Известие

Collapse
No announcement yet.

Западна порта на Сердика...или бул.Тодор Александров и София

Collapse
X
 
  • Filter
  • време
  • Show
Clear All
new posts

  • Западна порта на Сердика...или бул.Тодор Александров и София

    В-к Стандарт...

    http://standartnews.com/archive/2006/01 ... 4670_2.htm


    Гледна точка Стоян Янев и компания четат закона като дявола Евангелието
    Фокусът с “небостъргачите”
    Има сценарий центърът на София да потъне в сянката на 18-етажни кютуци

    Снимка Арх. Павел Попов

    Преди месец през медиите премина психозата "Трябват ли на София небостъргачи?". Спокойно, никой не иска небостъргачи, иска да наруши закона на бул. "Тодор Александров". Да строи не в проценти, а в пъти по-високо от допустимото. НЯКОЙ иска гъстотата и височината на бъдещите сгради там да бъдат специални - министърът на регионалното развитие да разреши, а Столичният общински съвет да одобри плътности и отстояния, каквито законът не позволява. Този НЯКОЙ не е архитектурната колегия, не са гражданите на София. Общината от години работи по въпроса в интерес на собствениците на терени между "Стамболийски" и "Пиротска". Три пъти номерът с променените нормативи не мина през СОС - там все още има свестни хора. Тогава софийската администрация се опита да създаде обществено настроение в името на "новаторски размах и европейско дръзновение". Според нея то се изразява именно в погазването на цивилизованите правила и норми за устройство на територията.
    "Конкурсът за небостъргачи" бе фарс. В тази авантюра арх. Карадимов доказано не разбира. Именно той въведе "частичните изменения", докато беше министър. Частичните изменения
    измениха София до неузнаваемост
    Именно те опропастиха шанса столицата да има широки улици плюс смислен транспорт и паркиране. На г-н Карадимов дължим "колатералната щета", нанесена на градския силует от триетажните "мезонети" в подпокривните пространства.
    Градски съветници, начело с г-н Кисьов, интерпретират желанието на опонентите си да не допуснат високи сгради в центъра като див консерватизъм (например - цитат: "искат си клозетите на двора"). Да, ние искаме в центъра да има "дворове" със зеленина и археология, което за града е добре, но за клиентелата, според нейните мерки, не е. За клиентелата е безразлично, че София
    ще се лиши от въздух и слънце
    Както в "Лозенец", "Стрелбище" и "Иван Вазов", както по Черноморието. Заради шайка алчни задници - клиентите на общината.
    Това, че освен алчни са тъпи, се видя с просто око. Пренебрегвайки природните закони, както пренебрегнаха човешките, отрязаха клона, на който свиха гнезда. Разрушената природа не може да се възстанови - техните скъпи хотели, вили и офиси са обречени да станат бордеи - добре, но какво сме виновни останалите? Виновни сме и още как! Първо допуснахме да откраднат парите и териториите, сега ги оставяме да мародерстват държавата. Между подпалвачите на горите и строителите на "небостъргачи" зад "Каката на Софиянски" няма разлика - едните и другите горят България.
    Според администрацията - на законно основание. Да видим дали е така. Натискът центърът на София да бъде пределно задръстен се води от вече бившия главен архитект Стоян Янев във връзка с членове 13 и 36 от Закона за устройство на територията. Член 13 казва, че в специални случаи министърът на МРРБ издава специални правила и норми, различни от общоприетите. Територията на археологическия резерват "Западна порта на Сердика" безспорно е специален случай. Член 36 уточнява кога общите норми и правила могат да бъдат променени. Във всички шест алинеи става дума за ценни наличности, заварени стари сгради, които имат още живот, но нямат височина и отстояние според днешните стандарти. Затова се налага там
    законът да отстъпи или настъпи
    - според преценката на министъра. На "Тодор Александров" обаче става дума за бъдещо строителство! ЗУТ не прецизира в каква посока - нагоре или надолу следва да се промени нормативът. Може ли законът да бъде четен превратно? Дали точно с такава цел е какъвто е? Лош закон - оставя нещата в ръцете на човека. Човекът е слаб, не може да му се вярва. Поне в България. Къде трябва да води "специалното изменение", законът изрично не казва, а и не би могъл за всеки конкретен случай. Достатъчно ясен е обаче, че специалните нормативи са предвидени за места, които трябва да се съхранят на законно основание. А не да бъдат опропастени! Точно обратното иска клиентелата - да строи 15 до 18 етажа до и върху безценната археология. Не става дума за небостъргачи - става дума за обикновени софийски кютуци. Иска да хвърли плътна 8- до 10-етажна сянка веднъж върху булеварда, втори път към улица "Пиротска". В момента сянката на Булбанк, която далеч не е 8-етажна, лежи върху витрините на "Явор". НЯКОЙ иска да направи на "Тодор Александров" същото като в Слънчев бряг и Златните пясъци - стена от хотели на "първа линия" с инвазия върху плажа. В случая - върху булеварда, който престава да бъде булевард. "Тодор Александров" е именно първа линия в столицата, към нея са насочени апетитите. Останалите - да мрат, както и "втората линия". Защото парите, макар крадени, един ден свършват. Ако високото строителство в един квартал глътне парите за няколко ниски, то "Западното направление" без пари ще си остане само направление - нищо повече. Арх. Янев и ангажираните за наша сметка "специалисти" плюс авторът на проектите арх. Тодоров четат ЗУТ както дяволи - Евангелието. Последен в списъка се опитва да ни обуначи арх. Тодор Личев от САБ със "Становище за вариантите за "Западното направление". Приликата между духа на закона и неговата интерпретация от общината е точно колкото между вентилатора и вятърната мелница - и в двата случая става дума за вятър. Общинските съветници - и дяволите, и обуначените -
    участват пълноценно във фарса
    Те се държат така, сякаш цялата акция, дори да мирише зле, не нарушава закона. Тя не само го нарушава - тя нагло го преобръща. За капак - Янев насили аритметиката - черно на бяло в официален документ (май 2004) и досега твърди, че при 8-10 етажа, с няколко 15-18-етажни "изключения", интензивността на застрояване там ще бъде 4,1 - 5. Съветниците приеха тази нова аритметика, а арх. Личев я повтаря в становището, където препоръчва СОС да избере 10-етажния силует. Интензивност на застрояване е произведението от застроената площ, умножена по броя на етажите над земята. Едно дете ще я сметне за миг - резултатът е от десет нагоре. Специалистите не могат трета година.
    Управителят на знаменитата синекура "Област-град София" г-н Владимиров отначало отмени занижените норми по процедурни причини. Впоследствие ги разреши без нещо в тях да се промени. В "областта", както в общината, както в министерството, не зачетоха духа на закона, но буквата на член 13 - в специални случаи се допускат отклонения - зачетоха наопаки. Дали новият областен управител г-н Модев ще бъде също толкова "наивен"? Докато беше общински съветник, се правеше на наивен с огромен успех. Дали г-н Гагаузов, наследник на г-н Церовски на поста министър, ще продължи да стиска очи пред очевидното поругаване на закона? Очевидно за всички, освен за чиновническата сган - общинска, министерска и областна. Г-н Церовски охотно одобри "отклонението" в обратна на логиката посока, след като общината му я посочи. Защо г-н Гагаузов да не го последва? Не са ли едните, другите и третите на един акъл - че мършата на България трябва да бъде доена, докато мърда и дори след това?
    Ако цялата държава е ловно поле на мародерите, както изглежда, ако българите не могат да изберат хора, които да управляват честно и смислено, не е ли време да ликвидираме тази държава на чиновници и мародери? Да опитаме да спасим територията и населението?
    sigpic
    Най-бързата Българска Алфа на писта 147QVD, 159 2.4QVDm, Crosswagon Edition Nero, Aprilia SR 50 Tetsuya Harada Replica
    " Marco Cavigioli champion IRC 2WD with Fiat Grande Punto DIESEL"
    "Seat Leon TDI champion WTCC 2008"

  • #2
    Когато една такава статия се превърне по-скоро в плюене и хулене на определени хора, то ефектът от нея се губи наполовина (като темата "Поредните глупости на кмета"). А иначе - сигурно повечето неща са така, но този тон на мен лично не ми допада. А относно строителството по Т. Александров, аз лично предпочитам да гледам хубави и лъскави сгради повече, отколкото автокъщи и наполовин съборени постройки на по 80-90 години, мисля, че всеки се сеща за каква гледка става въпрос. Но човека е архитект - по ги знае тези работи
    Audi A6 & Alfa GTV

    Comment


    • #3
      Първоначално публикувано от sharky
      А относно строителството по Т. Александров, аз лично предпочитам да гледам хубави и лъскави сгради повече, отколкото автокъщи и наполовин съборени постройки на по 80-90 години
      Колега, всички искаме хубави лъскави сгради, въпросът е как ще бъдат построени и разположени . То и в Борово и Манастирски ливади повечето блокчета и офиссгради са хубави сами по себе си, ама като влезеш в тия квартали получаваш чувство за клаустрофобия . безразборното печалбарско строителство нанесе толкова трайни вреди на София, че може би никога няма да бъдат поправени . Примерите са много и очебийни. Само за 3 години, откакто съм в Студентски град, общото РЗП сигурно е е увеличило 3 пъти . Де що градинка имаше се запълни с блокчета, биззнессгради и т.н. И не само там. Много ми е интересно дали на обществено обсъждане по чл. 121 ЗУТ е одобрено изяждането на парка в Гео Милев от жилищни блокове ? Силно се надявам да има в СОС разумни хора, които да попречат на окепазяването поне на централната част на София, която трябва да е нейното лице пред света
      Ако ти е писано да се обесиш, няма да се удавиш
      AlfaRomeo 155 1.8 TS 129 к.с. 1995 г., AlfaRomeo 166 2.4 JTD 140 к.с. 2002 г. , Volvo S60 2.4D Sport 163 к.с. 2008 г. - EX;
      Opel Insignia ST 2.0 BiTurbo CDTI 194 к.с. 2014 г. (Алфа под прикритие)

      Comment


      • #4
        Перфектния пример е Слънчев Бряг....там стана като пренаселен квартал на София...само, че лъскав...

        И хората почнаха да бягат...тази година огромна част от хотелите бяха празни...догодина половината...вече има фалити...

        Не знам дали някой се е замислил...но Слънчев Бряг се подготвя за Хазартен Комплекс...поне така съм чул от запознати хора, не знам до колко е вярно.

        Но важното е, че Слънчев Бряг бе съсипан като курорт.
        sigpic
        Най-бързата Българска Алфа на писта 147QVD, 159 2.4QVDm, Crosswagon Edition Nero, Aprilia SR 50 Tetsuya Harada Replica
        " Marco Cavigioli champion IRC 2WD with Fiat Grande Punto DIESEL"
        "Seat Leon TDI champion WTCC 2008"

        Comment


        • #5
          А то да беше само сънито така а някой скоро до Банско да е ходил там е нещо страшно направо ужас. А един познат който е в туристическият бизнес каза че в Боровец приканяли посетителите още от входа на комплекса защото легловата база е наполовина пълна че и по зле.
          А за Тодор александров и сега нямам думи ама май по зле ще става. Няма такава држава просто.

          Comment


          • #6
            Първоначално публикувано от koolio
            Само за 3 години, откакто съм в Студентски град, общото РЗП сигурно е е увеличило 3 пъти
            Не може са се сравнява отсечката на Т. Александров с Студентски град и който и да е било жилищен квартал, щото просто там не става въпрос за жилищно строителство и същата картинка не може да се получи - става въпрос за 4-5 големи сгради. ТЕ ТАМ ПАРК НЯМА ДА НИ НАПРАВЯТ, НИТО ГРАДИНКИ. Така че затова казах, че предпочитам по-малкото зло.
            Audi A6 & Alfa GTV

            Comment


            • #7
              И защо да не може...
              sigpic
              Най-бързата Българска Алфа на писта 147QVD, 159 2.4QVDm, Crosswagon Edition Nero, Aprilia SR 50 Tetsuya Harada Replica
              " Marco Cavigioli champion IRC 2WD with Fiat Grande Punto DIESEL"
              "Seat Leon TDI champion WTCC 2008"

              Comment


              • #8
                Кое "защо да не може" имаш предвид
                Audi A6 & Alfa GTV

                Comment


                • #9
                  Защо не може да се сравнява с това какво са усрали в студенски град и на разни други места с това какво ще усерат на тодор александров.

                  пс: тука никой не е за автокъщите и бараките, а за нормално и красиво строителство там.
                  sigpic
                  Най-бързата Българска Алфа на писта 147QVD, 159 2.4QVDm, Crosswagon Edition Nero, Aprilia SR 50 Tetsuya Harada Replica
                  " Marco Cavigioli champion IRC 2WD with Fiat Grande Punto DIESEL"
                  "Seat Leon TDI champion WTCC 2008"

                  Comment


                  • #10
                    Ми нали написах, защото става не става въпрос за жилищно строителство, а за търговски обекти - големи магазини и офис площи. Такива са сградите на Лукойл и Анел на въпросния булевард, като Mail Sofia на кръстовището на Стамболийски и Опълченска, никой няма да си позволи да усере там нещата, щото става въпрос за много пари. В жилищните комплекси строят много и различни строителни компании (малки и големи) и на малки улици, надпреварват се коя да стане по-бързо, парцелите са малки, затова става така. Тук става въпрос за една-единствена улица.
                    Audi A6 & Alfa GTV

                    Comment


                    • #11
                      като Mail Sofia на кръстовището на Стамболийски и Опълченска
                      Едно уточнение все пак е...... Mall of Sofia и както винаги се строи от евреи щото само те работят основно с черна каса(друг пример Халите) за да се доберат до възлови места, иначе до колкото знам в градоустриствения план на София е заложено да има небостъргачи.
                      98` Alfa Romeo 145 1.4i 16V Twin Spark 103 mad italian horses...

                      Comment


                      • #12
                        Мерси за уточнението, минах преди два дена от там с колата и в бързината това съм прочел... . както и да е, ясно е за коя сграда става въпрос .
                        Audi A6 & Alfa GTV

                        Comment


                        • #13
                          Първоначално публикувано от MONI
                          в градоустриствения план на София е заложено да има небостъргачи.
                          трудно е да има такива заложби засега единствения град с реални шансове за небостъргач в България е Бургас
                          Alfa Romeo 145 1.6 16V TSpark '98

                          Comment


                          • #14
                            Първоначално публикувано от pent
                            Първоначално публикувано от MONI
                            в градоустриствения план на София е заложено да има небостъргачи.
                            трудно е да има такива заложби засега единствения град с реални шансове за небостъргач в България е Бургас
                            Моля те да доуточниш какво точно имаш предвид....

                            Пък и това го казаха точно във връзка с конкурса за архитектурен план за небостъргач в София точно на упоменатото место на Т. Александров така че не виждам защо да не може да има в София такива сгради
                            98` Alfa Romeo 145 1.4i 16V Twin Spark 103 mad italian horses...

                            Comment


                            • #15

                              здрасти мони наистина не съм архитект, но е доста трудно в градче като софия, да се прави небостъргач, ако може да има, ще е някъде из зелените поляни в крайните квартали.

                              друг е въпроса за какъв небостъргач говорим, с какви размери? както и да е, има специалисти които ще кажат. но според мен в близките 30 години трудно ще има... а градоустройствения план от коя година е? незнам, чудно ми е?

                              а за бургас:
                              линк 1

                              линк 2
                              Alfa Romeo 145 1.6 16V TSpark '98

                              Comment

                              Working...
                              X