2.2. Глава

Според много механици главата представлява 80% от един двигател. Докато блока е силовата част (просто да го наречем по някакъв начин), то главата крие доста фина настройка. В продължение на последните 100 години блокът почти не е претърпял промени. Главата, обаче, винаги е била голямото "неизвестно" (заедно с електронната горивна инжекция) и в последните 30 години тя е обекта на огромни изследвания от страна на всички марки производители. Все повече средства се отделят за откриването на по-ефикасно вътрешно горене и същевременно намаляване на разхода и замърсяването на околната среда. Лично се надявам някой ден системата Мулти-Еър на Група ФИАТ да донесе славата, която В-ТЕК донесе на Хонда.

Ако блока крие най-съвършената част в целия двигател, коляновият вал, то главата със своите клапани и разпределителни валове е не по-малко важна. Даже в някои отношения може да се приеме, че тия последните са най-важни, защото те определят цялостното поведение и характер на един двигател. Те му дават това, което му е най-необходимо: въздух! В тоя ред на мисли, подаването на бензин и неговото впръскване остават на втори или трети план. Няма да влизам в повече детайли по темата, защото всеки, който го интересува, може да потърси и да прочете множество материал на тема газоразпределяне и припокриване на клапани.

По проекта, който ни интересува:
Веднъж разглобена главата, я полях с една течност, която за броени минути я почисти от нагара. После я занесох да я проверят и:



Бяха я взели само 0.08мм колкото да й почистят лицето. Всичко си беше в реда на нормалното.

Следващият един час отделих за подмяната на вложките на клапаните. Доста са си завряни, трябват силни клещи с дълги човки. Накрая всичко с "хепи енд".



Всичките клапани имаха един и същи нагар и цвят. Добър знак за правилно горене навсякъде. Сякаш по предчувствие, но реших да подредя всичките пружини една до друга и забелязох, че една от тях беше с поне 5мм по-ниска от другите: отдала с времето и употребата. Замених я с друга пружина и сега всичките са еднакви по височина, така че предполагам и по усилие. Някой ден, ако сложа "бързи" валове (най-вероятно Коломбо&Бариани Медио Страдале), ще ги подменя с нови и по-силни, за да избегна проблема с т.нар."плаващи" клапани.

За тези от вас, които все още не са правили глава, им препоръчвам когато им се наложи, да номерират всички части (капачки, хидравлични повдигачи, пружини и клапани) с перманентен маркер, така че накрая всяка част да се върне на първоначалното си местоположение. Също е много важно да се знае, че хидравличните повдигачи не трябва да остават на сухо по време на ремонта. Прибират се в съд с масло докато дойде време да се монтират отново. Иначе може да "замръзнат" на едно положение.

Със сигурност на много от вас им хрумва дежурния въпрос: "И що не го барна малко мотора?"

В мрежата има много материал на тема "портинг" на глава. Има и много за "турбо", олекотяване на динамичните елементи, чип и цял директен ауспух, ... Бях се подготвил с чисто ново Гарет Т25 ама се отказах на този етап. Почнеш ли няма спиране, а идеята на моя проект е коренно различна. Търся нещо различно, уникално, ограничена серия "001-001", интересно, трудно... Колата я карам ежедневно, 30.000км на година, на бензин, търся оригинално състояние и разход. Търся нещо като "лайт тунинг" или "незабележим" върху базата на нещо стоково. На всичкото отгоре донора (156 Селеспийд) идваше директно от ембарго, няколко години пазена на полицейски паркинг, точно преди да я пратят за претопяване, без да знам въобще дали работи или не, проблеми, километри...нямаше абсолютно никаква информация. Рискът беше огромен и не исках да затварям много пари, когато не знаех дали ще успея да го нагодя всичко по 145цата. Винаги ще има някой по-бърз от теб на пътя, целта беше друга!

Все по-малко остава по главата. Иде ред на припасването на клапани. Показаха ми как се прави с единия и останалите си ги направих сам. Най-добрия начин си остава на ръка и с постоянна смяна на посоката. След 3-4 часа припасване и почистване:



Всичките станаха чудни, с равномерна ивица от край до край! Почувствах се горд. В действителност е супер лесно и увлекателно. Ако си отвориш и една биричка момента остава завинаги.





Почистих нагара на вход и на изход от главата. Същото и в горивната камера. Трябва да се внимава много на тънките места между съседните цилиндри. Тази процедура си има поне 2 причини:

--- Нагара оказва директно влияние върху газоразпределянето, най-вече на входящите флуиди. Коефициентът на съпротивление е съществено по-нисък с чисти стени, макар че не трябва да са идеално лъскави, заради повърхностното налягане и предотвратяване формирането на капки. Производителят е разчел клапаните и пред-камерите по начин, който да оптимизира завихрянето на сместа и нейното поетапно изгаряне от свещта навън. Неща, които на пръв поглед остават незабележими, но които на 7.200 оборота придобиват огромно значение за пълното и ефикасно изгаряне.

--- Полу-премахнатият нагар е като бомба с часовников механизъм. Ако вече сме премахнали част от нагара, то този който остава може да се отдели в най-неочаквания момент и да задържи клапана отворен. Последствия: пръснат пластмасов колектор и/или окривен дросел.


Тъй, че другарки и другари, като се прави нещо, се прави както трябва:



Главата си е оригиналната, никога не е вадена, нито отнемана.



От близо: