Change RPM drop (change @1800)
-------------------------------------------------------------
1 -> 2 -741 (to 1059)
2 -> 3 -705 (to 1095)
3 -> 4 -515 (to 1285)
4 -> 5 -386 (to 1414)

И все пак всичко зависи от конкретната ситуация и пътни условия.
При катерене на баир при всички положения е по добре да се вдигат повече обороти на ниска предавка преди превключването.

badmadafaka
29-11-2010, 11:20
Това просто не е вярно...
Е то и 200 е "над 50"... аз имах предвид точно с 50 където оборотите със сигурност са доста под 2К, като се набереш си е ОК, но в крайна сметка:

Е за това говорех, че е вредно за двигателя ама колите са си ваши, карайте си ги както искате :neko:

code
29-11-2010, 11:24
Ок, колега аз ти казвам, че ще карам оттук до София с 50км на 5-та без абсолютно никакви последствия за мотора. Само дето няма как да стане щото на баир ще тръгна назад :) Колата ми държи 3 атмосфери на маслото на празен ход ;)

ФЕРАРИСТ
29-11-2010, 11:30
Като карам лежерно и "икономично", сменям на 2-2.4к....
Почти не гори, даже повече ми става бенза в резервоара.....

tanatos
29-11-2010, 11:45
И аз като Профа смятам, че няма универсална "рецепта". Всеки трябва да си усети колата сам и да почувства в какви обороти трябва да сменя скоростите. Аз както и да карам под 25-30 л/100 градско немога да падна,извън града 17 ми е рекорда по "икономичност" ама с много зор.
Има го и един друг момент, че ако разликата в икономичното каране и да го наречем нормалното (без следене на обороти и предавки) е в порядъка на 1-1,5 литра на 100 аз не виждам смилъл човек да се мъчи.

knave
29-11-2010, 11:57
И аз като Профа смятам, че няма универсална "рецепта". Всеки трябва да си усети колата сам и да почувства в какви обороти трябва да сменя скоростите. Аз както и да карам под 25-30 л/100 градско немога да падна,извън града 17 ми е рекорда по "икономичност" ама с много зор.
Има го и един друг момент, че ако разликата в икономичното каране и да го наречем нормалното (без следене на обороти и предавки) е в порядъка на 1-1,5 литра на 100 аз не виждам смилъл човек да се мъчи.
да, то тва ми беше другия въпрос. какъв е аджеба смисълът от цялото нещо, за нас простосмъртните, които нямаме наготово изчислен среден разход? :)

stelt
29-11-2010, 12:12
И аз като Профа смятам, че няма универсална "рецепта". Всеки трябва да си усети колата сам и да почувства в какви обороти трябва да сменя скоростите. Аз както и да карам под 25-30 л/100 градско немога да падна,извън града 17 ми е рекорда по "икономичност" ама с много зор.
Има го и един друг момент, че ако разликата в икономичното каране и да го наречем нормалното (без следене на обороти и предавки) е в порядъка на 1-1,5 литра на 100 аз не виждам смилъл човек да се мъчи.

Не съм съгласен, че не трябва да се опитва човек да дава по нисък разход на гориво. Ако глобализираме нещата - ще разберете защо е така.
На мен ми е много неприятно някой от шофьорите ми да даде по висок разход дори и с 1 литър на 100 км.
И понеже с доста "шофьори" си имам работа, наблюденията са ми, че масата от тях не усещат кога е най добрия момент за смяна на предавка.
Обяснението на pr_oof дава най-добра представа за това кога трябва да се сменят предавките.

Max
29-11-2010, 12:19
И аз като Профа смятам, че няма универсална "рецепта". Всеки трябва да си усети колата сам и да почувства в какви обороти трябва да сменя скоростите. Аз както и да карам под 25-30 л/100 градско немога да падна,извън града 17 ми е рекорда по "икономичност" ама с много зор.

Ако на Рейндж-а ти е толкова разхода си е екстра според мен и на градско, и извън. :-)
Иначе подкрепям, да се мъчи човек за 1 л. разлика просто не си заслужава...

Mind_Control
29-11-2010, 12:21
Аз лично сменям между 2500-3000 оборота.Пета скорост изобщо не включвам в града.Пета вкарвам при по продължително каране с една и съща скорост и да не е под 80 км. в час.Според мен това е по оптималния вариант за двигателя.Може и да греша.

Аз пък в града предимно на 6-та карам :) мина ли 60 км/ч си включвам 6-та. Двигателя не мисля, че се тормози + това не ускорявам, а само поддържам тази скорост.

morfius
29-11-2010, 12:32
С моя мотор мога да си карам на 5 из града спокойно... но го правя само на големите булеварди с ограничение над 60 км.
Просто предпочитам в динамичните градски условия да мога да контролирам автомобила както с подаване, така и с отнемане на газта.
За това вече гледам в масата случаи да сменям така, че да не падам под 1800-2000 на по-горната предавка... не само икономията е важна.
Отделна тема е как тоя дизел от 1400 до 2000 се опитва рязко да си откине гумите и това тормози съединителя, а рязкото му пускане пък е нежелателно и води до придърпване :)

Та всяко нещо с +/- си.

Едит: Това разбира се на сухо и нормално време... на хлъзгав терен с предно отнемането на газта може да изиграе много лоша шега, а дизелите могат лесно да превъртят, та на колкото по-ниски обороти, толкова по-добре.

fuji
29-11-2010, 12:57
Аз пък в града предимно на 6-та карам :) мина ли 60 км/ч си включвам 6-та. Двигателя не мисля, че се тормози + това не ускорявам, а само поддържам тази скорост.

При мен на 1.8 Туинс парка не става.Почва да предърпва.

milenamr
29-11-2010, 13:00
между 2500 и 3000об.
И при мен е така и не само, че е най-икономична при тези обороти, но и най-добре започва да дърпа.
До 2500 колата се мъчи и спъва

mihail_mladenov
29-11-2010, 19:52
2000-2500 оборота в града. Иначе извън града 5 слагам при малко над 70 км/ч.

Alfa User
29-11-2010, 21:36
При подходящите.:drive:


Оптималните обороти за смяна на предавка зависят от много неща.
Тип на двигателя, кубатура, маса на купето, пътни условия, наклон, колко е загрял двигателя....
Универсална рецепта няма, просто трябва да се научите да усещате колата и двигателя.
Един ще ви каже - дръжте мотора винаги близо до максималният въртящ момент, друг ще каже - дръжте ниски обороти.

Ей-тва са най-верните мения по темата !!!
Едно е да си караш сутрин полузаспал в града към работа, а съвсем друго - на пресечен терен на път към село ... Оптималната смяна на предавките зависи от много неща - но в моя случай (1.8 TS MY.95 Sport със комп от някаква 1.7 ...) оптималния вариант винаги е между 2 500 и 3000 об/мин ... ма понякога сменям и на 5700 (на макс въртящ момент :choice:)

ves_v8
29-11-2010, 23:35
Всичко си зависи от колата. Моята Алфа гореше много прилично за боксер. В началото като я купих даваше около 12-13 в града, ама защото съм си свикнал да превключвам в диапазона 2000-3000 об./мин. след като минаха 3-4 месеца се усетих че този автомобил иска обороти. Дори и като карам спокойно 3500-3800 и тогава превключвам. Само първа я сменях на около 2500-2800 че нали не е добре да се форсира на 1-ва. Следователно зависи от мотора. Ако е боксер иска обороти и за да гори по-малко трябва да се форсира до към 4000 об. мин.
Туин спарк незнам как са, но си мисля че се доближават повече до нормалните редови двигатели. Опела си го карам до към 3000 об. мин. в града използвам 6-та доста често, дори и темпомата си използвам където мога и ми гори много прилично. Ако използвам 6-та в града разхода ми пада с над 1 литър. А когато карам на 6-та и ми се наложи да ускоря рязко, бутам 4-та и газ и после пак от 4-та директно на 6-та. Все пак си мисля че трябва да се почуства колата, защото всички тук имаме различни усети и различен стил на каране и за нас най-правилно си е собственото :respect:
Теорията на чичо ми за мен е най-добра, като имаш кола и искаш да си праиш кефа и да се вози, то значи тя гори бензин/дизел. Какво значение има колко гори?!?! Като искаш да не ти гори не си купувай кола!:spiteful:

trouble
30-11-2010, 00:30
...

Пример. Ускорени от 50-км/ч на 4та разход към 10.
Ако на 50км/ч сложа 5-та и настъпя педала много ускорявам както на 4-та но разхода по борд комп е 7. При пълна газ на 5та с 50км/ч разхода е 7.4-7.5 и ускорява не по зле от колкото на 4-та с газ около разход 10/100.



Последните 100 км само си играя със скоростите и в началото като го взех фиата сменях на 2500 и моментния разход винаги беше над 10 като погледна. Сега още на 40км/ч съм на 4-та и разхода е 6-7 това в момент на ускорение. И се ускорявам не по-зле от другите участници в движението.


Също пробвах и при ускорение до 100км/ч от 60км/ч
ако тръгна от 4та и на 80км/ч сложа 5-та добре.
Но като цяло още от 60 ако съм на 5-та стойностите за моментния разход са с едно 3 литра по-ниски от тези при 4-та предавка (до 80км/ч)

Като цяло това всичкото вярно ли е ???? >>Ускорение от 50 до 80 на 5-та дори с педал до долу е по- икономично от ускорение на 4-та с не много газ.

Като единствено на 3-та и над 3-та под 1200 оборота не е хубаво да падам. Също и като карам по малките улички с 20км/ч слагам 4-та и на малки обороти разхода е най-малък от колкото на 3-та със същата скорост.

От 14 години карам също като теб. Някой викат, че не е правилно, други, че е....Факт е, не мога да се променя, но и разхода на колата при този режим на каране през годините не е бил по висок от:

Тико - 5/100
Фиат - 9/100
Алфа - 10/100

Abar7h
30-11-2010, 03:22
Е за това говорех, че е вредно за двигателя ама колите са си ваши, карайте си ги както искате :neko:Мани направо на нищо е станал тоя мотор вече...аз да отида и да се върна до Банкя на 1500 оборота и ше съм за основен ремонт :D:D

milenamr
30-11-2010, 08:23
Всичко си зависи от колата. Моята Алфа гореше много прилично за боксер. В началото като я купих даваше около 12-13 в града, ама защото съм си свикнал да превключвам в диапазона 2000-3000 об./мин. след като минаха 3-4 месеца се усетих че този автомобил иска обороти. Дори и като карам спокойно 3500-3800 и тогава превключвам. Само първа я сменях на около 2500-2800 че нали не е добре да се форсира на 1-ва. Следователно зависи от мотора. Ако е боксер иска обороти и за да гори по-малко трябва да се форсира до към 4000 об. мин.


Да, боксера определено се чувства по-комфортно на още по-високи обороти и аз с 33-те сменях на 3000-3500, особено между 1-ва и 2-ра и 2-ра и 3-та .

Mind_Control
30-11-2010, 10:36
Да, боксера определено се чувства по-комфортно на още по-високи обороти и аз с 33-те сменях на 3000-3500, особено между 1-ва и 2-ра и 2-ра и 3-та .

Не съм много съгласен. На боксера и 1700-800 оборота му идват добре и си върви. Демек на 2200 няма никакъв проблем да превключиш стига да не се изкачваш.

raiders
30-11-2010, 10:49
Аз карам изключително бавно и внимателно ~2000оборота се сменят предавките до 5, разхода е ~12-13 газ София.

За мен на 1 да тръгнеш до 3000 се е бързо, всичко над 2000 е за изпреварване или кеф! Не чувствам двигателя да се задъхва или да има проблеми, ако трябва да кажа кога ще е най-ефективен, то това е мах въртящ момент за мен ~3500.

Всичко зависи от конкретната ситуация, но за икономичното каране не са важни само оборотите.

dimo
01-12-2010, 00:14
Икономия се постига с плавно каране,леко ускорение и меко спиране ,като по-големия мотор допуска по-ниски обороти.

rossenvn
01-12-2010, 13:16
Това предполагам е за бензин. За дизел бях чел, че е добре да се ускорява бързо до възможно най-високата предавка, която позволяват условията и тогава да се поддържат относително ниски обороти. Например 1700 об/мин. на 5-та.

Abar7h
01-12-2010, 20:07
Това предполагам е за бензин. За дизел бях чел, че е добре да се ускорява бързо до възможно най-високата предавка, която позволяват условията и тогава да се поддържат относително ниски обороти. Например 1700 об/мин. на 5-та.И аз съм чувал за тая стратегия, но още не съм я прилагал да видя как ще е... ;-) Има известна логика в нея...

BatVas
02-12-2010, 00:58
Икономия се постига с плавно каране,леко ускорение и меко спиране ,като по-големия мотор допуска по-ниски обороти.
Е то аз плавно карам , ама минавам 8 километра за един час сутрин към 8.30-9.00, за каква икономия говорим :)
Шегувам се - прав си !

Mind_Control
02-12-2010, 16:29
Аз понякога се изрязвам на 2-ра до 60 и включвам направо 6-та, вместо да ги редя една по една предавките...

IVO_GWM
06-12-2010, 08:27
Обобщено има 2 верни отговора
"зависи" и "оптимални" :)