PDA

View Full Version : Как да почистя и смажа КАПСОЛОВАНИЯТ ......



ALFonsOlder
24-06-2015, 18:51
Става дума за вентилатора на парното.
Няколко пъти ми гори блокчето с електрониката на парното и клима.
Добри хора измежду вас веднага ме насочиха към виновника-вентилатораааа.....
Пръснахме му едно В40, бачка ден до пладне, и сме пак в изходна позиция-с изгоряло блокче за управленито.

Въпросът ми е: как да го измия и смажа това чудо, като е капсоловано??!!

https://lh3.googleusercontent.com/-usfZuKZ-xlk/VYrPWuVSjPI/AAAAAAAAG7M/w_TZueJMQPQ/s640/DSC_4177.jpg

https://lh3.googleusercontent.com/-i0iXgZ6Jylk/VYrPW0daNAI/AAAAAAAAG7M/b0oiv24qO8Q/s640/DSC_4178.jpg

https://lh3.googleusercontent.com/-aptPm8xo1FA/VYrPXIqTRbI/AAAAAAAAG7M/vW_LEdrPzH0/s640/DSC_4179.jpg

https://lh3.googleusercontent.com/-OlGqZhJhT58/VYrPXwpcjjI/AAAAAAAAG7M/I9y-W7ljPas/s640/DSC_4180.jpg

Ilko Ivanov
24-06-2015, 22:03
Е това може да го разглобиш.
На корпуса отстрани има 3 подобни на зъбчета гумички. Като ги натиснеш да влезе навътре зъбчето и теглиш внимателно перката (ама внимателно и равномерно отвсякъде) излиза мотора. Обикновено проблем прави точно долната втулка понеже там се събира вода като прелее във въздуховода. Горната втулка може да я смажеш без да разглобяваш нищо. Добре е да смениш и четките като извадиш мотора.
Не на последно място важно е като ремонтираш електронния регулатор как закрепваш транзисторите към радиатора - може и от това да не изкарват много.

radiboy
25-06-2015, 00:34
Разглобява се изцяло,но е безмислено,имайки впредвид цената втора употреба.А и веднъж наводнено(моето беше така)е почти невъзстановяемо.

dimitar_vd62
25-06-2015, 17:18
Долната втулка е сферична, самонагаждаща се.Оста ръждясва в нея и тя почва да се върти в леглото си.Разглабя се по описания от колегата начин почиства се смазва се и вече ми работи две години безотказно.Не съм разглабял електронния блок, транзисторите се залепят към радиатора с термо паста, продава се по магазините за електроника подобрява топлоотдаването към радиатора на транзистора.Между електронния блок и електродвигателя може да включиш един предпазител 5А или 7,5А който да изгаря при проблем с мотора преди транзистора.При натоварване на електромотора токът през него става голям и транзистора изгаря.Ако обичайния ток на изправен вентилатор е 5А а токът при който изгаря транзистора е 10А то един предпазител 7,5А ще поеме претоварването преди да изгори транзистора.Това е само примерно, по запознатите могат да уточнят стойностите на токовете и да се подбере подходящ предпазител.

ALFonsOlder
25-06-2015, 18:25
Е това може да го разглобиш...............

.............. как закрепваш транзисторите към радиатора - може и от това да не изкарват много.

10х, не знаех!:cheers:

вероятно имаш предвид термопастата, за която пише dimitar_vd62 !?

---------- Post added at 18:20 ---------- Previous post was at 18:15 ----------


Разглобява се изцяло,но е безмислено,имайки впредвид цената втора употреба.А и веднъж наводнено(моето беше така)е почти невъзстановяемо.

така е, но моето не е наводнено.
сега се върти доста леко, но като постои 10тина дни и ще почне да затяга помалко, докато претовари транзистора......
същото ще е и с втората употреба. затова предпочитам да го почистя.

---------- Post added at 18:25 ---------- Previous post was at 18:20 ----------


Долната втулка е сферична, самонагаждаща се.Оста ръждясва в нея и тя почва да се върти в леглото си.Разглабя се по описания от колегата начин почиства се смазва се и вече ми работи две години безотказно.Не съм разглабял електронния блок, транзисторите се залепят към радиатора с термо паста, продава се по магазините за електроника подобрява топлоотдаването към радиатора на транзистора.Между електронния блок и електродвигателя може да включиш един предпазител 5А или 7,5А който да изгаря при проблем с мотора преди транзистора.При натоварване на електромотора токът през него става голям и транзистора изгаря.Ако обичайния ток на изправен вентилатор е 5А а токът при който изгаря транзистора е 10А то един предпазител 7,5А ще поеме претоварването преди да изгори транзистора.Това е само примерно, по запознатите могат да уточнят стойностите на токовете и да се подбере подходящ предпазител.

10х!
идеята ти е чудесна!!
чудя се италианците зашо не са го предвидили !!!
:cheers::cheers:

отивам да дерзая, ще докладвам за протокола.

Благодаря на всички!

Ilko Ivanov
25-06-2015, 22:32
10х, не знаех!:cheers:

вероятно имаш предвид термопастата, за която пише dimitar_vd62 !?
Не е проблема в термопастата. Естествено с нея е по-добре, но по-важно е как са притиснати транзисторите към радиатора.
Оригиналната пластина дето ги притиска, веднъж разнитена няма как да ги притисне добре после. Това ти го казвам от практически опит.
Бушона също няма да помогне. Ако не се охлаждат добре, транзисторите изгарят от прегряване а не от тока през тях. Доста по-мощни са отколкото може да консумира мотора. Дори издържат доста секунди с блокирал напълно мотор.

dansguardian
25-06-2015, 22:45
Колега ALFonsOlder, имам един такъв перфектно работещ вентилатор и мога да ти го пратя по ЕКОНТ за твоя сметка, пари не му търся, разбирай правя ти подарък. Ако си навит - пиши ми на ЛС до къде да ти го доставя.

dimitar_vd62
25-06-2015, 23:02
Не е проблема в термопастата. Естествено с нея е по-добре, но по-важно е как са притиснати транзисторите към радиатора.
Оригиналната пластина дето ги притиска, веднъж разнитена няма как да ги притисне добре после. Това ти го казвам от практически опит.
Бушона също няма да помогне. Ако не се охлаждат добре, транзисторите изгарят от прегряване а не от тока през тях. Доста по-мощни са отколкото може да консумира мотора. Дори издържат доста секунди с блокирал напълно мотор.

Тамън затва се слага предпазител за да не си греят на воля.

Ilko Ivanov
25-06-2015, 23:19
А.... к'во рече?
Предполагам се майтапиш.

За да не звучи като заяждане, да ти кажа че и при 2-3-4 ампера протичащи през тях, ако не се охлаждат пак ще пробият или прекъснат.
Пък бушона няма и да разбере какво се случва.

dimitar_vd62
25-06-2015, 23:58
Ами дадох само идея, отбелязах че не знам параметрите на транзисторите.При блокщиране на двигателя през транзисторите протича по-голям ток от номиналния на който би трябвало да издържат.Тогава предпазителя който е оразмерен за малко над номиналния би трябвало да изгори преди транзистора.Това ако и охлаждането му е правилно сглобено.На алфата не знам как е но на рено 21 работи.По точно работеше щото от година е в металекса.При 5А предпазител с нов мотор и нови транзистори предпазителя изгараше веднага, значи работния ток е 5 или малко над 5А .7,5А предпазител осигураваше нормална работа и така си отиде за скраб.Не сме пробвали кое ще изгори първо ако блокираме мотора, но прадполагам на 90% че щеше да отиде предпазителя.

Ilko Ivanov
26-06-2015, 00:17
Е който иска да си слага бушон.
Замислете се защо в нито една марка автомобил няма предпазител в тази верига? Дали пък само италианците не са се сетили?
То май никой не се е сетил.... освен нас де.

ecotronic
26-06-2015, 10:26
Тези транзистори работят в ключов режим. Това означава, че нормално биват в 2 възможни състояния - отпушени или запушени. Когато са запушени, токът през тях е 0, респективно и отделяната като топлина енергия, също е 0.
Когато са отпушени, съпротивлението на прехода им е минимално (части от Ома) и поради това разсейваната като топлина мощност (P = R.I^2) също е малка. Проблемът възниква в моментите на преходи между двете състояния. Тогава съпротивлението на прехода е няколко десетки Ома и дори при по-малък ток, мощността отделяна като топлина е значителна.
Накратко - в такъв момент токът е доста по-малък от работния, но топлинната мощност е значителна. Поради това, какъвто и да е предпазител трудно може да ги предпази.

Освен повишена консумация на мотора заради ред причини, проблем за пробива може да е в самото управление (лош контакт с радиатора или недостатъчен размах на отпушващото напрежение).

ALFonsOlder
26-06-2015, 13:55
Не е проблема в термопастата. Естествено с нея е по-добре, но по-важно е как са притиснати транзисторите към радиатора.
Оригиналната пластина дето ги притиска, веднъж разнитена няма как да ги притисне добре после. Това ти го казвам от практически опит.
Бушона също няма да помогне. Ако не се охлаждат добре, транзисторите изгарят от прегряване а не от тока през тях. Доста по-мощни са отколкото може да консумира мотора. Дори издържат доста секунди с блокирал напълно мотор.

:cheers::cheers:

radiboy
26-06-2015, 14:15
Колега ALFonsOlder, имам един такъв перфектно работещ вентилатор и мога да ти го пратя по ЕКОНТ за твоя сметка, пари не му търся, разбирай правя ти подарък. Ако си навит - пиши ми на ЛС до къде да ти го доставя.
+1 от мен,ей тва е помощ към човек от форума !!! П.П Навремето един колега от Русе имаше нужда от код за радиото,изпратих му моето барабар с кода,просто не ми беше необходимо.Не е хубаво десет човека да ти обясняват как се острят клечки за зъби,и никой да не сети да ти подари една кутийка!?.

ALFonsOlder
26-06-2015, 14:24
Колега ALFonsOlder, имам един такъв перфектно работещ вентилатор и мога да ти го пратя по ЕКОНТ за твоя сметка, пари не му търся, разбирай правя ти подарък. Ако си навит - пиши ми на ЛС до къде да ти го доставя.

Бладаря ти колега!
Ще се пробвам първо да се преборя с моя, ако не мога, ще се вълползвам от добронамереността ти.
:cheers::cheers:

ALFonsOlder
26-06-2015, 14:40
До тук добре! Ама не поддава нищо нататък....ни турбината, ни ротора....!!??

dansguardian
26-06-2015, 19:00
Бладаря ти колега!
Ще се пробвам първо да се преборя с моя, ако не мога, ще се вълползвам от добронамереността ти.
:cheers::cheers:

Както се казва уикенда е време за размисъл и ТНТМ :) Пиши, ако нещата зациклят и да го пращам.

ALFonsOlder
26-06-2015, 19:08
......................П.П Навремето един колега от Русе имаше нужда от код за радиото,изпратих му моето барабар с кода,просто не ми беше необходимо...............

със сигурност съм бил аз. търсих в личните, ама толкова отдавана.......

МНОГО ТИ БЛАГОДАРЯ! още съм с него и си го слушам с кеф.........ще се радвам ако мога да съм полезен и аз някому!
:cheers::cheers:

dimitar_vd62
26-06-2015, 23:25
Е който иска да си слага бушон.
Замислете се защо в нито една марка автомобил няма предпазител в тази верига? Дали пък само италианците не са се сетили?
То май никой не се е сетил.... освен нас де.

Щот хората са го измислили да я караш тая кола 5-7 години и да си купиш нова.Втоя ред на мисли са можели да сложат термозащита която да предпазва транзисторите от прегряване и съответно изгаряне, но вероятно подобна екстра би била по скъпа от транзистора, пък и се предполага се че който може да си купи нова кола няма да седне да чопли транзистори и да раздвижва запекли втулки.Освен от продажба на коли печелят и от резервни части.Ако имахме нормален станадарт щяхме да си пием кафето в някой сервиз докато ни сменят дефектиралата част вместо да се гънем кат червеи под жабката.

ALFonsOlder
27-06-2015, 17:28
Така е, ама съм се хванал да го почистя и запецнах.

Как да извадя ротора..??!! Изглежда четките пречат...абе явно си има чалъм.
Помагайте....

Ilko Ivanov
27-06-2015, 21:47
Щот хората са го измислили да я караш тая кола 5-7 години и да си купиш нова.Втоя ред на мисли са можели да сложат термозащита която да предпазва транзисторите от прегряване и съответно изгаряне, но вероятно подобна екстра би била по скъпа от транзистора, пък и се предполага се че който може да си купи нова кола няма да седне да чопли транзистори и да раздвижва запекли втулки.Освен от продажба на коли печелят и от резервни части.Ако имахме нормален станадарт щяхме да си пием кафето в някой сервиз докато ни сменят дефектиралата част вместо да се гънем кат червеи под жабката.
Има си термозащита вътре.
На мен не ми се пишеше надълго и на широко, ама ЕКОТРОНИК-а го е обяснил много подробно защо изгарят транзисторите и защо не помага бушона. Ако се чувстваш по-спокоен като си сложиш бушон там - никой не ти пречи.

ALFonsOlder - Кое точно искаш да почистиш та чак ще вадиш ротора? Струва ми се, че прекалено задълбаваш с това почистване. Ама все пак мотора е в твоите ръце не в моите и ти най-добре го усещаш как се движи.

ALFonsOlder
29-06-2015, 18:15
ами, иска ми се:
да извадя ротора, за да почистя и смажа втулките.
също и четките да огледам....

ама не виждам как!:knock::knock:

ALFonsOlder
06-07-2015, 22:09
Колега ALFonsOlder, имам един такъв перфектно работещ вентилатор и мога да ти го пратя по ЕКОНТ за твоя сметка, пари не му търся, разбирай правя ти подарък. Ако си навит - пиши ми на ЛС до къде да ти го доставя.

да знаете, dansguardian е пич, та дрънка :cheers::cheers:


да кажа за протокола,
вентилаторът не се разглобява, не се почиства и не се смазва!
капсолован е. адски плътна е втулката и не поема никакви смазочни материали.