Известие

Collapse
No announcement yet.

Съвет при покупка на стар употребяван автомобил!

Collapse
X
 
  • Filter
  • време
  • Show
Clear All
new posts

  • Съвет при покупка на стар употребяван автомобил!

    Колеги докато се ровех из интернет,намерих ето това приятно и полезно четиво за много от нас и реших да го пусна тук!Съвети какво да гледаме като си закупуваме стар автомобил!Ако мястото му не е тук или пък модераторите решат,че е маловажно,или също така вече го има - нека го изтрият (за което се извинявам предварително) !


    По неофициални данни всяка година около 3 000 000 коли сменят притежателите си.

    Това се дължи от една страна на прекалено голямият брой коли втора употреба, а от друга на непрекъснато нарастващото предлагане на нови автомобили. Информацията е придружена с терминология на немски език, но като цяло е полезна при избора на автомобил, в която и да е страна.


    За съжаление, покупката на употребявана кола на частно, крие и по-големи рискове, отколкото същата в автокъща, където получавате най-малко 1 година гаранция. При частен покупко-продажбен договор, винаги се вписва следното: "Das Fahrzeug wird in dem Zustand wie besichtigt und Probe gefahren unter Ausschluss jeder Gewдhrleistung verkauft", което изключва всяка възможна рекламация.
    Решите ли да купите кола на частно, вземете със себе си по възможност някой познат, който има понятие от коли/мотори.

    Ако не разбирате нищо от коли/мотори ви препоръчваме да направите вашата покупка в автокъща - това по принцип е по-скъпо, но предимството е че имате гаранция, която е задължителна.
    Най-добре е разбира се (ако имате възможност), да проверите колата при TЬV, DEKRA, Automobilclub и други. Естественно че ще заплатите известна сума (от 40 до 80 ?), но тази "загуба" е за предпочитане пред евентуални поправки(след сделката) за много повече пари.

    На какво ще се спрем:

    - Външен вид
    - Гуми и джанти
    - Стъкла и фарове
    - Амортисьори
    - Вътре/Купе
    - Мотор
    - Пробно курмуване
    - Съединител
    - Масло
    - Ауспуф
    - Спирачки
    - Под колата
    - Ако намерите нередности


    Още веднъж- вземете със себе си приятел или познат, четири очи виждат по-добре от две. Най-добрият вариант е ако имате познат, който работи като авто-механик и той ви придружи. В противен случай създайте впечатлението, че разбирате от коли и избягвайте въпроси, които могат да издадат некопетентността ви. Въоражете се с търпение и си пригответе списък с основните неща за проверка. Не се оставяйте продавачът да ви "се обяснява" и ако ви пречи при огледа по-добре потърсете друг - коли има колкото искате и на други места.

    Външният вид / лак

    Препоръръчително е да направите огледа при слънчево или поне при сухо време- тогава най-добре се вижда какво е състоянието на лака. Огледайте внимателно калниците и вратите - откриете ли различия в лака (по-тъмен/по-светъл цвят) попитайте продавача за причината. Вероятната причина е не винаги катастрофа, но е препоръчително да се отбележи в договора за продажба. Не забравяйте да проверите също връзките между вратите, калниците, капака на мотора и багажника - там най-ясно се разпознават следи от ктастрофирала кола. Например следи от лак (нов) върху гумените уплътнения. Запишете всяка разлика в договора, даже на пръв поглед и да е минимална - при неправилни или премълчани данни от страна на продавача имате по-голям шанс да прекратите вече сключен договор.

    Гуми и джанти

    Гумите и джантите не бива да имат следи от удари - в повечето случаи странични от бордюрите. Ако профила на гумите е явно неравномерен, съществува възможност колата да е претърпяла една или повече катастрофи. Във всеки случай нещо не е на ред и това може да ви излезе скъпо в последствие. Профилът на гумите не бива да е под 4мм, въпреки че по закон са позволени 1,6мм. При алуминиеви джанти е важно те да са вписани в документите на колата, в противен случай са нелегални.

    Стъкла и фарове

    При драскотини и пукнатини на предното стъкло, имате право и възможност да намалите цената поне с 400-500?. Не е без значение и дали от вътрешната страна на фаровете се кондензира вода - неправилно уплътнени.

    Амортисьори

    Натиснете с цяло тяло отстрани на колата. Нормално е след 1-2 поклащания да спре - в противен случай е вероятно амортисьорите да са дефектни и да изпускат масло.

    Вътре / Купе

    Още с първият поглед се вижда какво е състоянието на колата. Миризмата "издава", дали е кола на пушач и дали често в нея и превозвано куче например. Влага в купето е не само неприятна, но и създава проблеми с ръжда, както и изпотяване на прозорците по време на път.Погледнете непременно под настилките отпред и отзад пред седалките, както и в багажника.Препоръчително е и да се провери дали седалките са здраво закрепени (не се клатят).
    Инспектирайте всичко ел.прозорци, люк, коланите, ключалките, мигачите, радиото, фаровете и всички светлинни сигнали на арматурното табло.

    Мотор

    В повечето случаи преди продажба моторите на колите се изчистват - измиват (Motorwдsche), за да изглеждат по-нови и поддържани. Проверете въпреки всичко старателно. Например стар акумулатор се познава по изтичането на киселина, както и по нагара на клемите. Това е и показател за ниско киселинно съдържание.
    Колата в никакъв случай не трябва да гори повече от 1 литър масло на 1000км. По възможност регистрирайте това в договора за покупко-продажба. Важно е също на пробката за маслото да няма метални частици, тъй като това е признак за дефектен мотор. Огледайте внимателно и капачката (за наливане на масло), ако забележите светла тлака, това е признак за дефектна гарнитура на цилиндрите.
    Не е възможно всяка поправка върху колата да се скрие. Дали колата е в оригинално състояние, се вижда например от това дали болтовете на калниците са лакирани - така излизат от фабриката. Други показатели за поправки на евентуално катастрофирала кола са разлика в цвета на лака или остатък от кит.
    Измиването на мотора на пръв поглед премахва следите от изтичащо масло, затова непременно трябва да направите Probefahrt - карайте колата поне 10-20км. Най-проблематично е изтичане на маслото между мотора и скоростната кутия. В този случай е възможен и дефект на съединителя, а това е скъпо удоволствие.
    Проверете как реагира показателя за температурата, след запалването на мотора. Ако температурата веднага се вдигне до нормално допустимото, означава че колата е подгрявана - в този случай продавача се опитва да скрие нещо, което се усеща само при студен мотор.

    Пробно кормуване

    Въоражете се с време, става въпрос за сигурността и вашето портмоне. Не се оставяйте продавача да ви диктува условията. Изберете си предварително отсечката за проба така, че да усетите по-добре как колата реагира при изкачване, не асфалтиран участък и т.н. Минаване през автомивка също е препоръчително - възможни дупки и не добро уплътнение излизат наяве.

    Съединител

    Вслушайте се внимателно какъв звук издава съединителя при натискане на педала: ако се чува леко потропване, което изчезва след натискане до край (не по време на движение) вероятно лагера е дефектен. Драскащ или скърцащ звук по време на движение показва дефект на синхронизацията. И в двата случая непременно ги впишете в договора и поискайте обяснение от продавача.

    Масло

    Обърнте бнимание на това колко и какво излиза от ауспуфа. Бял пушек се образува при навлизане на вода в горивната камера - вероятно дефектна гарнитура. Син пушек е признак на изгаряне на масло.

    Ауспуф

    Чуете ли метален звук, е вероятно катализатора и/или гърнето да не са изправни, както и да е ръждясъл или изгнил.


    Спирачки

    Фактически най-важната част на една кола. За проба е достатъчна скорост от 40км/ч. Натиснете спирачки по време на движение и пуснете волана (естесвенно на подходящо за това място), ако колата не спре равномерно трябва да се сменят най-малко накладките.
    При коли с АBS е необходимо да държите волана здраво при внезапни спирачки - колелата на колата трябва да блокират не по-рано от преди пълното спиране на колата. Ръчната спирачка се изпробва при движение - карайте колата със скорост 10-15км/ч и дръпнете спирачката. Блокират ли задните колела - всичко е наред.
    При различни скорост обърнете внимание на това дали се усещат вибрации на волана - ако са силно осезаеми, е вероятно джантите да са удряни и/или дефектни.

    Под колата

    След пробното каране проверете дали няма изтичане на масло покрай мотора и вода от радиатора. В случай че забележите минимално изтичане на масло (капки) настоявайте пред продавача да поправи повредата. В противен случай има само едно решение- търсете друга кола(и друг продавач), защото вероятността за по-големи дефекти не е изключена.
    Водата в радиатора небива да бъде ръждива или омаслена.В случай че забележите мехурчета в преливника на радиатора е възможно гарнитурата на цилиндрите да е дефектна.

    На първо място огледайте дали не се виждат следи от масло по мотора, скоростната кутия, диференциала. Не по-малко важно е да огледате добре за изкривявания на носители, както и за ръжда. На пръв поглед ново дъно е показател за една или повече поправки.
    Във всички случаи ако колата е над 4-5 години я купувайте само с нов TЬV, тъй като след прегледа евентуални повреди/недостатъци трябва да се отстранят.
    Непременно вижте документа за TЬV-а: в много случаи продавачите се опитват да скрият колко километра е истинският пробег на колата (връщането на километража струва 100? и не е забранено). Това е задължително отбелязано в TЬV-a и AU документите.

    Ако намерите нередности

    В случай че откриете дефекти, настоявайте продавача да извърши поправка преди да платите колата - откаже ли, търсете по-добре друга. Не се притеснявайте да се пазарите - печалбата на продавачите е между 300 и 2000? в зависимост от това колко стара или нова е колата.

    Напълно ни е ясно, че има много по-големи експерти от нас, но целта ни е да сме в помощ и ако нашата информация не ви помогне, то в никакъв случай няма да ви навреди.


    155 2.5 V6
    Passat 2.5 TDI 180hp highline

  • #2
    Страшно полезно четиво!! Благодаря ти
    33 16v/MR2 SW20/S3 8L

    Comment


    • #3
      браво за материала, много полезен. аз предлагам тази тема да се направи важна, който има въпроси в нея да пише. Пък и ако има нужда от разчисвтане по-добре мнения да се трият отколкото цели теми да се катинарят. Тва само предложение де :Р

      Браво колега

      успех!
      по колата те посрещат... по акъла изпращаха едно време...

      Comment


      • #4
        Благодаря колеги,надявам се за много хора това да бъде полезно!Защото и без това си купуваме стари коли,но поне да знае всеки какво да гледа за да не остане после набутан


        155 2.5 V6
        Passat 2.5 TDI 180hp highline

        Comment


        • #5
          не сам го 4ел 4етивото, ама от марка до марка кола, има разлика независимо колко е употребяван ,мнение алфа ромео
          alfa romeo 145 1.6 t.s.
          alfa romeo alfeta gtv 2000

          Comment


          • #6
            кола се пробва на пална цетка до трета,и се преценява как варви;после през малко дупки или павета за ока4ването,ако ти хареса ,мойе и да си я купи6
            alfa romeo 145 1.6 t.s.
            alfa romeo alfeta gtv 2000

            Comment


            • #7
              За дупките съм съгласен да се ослушаш ама да минат 5 кандидат купувача и да ми пищят с гуми няма да стане

              Сърцата са по-капризни от умовете.

              Comment


              • #8
                Първоначално публикувано от Derry
                За дупките съм съгласен да се ослушаш ама да минат 5 кандидат купувача и да ми пищят с гуми няма да стане
                Да или теста за съединител"пдпираш предните гуми в бордиур газ до 2000 оборота и пускаш бавно съединителя ако изгасне съединителя е ОК"

                Ами след 10 кандидат купувача съединителя вече няма да е ОК

                Е със сигурност няма да позволя на някой да направи това или пък да върти гуми в завой да види дали подскача предницата

                Извинявам се за Спама.


                Темата наистина е полезна и преди покупка е добре да се прочете няколко пъти.

                Голяма част от автомобилите по автокъщите са си "морги" всимаш я от автокъщата и караш за скрап
                sigpicFiat Grande Punto 1.3 Multijet Alfa Romeo 155 1.8TS 8V -SOLD

                Comment


                • #9


                  155 2.5 V6
                  Passat 2.5 TDI 180hp highline

                  Comment


                  • #10
                    Това което е написано е абсолютно вярно!Като отидете да си купувате стария автомобил,ще гледате на продавача да не му изтормозите колата малко или ще гледате да си купите наистина читав автомобил?????Айде колеги няма нужда от такива коментари,ние гледаме вземеме най-здравото макар и старо!Какво ви ... че на продавача няма да му изнася!Кола ли купувате или някоя гробница,която след това веднага да я откарате в сервиза преди още да сте и сложили BG номера?!Така че всичко горе написаното е препоръчително да се направи,ако искате да си вземете един много запазен автомобил


                    155 2.5 V6
                    Passat 2.5 TDI 180hp highline

                    Comment


                    • #11
                      Не знам дали е същото(не ми се чете сега), но имаше писано по въпроса.
                      http://clubalfaromeo.com/forum/viewtopi ... 3%EF%EA%E0
                      ALFA ROMEO 156 SW SELESPEED - EX
                      ALFA ROMEO 159 SW 1.9 Mjet - EX
                      ALFA ROMEO 156 2.4 JTD-EX
                      ALFA ROMEO 33 1.8TD -R.I.P.

                      Comment


                      • #12
                        Не е същото, но е също толкова полезно , колкото и другото. А на колегите, които няма да правят това и онова - не сте тръгнали да продавате колите си, не сте го направили.
                        Митьо Бомбата: Ех, какви времена бяха... животински времена

                        Comment


                        • #13
                          Полезно четиво-особено за хора, които сефте си купуват кола
                          АR 33 1.5-ex;АR 155 2.0TS-ex
                          FIAT TEMPRA 1.6i.e.-ex;AR 155 1.8TS-ex;FIAT bravo 1.6 16v;ALFA ROMEO 155 2.0 16V-ex,AR 156 2.0 TS

                          Comment


                          • #14
                            Ето още нещо подобно.Какво да гледаме

                            На първо място, при огледа на кола не се гледа двигателя, а се оглежда купето. Не се гледат също покрива и капака, които обикновено са лъснати дори и при 15 годишните коли като нови, а най-уязвимите места. За оглед избирайте винаги светло и сухо време. Застанете първо отпред, после зад автомобила и го огледайте внимателно за пълна симетрия. Такава може да липсва поради сериозна катастрофа и усукване на купето, при което направо прекратявайте огледа. Ако единият фар или стоп е по-нов или различна марка, това също може да говори за ремонт след катастрофа, макар и да не е задължително. Помислете дали автомобилът не е пребоядисан, което най-добре се вижда при гумените уплътнения с боя на врати и прозорци, ръбове, болтове и драскотини. При оригинална боя, старият автомобил трябва да има отпред, драскотинки от малки камъчета на пътя. Обиколете отвсякъде колата и гледайте за ръжда и изгнило, най-вече по праговете, врати, капаци, калници и ръбове. Огледайте за леки охлузвания и драскотини, за китосване, различен цвят на боята и заварки. Всеки дефект отбелязвайте явно, поне с идея да ви бъде отбито от цената.

                            За състоянието на километража и съответно колко дълго и не по-маловажно - как е товарен двигателя, се съди също първоначално от купето, но отвътре. Влезте в колата и огледайте дали е чисто, не мирише и не е влажно. Изтрита шофьорска седалка или нов калъф върху нея и изтрити педали показват много километри дори и при изрядна чистота. Огледайте целостта на тапицерията и таблото. Седалките не трябва да се клатят, пробвайте и дали механизмите за настройка работят. Пробвайте предпазните колани. Вижте дали всички врати и стъкла се отварят и затварят отвън и отвътре. Дали всички електрически уреди работят. Замислете се за миризми и влага, предвестници на последващи проблеми. Погледнете багажника и капака му. Като цяло всичко това показва какъв е бил шофьора, който едва ли е мислил за продажбата докато е карал колата. Белезите по купето показват не само много километри, които няма да видите на километража, който със сигурност е превъртян, но и небрежна подръжка - нередовна смяна на масло и други части, каране с много форсиране и спирачки, градско каране и т.н. Една кола на 250 хиляди километра може да е много по-добра от друга, същия модел на 150 хиляди, така че километрите може да са само някакъв фактор, но не и определящ.

                            Огледайте джантите за удари в бордюри и грайфера на гумите, а не дали са измити или намазани с паста за гуми. На гумите има дата от вида 0512 (за декември 2005-та). Гумите трябва да са с еднаква шарка поне на ос. Грайферът на нови гуми е до 8-9 мм, под 4мм може да ви подхлъзнат в някоя локва и по-добре се замислете че ще ви трябват поне още 300лв. за смяна. Неравномерното износване на гумите може да е поради сериозни проблеми в окачването, макар че може и да е просто в резултат на каране с меки гуми или нерегулирана предница.

                            Отворете предния капак. Често търговците измиват двигателя, докато е по-добре да го видите след определен пробег. Огледайте на първо място за течове от масло. На пробката на маслото не бива да има метални частици, което е изключително лош знак за двигателя. Задължително проверете за теч между мотора и скоростната кутия, което пък е лош знак за съединителя. Охладителната течност не трябва да има ръжда, мехурчета или да е тъмна. По двигателя и около него не трябва да има и друга слуз и каквито и да са течове. Черната спирачна течност също говори за занемарена поддръжка.

                            Запалете двигателя. Гледайте да е студен. Ако запалването има проблеми на студен двигател, търговецът може да го е притоплил преди огледа, което може да видите ако температурата се вдигне много бързо или пипайки го при отворен капак. Това важи особено за дизеловите двигатели, които по възможност е добре да изпитвате и при минусови температури. Послушайте шума на двигателя, да е равномерен, да не е остър, да няма звуци като свистене, драскане, потропване, дрънкане, неравномерност и т.н. Ослушайте се както на празен ход, така и при форсиране чак до червената зона на оборотомера. Двигателят да не подскача, което е признак за лошо закрепяне и може би скъсани тампони. Загледайте при форсиране за пушек отзад. Белият пушек е знак за навлизане на вода в двигателя, при изгорели гарнитури и уплътнения. Синият или тъмен пушек пък подсказва за изгаряне на масло. Погледнете и акумулатора, дали не е по-малък, стар и дали няма изтичане на киселина. Нов акумулатор е 100лв, но все пак. Огледайте и опипайте гумените уплътнения.

                            Загледайте се и в екстри като спойлери и спортни гуми. Те издават психиката на шофьор, който постоянно е натискал газта и товарил двигателя. Автомобил с малък двигател на много години също не е добре да се купува, тъй като тези двигатели са нормално доста натоварени и някои са с пробег до основен ремонт, дори под 100 хиляди км. При някои коли, като модели на VW, по-големите двигатели са дори дефорсирани за удължаване на живота им и в съчетание с добрия двигател може да изкарат 300-400 хиляди. Много големите двигатели пък имат другите познати проблеми като висок разход, скъпи ремонти, данъци и застраховки. Дизеловите двигатели са нормално с доста по-висок пробег от бензиновите и около 20% по-икономични, но ремонтът им е доста по-скъп.
                            При работа на двигателя, с времето от триенето на твърдите части, се образуват луфтове и компресията пада, което трябва да е индикатор за износването. Основен проблем обаче при проверка е, че търговците впръскват вещества в него, които запушват за кратко време всички луфтове. Компресията се вдига и дори и да си носите уред и я измерите, ако търговецът ви разреши да развъртате свещите, пак няма да видите колко е износен двигателя. На километража и на истории, като това че колата била на някоя баба и в гараж, е наивно да вярвате. Следователно, за пробега трябва да се досетите по износването и луфтове на други части - предница, кормило, амортисьори, купе и т.н. Малко вероятно, но възможно е да се опитат да ви излъжат и с по някоя година за датата на производство. Тя може да се провери по някои части като стъкла, пепелници и други. Ако се връщате у вас след огледа, може да вземете VIN номера и проверите по интернет, кога и къде е произведена колата и дали техническите и данни са тези изписани от търговеца.

                            Друго което може да проверите на място е превключване на скоростите да става леко и без хъркане. Спрете вниманието си и на съединителя и дали не издава някакъв звук като тропане, драскане или скърцане. Може да проверите и дали съединителят "приплъзва" и е за смяна лесно, като го отпуснете рязко - двигателят трябва да изгасне веднага, може и с подскачане на купето, но без приплъзване на съединителя. Ако водите приятел, проверете заедно всички светлини, ако не, накарайте търговеца да ги превключва от вътре. Може да проверите и амортисьорите. Те имат за цел да противодействат на ресъорите, които биха вибрирали без тях многократно като отпусната отведнъж пружина. При натиск на купето и разклащане, затихването трябва да стане след една-две вибрации. Ако при каране минете през дупка или бабуна, не трябва да изпитате неприятно чувство. За смяна на 4 нови амортисьора ще ви трябват също поне 300лв.

                            Добре е ако може да погледнете колата и отдолу. Смяната на изгнило гърне и ауспух е скъпа. Отдолу може да видите и за ръжда, удари, както и при липса на симетричност в окачванията за сериозни произшествия на колата.

                            Ако сте доволен при всичко това, можете да настоявате за известно тестово каране на автомобила. Карайте с отворени прозорци и продължавайте да следите нещата които изброихме, като добавяте нови. Оставете при бавна скорост и на равен път, колата да се движи сама без въртене на волана, при което тя не трябва да отива на нито една страна. Предницата не бива да "плува", а да е стабилна. При поне 50км/ч изпробвайте спирачките. Ако спирачките са ABS, се натискат само един път и не трябва да блокират или занасят колата до спиране. Това е момент да проверите и съединителя, чиято смяна е много скъпа. Просто опитайте да тръгнете на по-висока от първа скорост или дори на ръчна спирачка. Ако съединителят превърти или колата не потегли подобно на предишната ви кола, направо оставяйте колата. Може да видите дали двигателят има мощност при катерене или тръгване и ускоряване от място. Направете завои на място и в двете посоки с навито кормило докрай. Вслушвайте се постоянно за нетипични шумове от двигателя, купето, скоростите, съединителя и ходовата част.

                            В последствие може да уговорите и преглед на колата в сервиз.

                            Тук са описани твърде много неща, за които дори и вие едва ли ще имате нерви да проверявате при всеки оглед. Когато знаете какво да гледате обаче, някои неща за определена кола много бързо ще ви се набият на очи. Не се бойте да закупите и кола с поправими дефекти. Без такива едва ли ще намерите карана кола и то на приемлива цена. При показ на забелязаните дефекти имате и силни козове да свалите цената. Да го кажем и направо - преговорите са едно състезание между купувача и продавача, при което първият изрежда всички недостатъци, а втория - всички предимства на колата. Това е една неприятна обективна необходимост, с която трябва да се примирите. Поне не е необходимо двете страни да изпадат долу и се достига до човешка неприязън от едната страна към дугата.

                            Успех в покупката!
                            TIPO 2.0 91g.
                            PUNTO 1.2 04 g.
                            156 1.8 TS 00g

                            Comment

                            Working...
                            X