View Full Version : Аеродинамика
джуджанка
15-08-2006, 19:17
възд. струи създават налягане отдолу нагоре
Мое мнение - никога не създават налягане. Дори самолетите използват подемна сила на принципа на разреждане.
Моля колеги - интересно ми е именно оформление на "дифузор", всякакви задкрилки, плосък равен под и прочие - който знае, да пише.
опа за кво сата въпрос тука ве .. че е интересно :lol:
джуджанка
15-08-2006, 21:47
Ъъъъъ,
за коли. За да не го пиша офтопик в другата тема "Кой колко вдига".
възд. струи създават налягане отдолу нагоре
Мое мнение - никога не създават налягане. Дори самолетите използват подемна сила на принципа на разреждане.
Моля колеги - интересно ми е именно оформление на "дифузор", всякакви задкрилки, плосък равен под и прочие - който знае, да пише.
Може би под налягане се има в предвид силата , която е създавана от разреждането от другата страна , т.е. подналягане / отнесено към атмосферното / , но за целта си има крила и анти-крила ... :roll:
Ако около един обект се оптича въздух, то от страната на която скоростта на въздуха е по-висока, там налягането е по-ниско.
На крилата на самолетите гърбицата е от горе, ето защо като ускори скоростта на самолета е една, тази на въздуха под крилото друга и тази над крилото трета(по-висока). Така е променя налягането.
Примери
Ако минава вклак и си мн на близо, то налягането между тебе и него е малко и може да се допелите.
Ако огънете карта за игра да стане на мост и я поставите на масата, колкото и да духате под нея не може да я обърнете, защото колкото по-силно духате толкова повече се залепва от налягане.
Опит
Именно поради тази причина си правя дифузорите на карбуратора като крила с цел завихряне, само че тога имам проблем с скоростта във вътрешността на дифузора и се боря с капки.
Обща теория с картинки.
http://electron4.phys.utk.edu/141/oct20 ... %2020.html (http://electron4.phys.utk.edu/141/oct20/October%2020.html)
Не знам дали ще ми остане време да илюстрирам аналогията между профилите на автомобил и крило.
Ако много опростим нещата, целта е формата на автомобила да е като на самолетно крило, обърнато надолу с главата. Ясно е, че автомобил с такава форма няма да става за ползване по предназначение. Затва към съществуващата форма се добавят елементи, които "подлъгват" въздушната струя да минава по такъв път, че отгоре да върви възможно най-бавно (пътят около купето да е най-къс), а отдолу под колата - най-бързо. Специално при колите, за разлика от самолетите, има и един момент, че въздушният поток отдолу е ограничен от клиренса. Тоест, колкото по-ниско е колата, толкова по-малко въздух минава под нея и с по-висока скорост (ако помните учебникарския пример с тръбите от теорията на флуидите, не помня как се казваше закона :oops: ).
Загледайте по-претенциозните коли - забита в земята предница и вирнато дупе. Май Ламборгинитата са добра илюстрация на модела с обърнатото крило (с ред уговорки, разбира се). Трябва да се има предвид, че самия пррофил на тия коли може да не е съвсем криловиден, но каналите, образувани в средната част от дизфузор ли е, кво е, следват въпросната линия.
p.s. От схемите с топката за голф от линка следва, че е по-добре да не се поправят последствията от градушка по колата, щото създават по-качествени завихряния :D :D :D :P
Тва с топката за мен беше много интересен и крайно НЕочевиден факт :wink:
Най-ефективния дифузьор според мен е използван във Формула 1 от Лотус през 1979г. Аеро динамично оформен под и "завеси" от страни на колата ,които падат до земята и образуват "засмукване" на колата към пътя така наречения "ground effect"
http://www.ddavid.com/formula1/lotus79.htm
http://www.ddavid.com/formula1/lotus79.htm
Бравус, чудна илюстрация, тия оцветени в червено плоскости са наще плоскости :-P
да зема да кача уравненията на бернули :tongue: и да открием топлата вода :wink:
джуджанка
16-08-2006, 16:37
Търтей, туй би било чудесно - но само на теория. Колегите са пуснали чудни линкове - все пак ни интересува как на практика да го постигнем без при това да караме Ф1. Ако може да се постигне с прагове/предна/задна престилки - още по-добре, няма да има гадни смешни крилца - само повишено внимание по бордщрите и "спащите полицаи" :roll:
тъй де джейми
ама аз си мисля че на практика нема да стане - е освен с много пари;)
ама аз си мисля че на практика нема да стане - е освен с много пари;)
Е то кола, дето фабрично излиза с форма на аквариум, май само с флекса моеш да й докараш перфектна форма :jason2:
Затва там само лесното - крилца, сплитерчета, сваляне на окачването...
Иначе на 155 кората под багажника си е вирната плавно нагоре, а напоследък се загледах в снимките на 145 и новопридобити 146 :D , че задницата отдолу е яко вирната, поне бронята такова впечатление създава.
156 m-jet
16-08-2006, 16:56
Търтей, туй би било чудесно - но само на теория. Колегите са пуснали чудни линкове - все пак ни интересува как на практика да го постигнем без при това да караме Ф1. Ако може да се постигне с прагове/предна/задна престилки - още по-добре, няма да има гадни смешни крилца - само повишено внимание по бордщрите и "спащите полицаи" :roll:
Оптически е лесно да се постигне
Практически За да върши работа трябва да отидеш до тунела zа аеродинамика, За настройки, но предполагам , че ще искат пари, освен ако членовете на клуба не се полЗват с отстъпки там
то на секва кола ще стане ако ще на :censored: да прилича ама требе eдин голем вентилатор и пушек - ма ноу скъпи брееее :tongue:
Най-ефективния дифузьор според мен е използван във Формула 1 от Лотус през 1979г. Аеро динамично оформен под и "завеси" от страни на колата ,които падат до земята и образуват "засмукване" на колата към пътя така наречения "ground effect"
http://www.ddavid.com/formula1/lotus79.htm
:D и е било голям ташак ако болида подскокне на шикан примерно при което автоматично губи ground efect-а и се разбива зрелищно в мантинелите :lol: също е имало и доста случай на заяждане на механизма на т нар sliding skirts и пак здравей бетонова стена :D това е и била основната причина ФИА да банне "плъзгащите прагове"
не толкова заради техническото преимущество а заради безопасноста ...друга интересна хава от ерата на граунд ефект карс е
chaparral 2j на една хитра чичка colin chapman :D уникално грозен болид който със първото си излизане печели и веднага е баннат от ФИА :lol: http://www.teamvoodoo.com/Monterey05/images/Chaparral%202J.jpg
http://www.midlanticmodels.com/acatalog/Chap2JMID21r-side.jpg
друг интересен факт е че формула 1 болидите имат ужасен коефициент на драг близо 1 ... но и уникален коефициент на лифт :D
chaparral 2j на една хитра чичка colin chapman уникално грозен болид който със първото си излизане печели и веднага е баннат от ФИА
Незнам :roll: що си мисля, че Chaparral е Американска разработка :dunno:
друг интересен факт е че формула 1 болидите имат ужасен коефициент на драг близо 1 ... но и уникален коефициент на лифт :D
Е то, както всичко в живота, и тук едното е за сметка на другото :-)
Ако можеше чрез формата на крилата да се увеличава само подемната сила (при автомобилите - с отрицателен знак, притискаща демек), а въздушното съпротивление да не се мени, нямаше да се налага да слагат по-мощни двигатели на по-големите самолети :-) Просто издуват горната част на крилото и айде, дигаме 100 тона с Чесната :-)
То се вижда и на картинките де, имаше там една сметка за резултантен вектор от основните сили, които действат.
Като не трябва огромно сцепление (няма завои, примерно), слагаш крило с по-малък ъгъл на атаката и дигаш по-висока скорост заради по-ниския драг-коефициент.
http://www.ddavid.com/formula1/lotus79.htm
Бравус, чудна илюстрация, тия оцветени в червено плоскости са наще плоскости :-P
Доколкото си спомням и Алфа 155 ползваше подобно оформен под в ДТМ :roll:
http://www.zandbak.net/classic/94dtm/012.jpg
http://www.alfaromeo155.s5.com/DTM-Alfa/Pictures/R_A155_04.jpg
А дали си спомняте един "Mercedes CLK-GTR" как буквално излетя в дърветата, май на един ЛьоМан, преди две-три години - при излитането точно и ясно се вижда как и какво е направено на пода, за да се постигнат на практика всичките неща за които говорите, НО уви... :lol:
virusalfa
18-08-2006, 14:55
абе има и едно БМВ с добра аеродинамика......
http://www.home.no/migreg/Bilder/Mosk.GIF
абе има и едно БМВ с добра аеродинамика......
http://www.home.no/migreg/Bilder/Mosk.GIF
тая кола рулез
ма аеродинамика у нея :shock:
А дали си спомняте един "Mercedes CLK-GTR" как буквално излетя в дърветата, май на един ЛьоМан, преди две-три години - при излитането точно и ясно се вижда как и какво е направено на пода, за да се постигнат на практика всичките неща за които говорите, НО уви... :lol:
http://www.linienmc.dk/video/crashcar/S ... 01999.MPEG (http://www.linienmc.dk/video/crashcar/Sport%20-%20Mercedes%20CLK%20flip%20at%20Lemans%201999.MPEG )
жалко че не се вижда почти нищо от долу (1мб е филмчето)
но тук се вижда по-ясно
http://www.yikers.com/video_car_flips_during_race.html
жалко че не се вижда почти нищо от долу (1мб е филмчето)
Буахаха, тия без да искат са открили способ за вертикално излитане, ся остава да открият кой е дефектът, превърнал се в ефект :tooth:
А дали си спомняте един "Mercedes CLK-GTR" как буквално излетя в дърветата, май на един ЛьоМан, преди две-три години - при излитането точно и ясно се вижда как и какво е направено на пода, за да се постигнат на практика всичките неща за които говорите, НО уви... :lol:
Имаше и още един такъв случай този път в ALMS, едно Porsche GT1 летя :shock: по същия начин, мисля че беше на пистата в Портланд.
http://www.teamvoodoo.com/Monterey05/images/Chaparral%202J.jpg
Тоя кютюк бил мноо екшън бе :-) Имал специален двутактов двигател за тея двата вентилатора, които изсмуквали въздуха изпод колата :shock:
Е тука има още интересни факти (секцията за автомобилите по-долу в статията)
http://en.wikipedia.org/wiki/Ground_effect
А дали си спомняте един "Mercedes CLK-GTR" как буквално излетя в дърветата, май на един ЛьоМан, преди две-три години - при излитането точно и ясно се вижда как и какво е направено на пода, за да се постигнат на практика всичките неща за които говорите, НО уви... :lol:
Имаше и още един такъв случай този път в ALMS, едно Porsche GT1 летя :shock: по същия начин, мисля че беше на пистата в Портланд.
Всъщност се оказа че не e на пистата в Портланд :? , а e Road Atlanta :D
:arrow: http://www.vbox7.com/play:2dbb6841
Ето го Мерцедеса CLK-GTR от Льо Ман
:arrow: http://www.vbox7.com/play:4dc08718
Powered by vBulletin® Version 4.2.3 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.