Колеги... изрично подчертавам, че не искам да се зараждат жлъчни спорове и нападки кой е по-по-най.... Просто намерих това доста ИНТЕРЕСНО четиво... и мисля, че наистина когато фактите говорят...
Поствам го защото това е една отлично аргументирана теза.
За Бензина и Дизела - митове и реалности
Темата от години мисля да я пусна, и имам материал за размисъл, но я пускам чак сега.
Съжалявам, че не я подредих по по-добре и систематизирано, но това е форум, а не списание и не мисля да губя време в това да я редактирам.
От всичко което съм прочел, карал и са ме вoзили и от всички технически данни и графики, oт разговорите, които съм водил с много хора и от законите на физиката съм стигнал до следното заключение – Абсолютно всичките турбо-дизели включително не нови и модерни двигатели, ами такива от преди 20 години имат по-добро общо ускорение от бензинов двигател със същите конски сили при равностойно тегло. Много често предимството за дизеловите двигатели е добре изразено дори при осезаемо по-малка маса в полза на автомобила с бензинов мотор при същата кола.
Ще направя няколко извадки от една таблица която показва ускорението от място от 0 до 140 км на стотици автомобили.
Таблицата е взета от тук. след средата на страницата.
http://www.forocoches.com/foro/showt...threadid=62917
Peugeot 206 1.6 90 cv......................…………........26.6 5 1025 кг
Peugeot 206 hdi 90 cv…………………….....…… 24.95 1065 кг
Peugeot 307 1.6 110 cv. (04)............................. 24.61 1255 кг
Peugeot 307 1.6 Hdi 110 cv. (04)…………… 20.96 1251 кг
При равно тегло и конски сили дизеловия мотор дърпа много по-добре. Поне в тези две коли съм се возил достатъчно и на практика и дизеловите версии вървят по-добре.
Toyota Corolla 1.6 110 cv................................... 22.03 1115 кг
Toyota Corolla 2.0 D-4D 110 cv. (02).................. 22.82 1290 кг
Тук при много по-тежко купе със 175 килограма повече дизеловия мотор ускорява почти равностойно. Понеже ускорението на двигателя при високи обороти на всяка от предавките със сигурност е в полза на колата с бензинов мотор поради 15% по-малкото тегло, то това ясно показва, че дизела разполага с много по висока мощност в средни обороти.
Volvo S40 1.9D+ 115 cv. (01)………………………………. 22.19
Volvo S40 2.0 137 cv. (97)……………………………………. 22.47
Volvo S40 2.0 d 136 cv. (04)…………………………………. 18.48
Нямам данни за масита на автомобилите, но теглото е приблизително равностойно. Както се вижда дизеловия мотор който е с 22 конски сили ускорява аналогично с бензина, а този който е с равностойни на бензина е значително по-бърз.
При всички двигатели на VW груп, които се слагат в WV, Audi, Skoda и Seat разликите са винаги такива, че дори и с по-тежки купета дизеловите двигатели ускоряват осезаемо по-добре.
Vw Passat 2.0 Fsi 150 cv. (05)……………………………….19.67 1389 кг
Vw Passat 2.0 Tdi 140 cv. (05)……………………………… 19.04 1454 кг
Въпреки 65 килограма по-тежкото купе и 10 конски сили по-малко дизела печели въпреки че сравнене с много модерен и добре направен бензинов двигател който има максимален въртящ момент при 3250 оборота.
При голфа изненадата е голяма. Явно този двигател 1,6 не е много еластичен.
Wv Golf IV 1.6 100 cv...................................... .. 24.39 1090 кг
Wv Golf IV TDI 100 cv...................................... . 20.53 1205 кг
Skoda Octavia 1.8 125 cv………………………………………. 23.12
Skoda Octavia 1.9 Tdi 110 cv............................. 22.04
Въпреки че бензиновия двигател е 15 конски сили повече ускорението е в полза на дизеловия. Със сигурност и модела с дизеловият двигател е поне малко по-тежък.
При двигателите на BMW положението е същото. Дизелите на BMW вървят много по-добре от аналогичните им бензинки.
Ускорението до 100 при еднакви конски сили и 50 кг по-тежко купе на дизела е 9.9 за бензина и 8.9 за дизела. След това следващите 40 километра дизела ги прави с още 2 секунди по-бързо.
BMW 320 150 cv. (00)…………………………………………….20.35 1365 кг
BMW 320d. 150 cv...................................... ...... 17.30 1415 кг
При по-мощните модели положенито е също силно изразено в полза на дизела.
BMW 330D 231 cv. (05).................................... .... 11.97 1515 кг
BMW 330i smg 231 cv. (02)…………………………………… 14.14 1400 кг
При италианските дизели положението е същото.
Alfa Romeo 147 1.9 Jtd 150 cv. (05)…………… 16.74
Alfa Romeo 147 2.0 150 cv.......……...................... 18.26
Alfa Romeo 155 1.8 140 cv...……………….............….21.07
Alfa Romeo 156 JTD 140 cv……………….............….…17.93
Alfa Romeo 156 1.9 JTD 115cv (02)……….............20.78
Дори двигател с 25 конски сили по-малка мощност е равностоен като ускорение. При конски сили дизела е осезаемо по-бърз.
Разликата идва не от това, че дизела е кой знае колко по-ускоряваш мотор, а че мотора с турбо винаги е по-ускоряващ мотор при дадена мощност. Той просто има много по-голям въртящ момент и от там и мощност през много по-голям диапазон от оборотите. Ако имаме двигатели с еднакви конски сили примерно нека са 200 конски сили. Единята е чист бензин другия бензин с турбо, третия турбо дизел, то най-бавен ще е чистия бензинов мотор. Между бензиновия двигател с турбо и дизела, не може да има еднозначен победител. Това зависи от това как са направени двигателите. По никакъв начин не може да се каже обаче, че бензиновия турбо мотор ускорява по-добре от дизеловия турбо мотор при равностойна мощност. Общо взето дори срещу турбо бензинов двигател дизеловия турбо мотор в повечето случаи има минимално предимство при еднакви конски сили. Понякога дори перфектен турбо бензинов мотор върви по-слабо от аналогичен по мощност бензинов.
Предимството на турбо бензиновия мотор е че при него може да се извади повече мощност при по-малък обем и е по-лек е и по-опростен от дизеловия.
Aуди А4 2.0 TFSI. 200 к.с. Прекрасен и много икономичен бензинов турбо двигател, който има максимален въртящ момент от 280 още на 1800 оборота спечелил няколко награди включително и награда за двигател на годината през 2006 доколкото помня.
Время разгона (0-100 км/ч) 7.3 1425 kг
Ауди А4 3.0 ТDI 204 к.с
Время разгона (0-100 км/ч) 7.2 1655 кг
Въпреки , че купето е с 230 килограма по-тежко ускорението е равностойно. При дизела разполагаме с огромен въртящ момент от 450 Nm още при 1400 оборота.
Версията с 233 коня Время разгона (0-100 км/ч) 6.8 c при тегло 1610 кг
Бензиновият двигателя на S4 quatroo който е с 230 коня е с 350 въртящ момент още при 1950 оборота и с тегло 1650 килограма дава аналогично ускорение. Въпреки че този бензинов турбо мотор е от 91 година има страшно ускорение.
Мита за невървящия дизел, който е жив все още и днес идва от това, че назад в миналото от еднакъв обем двигател беше по-трудно да се извлече мощност равностойна на бензинов мотор. Това донякъде важеше и за турбо дизелови двигатели.
Въпреки това дори във времената преди 15-20 години е имало дизелови мотори 1.9 с турбо, които с 90 конски сили вървят дори по-добре от карбoраторните и инжекционни двигатели 1.6 и 1.8 със същата мощност. Разбора се е имало и по мощни и големи по обем дизелови двигатели 2,5 TD с мощност от 140 конски сили.
Няма как да не спомена, каква огромна разликата има когато имаме наклон. Винаги щом изкачването е под наклон при еднаква мощност дизела ускорява много повече. Също поради по-големия въртящ момент баирите изобщо не се усещат и се преодоляват на по-високи предавки с много по-голяма лекота. Педала за газ е натиснат съвсем минимално повече отколкото би било нужно да е натиснат на равно за поддържане на същата скорост. Който е карал достатъчно коли и е имал възможност да сравнява знае как стоят нещата за големия плюс на дизела, когато се преодолява наклон.
Когато цифрите говорят и боговете мълчат. Нека обясним какво е мощност. Мощността е производна на въртящия момент и оборотите. Ускорението зависи от мощността.
Формулата за изчисление на мощността в конски сили при каквито и да било обороти е:
Въртящ момент умножен по оборотите умножен по ~ 0.00014 или разделен на 7121.
Нека съпоставим два двигателя на един среден клас автомобил като Ауди А4.2000 година.
Купетата са еднакви. Бензинови мотор е 1.8 с 5 клапана на цилиндър пълна пълен инжекцион със мощност 125 к.с. с тегло 1225 кг. Дизеловият мотор е 1,9 Турбо дизел с мощност 115 к.с. и тегло 1265 килограма. Въпреки по-ниската мощност и 40 килограма по високо тегло дизеловият мотор има еднакво ускорение с бензиновият 10,5 секунди до 100 километра. Тук има голяма вероятност бензиновия мотор да стига до 100 километра на 2-ра предавка, а дизеловият да има нужда от 2 превключвания, с което се губи повече време. Също и дори да се превключва само за 2 десети и през това време да се отпуска педала на газта само за една десета то налягането в турбото спада и после му е нужно определено време за да навакса до максималната стойност на работа.
Какво става обаче ако се движим на 5-та скорост със 100 километра в едната и в другата кола. Мощността на първата ще е около 2700 оборота, при които гаранция че бензиновия мотор няма да разполага с повече от 150 н.м. защото максималният му въртящ момент е 170 нм при 4200 оборота. Тоест при 100 км на пета скорост вие ще разполагате с 57 конски сили. При дизеловият мотор 100 километра ще са някъде между 2000-2200 оборота. Нека да са 2100 и мощността сметната по формулата по горе ще е 82,5 конски сили. Е познайте тогава с коя кола като натиснете педала колата ще ускори по-бързо. Това е положението. Хайде нека някоя цифра не ми е вярна и бензинови двигател има 60 конски сили , а дизеловия 80 при еднаква скорост на пета предавка.
Дизелови двигатели с по-ниска мощност и по-тежко купе ускоряват по-бързо и да разполагат с по-висока мощност във голяма част от оборотите. Точно тази част от оборотите се използва през над 90% от времето на каране. Това как ускорява един бензин от 4000 до 6000 оборота не е важно. Аз не бих желал да връщам предавката и да влизам в тези обороти за да видя , че колата върви почти колкото турбо дизелова кола със същата мощност. Много по-добре е мощността да ми е в средните и ниските обороти, което е реализирано много по-добре в двигателите с турбо. Някой умник ще каже, че дизела му свършват оборотите само до 4000. Ами това е така, но диференциала или предавателните числа на скоростната кутия са съвсем други и дори насреща да е бензин, който върви до 9000 оборота това няма никакво значение и няма да му помогне с нищо да върви по-добре, ако разполага с еднаква мощност.
Не знам как да завърша темата и спирам дотук. Засега нямам какво повече да кажа освен изтърканата фраза - когато цифрите говорят и боговете мълчат.
__________________

За Бензина и Дизела - митове и реалности
Темата от години мисля да я пусна, и имам материал за размисъл, но я пускам чак сега.
Съжалявам, че не я подредих по по-добре и систематизирано, но това е форум, а не списание и не мисля да губя време в това да я редактирам.
От всичко което съм прочел, карал и са ме вoзили и от всички технически данни и графики, oт разговорите, които съм водил с много хора и от законите на физиката съм стигнал до следното заключение – Абсолютно всичките турбо-дизели включително не нови и модерни двигатели, ами такива от преди 20 години имат по-добро общо ускорение от бензинов двигател със същите конски сили при равностойно тегло. Много често предимството за дизеловите двигатели е добре изразено дори при осезаемо по-малка маса в полза на автомобила с бензинов мотор при същата кола.
Ще направя няколко извадки от една таблица която показва ускорението от място от 0 до 140 км на стотици автомобили.
Таблицата е взета от тук. след средата на страницата.
http://www.forocoches.com/foro/showt...threadid=62917
Peugeot 206 1.6 90 cv......................…………........26.6 5 1025 кг
Peugeot 206 hdi 90 cv…………………….....…… 24.95 1065 кг
Peugeot 307 1.6 110 cv. (04)............................. 24.61 1255 кг
Peugeot 307 1.6 Hdi 110 cv. (04)…………… 20.96 1251 кг
При равно тегло и конски сили дизеловия мотор дърпа много по-добре. Поне в тези две коли съм се возил достатъчно и на практика и дизеловите версии вървят по-добре.
Toyota Corolla 1.6 110 cv................................... 22.03 1115 кг
Toyota Corolla 2.0 D-4D 110 cv. (02).................. 22.82 1290 кг
Тук при много по-тежко купе със 175 килограма повече дизеловия мотор ускорява почти равностойно. Понеже ускорението на двигателя при високи обороти на всяка от предавките със сигурност е в полза на колата с бензинов мотор поради 15% по-малкото тегло, то това ясно показва, че дизела разполага с много по висока мощност в средни обороти.
Volvo S40 1.9D+ 115 cv. (01)………………………………. 22.19
Volvo S40 2.0 137 cv. (97)……………………………………. 22.47
Volvo S40 2.0 d 136 cv. (04)…………………………………. 18.48
Нямам данни за масита на автомобилите, но теглото е приблизително равностойно. Както се вижда дизеловия мотор който е с 22 конски сили ускорява аналогично с бензина, а този който е с равностойни на бензина е значително по-бърз.
При всички двигатели на VW груп, които се слагат в WV, Audi, Skoda и Seat разликите са винаги такива, че дори и с по-тежки купета дизеловите двигатели ускоряват осезаемо по-добре.
Vw Passat 2.0 Fsi 150 cv. (05)……………………………….19.67 1389 кг
Vw Passat 2.0 Tdi 140 cv. (05)……………………………… 19.04 1454 кг
Въпреки 65 килограма по-тежкото купе и 10 конски сили по-малко дизела печели въпреки че сравнене с много модерен и добре направен бензинов двигател който има максимален въртящ момент при 3250 оборота.
При голфа изненадата е голяма. Явно този двигател 1,6 не е много еластичен.
Wv Golf IV 1.6 100 cv...................................... .. 24.39 1090 кг
Wv Golf IV TDI 100 cv...................................... . 20.53 1205 кг
Skoda Octavia 1.8 125 cv………………………………………. 23.12
Skoda Octavia 1.9 Tdi 110 cv............................. 22.04
Въпреки че бензиновия двигател е 15 конски сили повече ускорението е в полза на дизеловия. Със сигурност и модела с дизеловият двигател е поне малко по-тежък.
При двигателите на BMW положението е същото. Дизелите на BMW вървят много по-добре от аналогичните им бензинки.
Ускорението до 100 при еднакви конски сили и 50 кг по-тежко купе на дизела е 9.9 за бензина и 8.9 за дизела. След това следващите 40 километра дизела ги прави с още 2 секунди по-бързо.
BMW 320 150 cv. (00)…………………………………………….20.35 1365 кг
BMW 320d. 150 cv...................................... ...... 17.30 1415 кг
При по-мощните модели положенито е също силно изразено в полза на дизела.
BMW 330D 231 cv. (05).................................... .... 11.97 1515 кг
BMW 330i smg 231 cv. (02)…………………………………… 14.14 1400 кг
При италианските дизели положението е същото.
Alfa Romeo 147 1.9 Jtd 150 cv. (05)…………… 16.74
Alfa Romeo 147 2.0 150 cv.......……...................... 18.26
Alfa Romeo 155 1.8 140 cv...……………….............….21.07
Alfa Romeo 156 JTD 140 cv……………….............….…17.93
Alfa Romeo 156 1.9 JTD 115cv (02)……….............20.78
Дори двигател с 25 конски сили по-малка мощност е равностоен като ускорение. При конски сили дизела е осезаемо по-бърз.
Разликата идва не от това, че дизела е кой знае колко по-ускоряваш мотор, а че мотора с турбо винаги е по-ускоряващ мотор при дадена мощност. Той просто има много по-голям въртящ момент и от там и мощност през много по-голям диапазон от оборотите. Ако имаме двигатели с еднакви конски сили примерно нека са 200 конски сили. Единята е чист бензин другия бензин с турбо, третия турбо дизел, то най-бавен ще е чистия бензинов мотор. Между бензиновия двигател с турбо и дизела, не може да има еднозначен победител. Това зависи от това как са направени двигателите. По никакъв начин не може да се каже обаче, че бензиновия турбо мотор ускорява по-добре от дизеловия турбо мотор при равностойна мощност. Общо взето дори срещу турбо бензинов двигател дизеловия турбо мотор в повечето случаи има минимално предимство при еднакви конски сили. Понякога дори перфектен турбо бензинов мотор върви по-слабо от аналогичен по мощност бензинов.
Предимството на турбо бензиновия мотор е че при него може да се извади повече мощност при по-малък обем и е по-лек е и по-опростен от дизеловия.
Aуди А4 2.0 TFSI. 200 к.с. Прекрасен и много икономичен бензинов турбо двигател, който има максимален въртящ момент от 280 още на 1800 оборота спечелил няколко награди включително и награда за двигател на годината през 2006 доколкото помня.
Время разгона (0-100 км/ч) 7.3 1425 kг
Ауди А4 3.0 ТDI 204 к.с
Время разгона (0-100 км/ч) 7.2 1655 кг
Въпреки , че купето е с 230 килограма по-тежко ускорението е равностойно. При дизела разполагаме с огромен въртящ момент от 450 Nm още при 1400 оборота.
Версията с 233 коня Время разгона (0-100 км/ч) 6.8 c при тегло 1610 кг
Бензиновият двигателя на S4 quatroo който е с 230 коня е с 350 въртящ момент още при 1950 оборота и с тегло 1650 килограма дава аналогично ускорение. Въпреки че този бензинов турбо мотор е от 91 година има страшно ускорение.
Мита за невървящия дизел, който е жив все още и днес идва от това, че назад в миналото от еднакъв обем двигател беше по-трудно да се извлече мощност равностойна на бензинов мотор. Това донякъде важеше и за турбо дизелови двигатели.
Въпреки това дори във времената преди 15-20 години е имало дизелови мотори 1.9 с турбо, които с 90 конски сили вървят дори по-добре от карбoраторните и инжекционни двигатели 1.6 и 1.8 със същата мощност. Разбора се е имало и по мощни и големи по обем дизелови двигатели 2,5 TD с мощност от 140 конски сили.
Няма как да не спомена, каква огромна разликата има когато имаме наклон. Винаги щом изкачването е под наклон при еднаква мощност дизела ускорява много повече. Също поради по-големия въртящ момент баирите изобщо не се усещат и се преодоляват на по-високи предавки с много по-голяма лекота. Педала за газ е натиснат съвсем минимално повече отколкото би било нужно да е натиснат на равно за поддържане на същата скорост. Който е карал достатъчно коли и е имал възможност да сравнява знае как стоят нещата за големия плюс на дизела, когато се преодолява наклон.
Когато цифрите говорят и боговете мълчат. Нека обясним какво е мощност. Мощността е производна на въртящия момент и оборотите. Ускорението зависи от мощността.
Формулата за изчисление на мощността в конски сили при каквито и да било обороти е:
Въртящ момент умножен по оборотите умножен по ~ 0.00014 или разделен на 7121.
Нека съпоставим два двигателя на един среден клас автомобил като Ауди А4.2000 година.
Купетата са еднакви. Бензинови мотор е 1.8 с 5 клапана на цилиндър пълна пълен инжекцион със мощност 125 к.с. с тегло 1225 кг. Дизеловият мотор е 1,9 Турбо дизел с мощност 115 к.с. и тегло 1265 килограма. Въпреки по-ниската мощност и 40 килограма по високо тегло дизеловият мотор има еднакво ускорение с бензиновият 10,5 секунди до 100 километра. Тук има голяма вероятност бензиновия мотор да стига до 100 километра на 2-ра предавка, а дизеловият да има нужда от 2 превключвания, с което се губи повече време. Също и дори да се превключва само за 2 десети и през това време да се отпуска педала на газта само за една десета то налягането в турбото спада и после му е нужно определено време за да навакса до максималната стойност на работа.
Какво става обаче ако се движим на 5-та скорост със 100 километра в едната и в другата кола. Мощността на първата ще е около 2700 оборота, при които гаранция че бензиновия мотор няма да разполага с повече от 150 н.м. защото максималният му въртящ момент е 170 нм при 4200 оборота. Тоест при 100 км на пета скорост вие ще разполагате с 57 конски сили. При дизеловият мотор 100 километра ще са някъде между 2000-2200 оборота. Нека да са 2100 и мощността сметната по формулата по горе ще е 82,5 конски сили. Е познайте тогава с коя кола като натиснете педала колата ще ускори по-бързо. Това е положението. Хайде нека някоя цифра не ми е вярна и бензинови двигател има 60 конски сили , а дизеловия 80 при еднаква скорост на пета предавка.
Дизелови двигатели с по-ниска мощност и по-тежко купе ускоряват по-бързо и да разполагат с по-висока мощност във голяма част от оборотите. Точно тази част от оборотите се използва през над 90% от времето на каране. Това как ускорява един бензин от 4000 до 6000 оборота не е важно. Аз не бих желал да връщам предавката и да влизам в тези обороти за да видя , че колата върви почти колкото турбо дизелова кола със същата мощност. Много по-добре е мощността да ми е в средните и ниските обороти, което е реализирано много по-добре в двигателите с турбо. Някой умник ще каже, че дизела му свършват оборотите само до 4000. Ами това е така, но диференциала или предавателните числа на скоростната кутия са съвсем други и дори насреща да е бензин, който върви до 9000 оборота това няма никакво значение и няма да му помогне с нищо да върви по-добре, ако разполага с еднаква мощност.
Не знам как да завърша темата и спирам дотук. Засега нямам какво повече да кажа освен изтърканата фраза - когато цифрите говорят и боговете мълчат.
__________________
Comment