Известие

Collapse
No announcement yet.

И нека битката за потребителя да започне...или поредния фарс

Collapse
X
 
  • Filter
  • време
  • Show
Clear All
new posts

  • И нека битката за потребителя да започне...или поредния фарс

    В-к "КАПИТАЛ"
    http://www.capital.bg/show/index.php?br ... r=kompanii


    2006 - наистина евтини разговори

    Паулина МИХАЙЛОВА

    От десет години българските абонати и кандидат-абонати на мобилни комуникации чакат деня, в който тарифите за разговорите им ще паднат, пазарът ще бъде залят от промоции, а операторите ще започнат истински да ги ухажват.
    Десет години експерти, министри и комисари от различни регулатори обещават, че този ден ще дойде. След десет години очакване сега конкуренцията най-сетне се случва и на българския телекомуникационен пазар.
    Само за последната една седмица абонатите на мобилни телефони получиха от операторите толкова обещания, колкото политиците изсипват върху електората за цяла предизборна кампания. И има защо - истинските телефонни избори предстоят.
    Новите оферти, които „Мобилтел“, „Глобул“ и „Вивател“ извадиха на пазара през миналата седмица, всъщност са само началото на още много все по-конкурентни предложения, които занапред ще излизат на пазара. Цените на разговорите, които новият участник на пазара - „Вивател“, обяви миналия уикенд, са само базова тарифа, на която вероятно ще има много малко абонати.
    Освен нея операторът ще предложи в съвсем скоро време множество различни пакети както за индивидуалните клиенти, така и за бизнеса. А „Мобилтел“ и „Глобул“ няма как да не реагират отново. През времето до края на тази година и трите оператора ще изсипят дъжд от оферти върху абонатите (и тези, които още не са абонати), а 2006 се очертава като първата година на сериозно по-евтини разговори за българите.

    „Вивател“ - удар или хвърлена ръкавица

    От месеци БТК (собственикът на новия GSM оператор „Вивател“) обявява, че неговите тарифи ще са с 20% по-ниски от средните на пазара в момента. Всъщност такова изчисление няма как да бъде направено, защото цените на „Мобилтел“ и „Глобул“ са в десетки варианти според това какъв абонаментен или предплатен план използва абонатът, колко, с кого и по кое време на денонощието говори. Факт е обаче, че и „Мобилтел“, и „Глобул“ очакваха „Вивател“ да обяви цените на услугите си, за да намалят и те своите достатъчно, за да не загубят клиентите си, но не и прекалено.
    През миналия уикенд третият GSM оператор най-сетне показа тарифата си. Веднага след това ръководствата на „Мобилтел“ и „Глобул“ направиха две неща: обявиха я за висока и свалиха своите.
    При това положение следващият ход на „Вивател“ е един възможен - да атакува пазара с нови предложения секунди след старта на търговската си дейност (който ще е най-вероятно след около месец).
    Според източници, близки до мениджмънта на оператора, много скоро след като започне да предлага реални услуги, той ще оферира едновременно множество пакети за активиране за частни абонати, сравними или по-изгодни от тези на „Мобилтел“ и „Глобул“. В тях ще са комбинирани различни варианти на брой минути разговори с различни мрежи, изпращане на кратки съобщения и т.н. Второто действие на „Вивател“ ще е да предложи изгодни оферти на големите компании, банки, финансови дружества, промишлени комбинати, съчетани с отстъпки и допълнителни услуги. Основните две групи клиенти, които третият GSM оператор ще „ухажва“, са именно тези - частните клиенти и големите предприятия. Малкият и средният бизнес, както и администрацията и институционалните клиенти, разбира се, няма да останат без предложения, но явно няма да са основната цел на новия участник на пазара. Пак според източници от „Вивател“ за момента на българския пазар няма да се предлага валидният в някои държави вариант, при който потребителят плаща примерно фиксирана такса и сам избира дали срещу тези пари на получи X на брой минути или Y на брой кратки съобщения. Вместо това пакетите ще бъдат предварително подготвени от оператора и клиентът само ще избира между тях.
    Какви точно ще са пакетите за бизнеса и частните клиенти е въпрос на време да се разбере. Отсега се знае обаче, че стратегията на „Вивател“ за навлизане на пазара е под формата на обърната пирамида, казват източници от оператора. Тарифата, обявена преди седмица, е само върхът на пирамидата, над който тепърва ще бъдат надграждани реалните варианти за абонамент и предплатена услуга на граждани и фирми. Самата базова тарифа няма да бъде премахвана, но реално ще се използва от много малко хора просто защото останалите варианти ще са по-изгодни - точно както коричната цена на скъп хотел е най-популярна, но никой не я плаща, защото хотелът предлага поне пет вида отстъпки.

    Желан, по-желан бизнес абонат

    Към момента Комисията за регулиране на съобщенията не разполага с данни за това каква част от компаниите в България са абонати на „Мобилтел“ и каква - на „Глобул“. Същото важи и за данните каква част от приходите на пазара се формира от бизнес клиентите. Такава статистика е трудно да се направи и защото част от фирмите (особено малките) не ползват бизнес пакети, а обединяват картите на служителите си в група. Често пъти пък в групи са обединени и частни лица. Така че няма как да бъде различена група от приятели от група от работещи заедно хора. Според данни, изнесени през седмицата от самия „Мобилтел“, негови клиенти са 75% от малките и средните предприятия в страната. От „Глобул“ пък твърдят, че вече имат доста големи бизнес клиенти, които преди това са ползвали „Мобилтел“. Сред тях са например „Винпром Пещера“, „Каменица“, „Ален мак“, всички дистрибутори на телефони, няколко спортни федерации, Българският футболен съюз.
    Според източници и от „Мобилтел“, и от „Глобул“ почти пълен монопол върху абонатите от администрацията има първият оператор. Обслужването на „Глобул“ са предпочели сравнително малко институции като Комисията за регулиране на съобщенията и няколко общини (например Карлово). Ако се съди по първоначалните информации от „Вивател“, институционалните клиенти ще останат „контингент“ на „Мобилтел“ - интересът към тях не е особено висок заради сложността на обслужването им срещу неособено висок приход от линия.
    За компаниите обаче битката явно ще е сериозна и в нея ще се включат и трите оператора. Ясен знак за това е, че отстъпките, които отсега се дават от операторите, са най-големи именно за бизнес абонатите. „Вивател“ им предлага да плащат по 10 лв. без ДДС месечен абонамент, срещу който да получават 40 безплатни минути, а цената на минута разговор извън този пакет да е 0.27 лв., 0.30 лв. и 0.40 лв. без ДДС съответно за разговор с абонат на „Вивател“, БТК и на някой от двата конкурентни мобилни оператора. За международни разговори тарифата на мобилния оператор на БТК е между 0.75 лв. и 1.40 лв. без ДДС според зоната.
    Новата оферта на „Мобилтел“ за бизнес абонати предвижда срещу месечна такса от 29.99 лв. без ДДС да говорят в групата си за 0.01 лв. без ДДС на минута без ограничение колко минути ще използват. Извън групата тарифата ще е 0.15 лв., 0.29 лв. и 0.39 лв. на минута съответно за разговор с абонат на „Мобилтел“, фиксирани мрежи и други мобилни оператори. Отделно от това в месечния абонамент се включват и 50 минути разговори в мрежата на оператора.
    Офертите на „Глобул“ към бизнеса пък са в зависимост от това колко на брой са сим-картите, които ще бъдат включени в бизнес групата. Ако те са над 20, помежду си собствениците им могат да говорят безплатно. Пакетите за фирмите с под 20 души, ползващи „Глобул“, предвиждат например срещу месечна такса от 123 лв. без ДДС включените в групата абонати да получат общо 500 минути за разговори. От 3 октомври операторът намалява и основната си тарифа за корпоративни клиенти - вместо по 0.39 лв. без ДДС те ще плащат по 0.20 лв. без ДДС за минута разговор в мрежата на „Глобул“ и до абонат на фиксирана мрежа. Цената остава 0.39 лв. само за обаждания към клиент на „Мобилтел“ и „Вивател“.
    При бизнес абонатите обаче цената на минута разговор далеч не е всичко, на базата на което се взема решение кой оператор да бъде избран. „Агрополихим“ например ползва услугите на „Мобилтел“. Изпълнителният директор на завода Васил Александров признава, че тарифите на GSM операторите в момента са нещо средно между миш-маш и каша, а ориентацията в тях е, меко казано, трудна. Но нещото, което може да го накара да смени оператора, обслужващ комбината, е евтиният роуминг. „Ние имаме много чуждестранни партньори и често провеждаме разговори с чужбина. Затова за нас важни са международните разговори и бихме оценили, ако те са по-евтини. Същото важи и за всички допълнителни приложения, като например достъп до интернет от телефона“, обясни Александров.

    За частния клиент - висша математика

    За частните клиенти двата варианта за избор ще останат същите като досега - предплатена услуга или абонамент. Тарифата на „Вивател“ за предплатени разговори предвижда цена от 0.52 лв. без ДДС на минута разговор към всички мрежи, а същата цена за абонатите на договор ще е 0.45 лв. без ДДС. Абонаментът за частни клиенти ще струва 5 лв. без ДДС и ще включва 10 безплатни минути. Пакетите, които операторът ще предложи след официалния си старт, при всички положения ще включват и доста отстъпки, които обаче засега се пазят в тайна.
    Отговорът на „Глобул“ засега е нова оферта „Фамилия“, при която до четирима души могат да разговарят помежду си безплатно до 500 минути месечно, а включените в пакета платени минути към външни абонати от всички мрежи могат да се поделят между четиримата във „фамилията“.
    „Мобилтел“ пък предложи всеки, който купи предплатен пакет до края на октомври, да говори до септември догодина безплатно всяка нощ от 21.00 до 5.00.
    И след всички намаления, направени до момента обаче, изборът на подходящ оператор и тарифа от обикновените граждани остава въпрос на висша математика. За да направи този избор, клиентът трябва много точно да пресметне с кого, кога и по колко говори всеки месец и едва след това да напасне резултатите от това „проуч­ване“ към пакетите на операторите. Защото при новия пакет „Фамилия“ на „Глобул“ например цената на минута разговор е между 0.09 лв. без ДДС и 0.36 лв. без ДДС. При тарифите на „Мобилтел“ пък цените на минута варират между 0.00 лв. и 0.55 лв. без ДДС.
    Ситуацията явно ще остане същата и след като на пазара излязат новите предложения на „Вивател“ - пряко сравнение между тарифите на операторите няма да може да се направи, а изборът на пакет ще е въпрос не сложни индивидуални сметки. Има обаче три тенденции, които за в бъдеще са сигурни. Първо - операторите все повече ще се стремят да „затварят“ трафика в собствените си мрежи и ще предлагат все по-ниски цени за разговори вътре в тези мрежи. Второ - тарифите за връзка между фиксирана и мобилна мрежа ще падат (което вече започна), тъй като и трите оператора инвестират в решения за осигуряване на фиксирана връзка. И трето - като цяло предложенията към абонатите ще стават все по-атрактивни.
    sigpic
    Най-бързата Българска Алфа на писта 147QVD, 159 2.4QVDm, Crosswagon Edition Nero, Aprilia SR 50 Tetsuya Harada Replica
    " Marco Cavigioli champion IRC 2WD with Fiat Grande Punto DIESEL"
    "Seat Leon TDI champion WTCC 2008"

  • #2
    Не знам за вас ама аз лично не знам какво да очаквам.

    Поне за сега с Вальо и Пламен сме доволни от Мтел...особено след 9пм
    sigpic
    Най-бързата Българска Алфа на писта 147QVD, 159 2.4QVDm, Crosswagon Edition Nero, Aprilia SR 50 Tetsuya Harada Replica
    " Marco Cavigioli champion IRC 2WD with Fiat Grande Punto DIESEL"
    "Seat Leon TDI champion WTCC 2008"

    Comment


    • #3
      Първоначално публикувано от KGB
      Не знам за вас ама аз лично не знам какво да очаквам.

      Поне за сега с Вальо и Пламен сме доволни от Мтел...особено след 9пм
      сте ДОВОЛНИ ? ти лично не беше ли на 089 ?

      Comment


      • #4
        Първоначално публикувано от jorko
        Първоначално публикувано от KGB
        Не знам за вас ама аз лично не знам какво да очаквам.

        Поне за сега с Вальо и Пламен сме доволни от Мтел...особено след 9пм
        сте ДОВОЛНИ ? ти лично не беше ли на 089 ?
        Е той пак си е ама от скоро е и FREE PARTY TIME
        Fiat Punto 1.9 JTD
        Alfa Romeo 156 2.4 JTD
        sigpic

        Comment


        • #5
          е аз си взех такава карта, ама само щото ми се видя "далавера'
          но освен един 1часов разговор на жената, откак я имам - седмица
          нишо друго
          намен просто не ми се е налагало да се ограничавам откъм разговори, и затова някак си не го усещам толкова много
          но виж Петко като гледам как звъни, явно в Глобул е голема брадва
          '04 Alfa Romeo GT 1.9 JTDm Q2 150cv heavily tunned
          '02 Alfa Romeo 166 2.4 JTD Q2 150cv, remapped by Bobo
          '99 Alfa Romeo 145 1.6 TS 120cv - ex

          Comment


          • #6
            Ми не знам за вас, ма аз от МТел не бягам - засега предлагат най-много услуги, а и си говоря напълно безплатно (да, 0ст/мин с ДДС...) с половината страна и любимите хора - какво повече можете да искате от това - само за 12 лв на месец ... Но да изчакаме да видим какво още ще стане ...
            155 MY.95 Sport - 2.0 TS 8v (ressurected by Теодор & Токича)
            Fan Club Alfa Romeo 155 - Bulgaria

            Comment


            • #7
              Първоначално публикувано от Alfa User
              Ми не знам за вас, ма аз от МТел не бягам - засега предлагат най-много услуги, а и си говоря напълно безплатно (да, 0ст/мин с ДДС...) с половината страна и любимите хора - какво повече можете да искате от това - само за 12 лв на месец ... Но да изчакаме да видим какво още ще стане ...
              Ти си по привилегированата тарифа не се скатавай
              0888 232 484 - Бобо Extreme Service
              sigpic
              Alfa 145 QV Turbo VS Alfa GTV 3.2 24V 04'
              Alfa 156 05' 1.9 16V M-JET, Fiat Brava 1.9 JTD , Алфа 164 Super, Alfa 147 JTD малкото GTA, Alfa 155 2.0 16v Super

              Comment


              • #8
                Аз съм с три карти в момента...моята си на глобул, "клубната" пак глобул...и излезна 2в1 на Глобул...и видях перфектния начин да си прекарам двете глобулски карти в единия телефон...за да мога на втория да си взема мтелска...доста народ са на мтел и само ми се оплакват че съм им скъп...и излезна мтел фрее прима и арееее давай...всичко беше розаво...обаче взимам аз тази прима и в началото половин ден некви не знам какви неща...то карта била в промоцията ама още не била включена и не знам си какво...а пак глобул 2в1 било само за нови абонати и некви още такива.

                С една дума две фирми две гарви с абонатите си...

                Първо...Нормалните абоната на Мтел и най-вече серизоните им клиенти дето плащат като попове в един момент фирмата им показва среден пръст и дава на прима клиенти да си говорят без пари.

                Второ...Глобул реши били, че трябва да си нов клиент...абре не знам не ставало два съществуващи номера да се метнат в 2в1...някво страхотно безумие...където дори прехврълянето от едната линия към втората май се оказва, че няма да е безплатно...още не било сигурно още не се знаело...но на сайта им пише...абре неква олигофрения.

                В нормалните държави операторите се скъсват да си задържат редовните клиенти...предлагам им какво ли не...тук нон-стоп се чудят как да те направят нов абонат.

                Както и да е...на мен тази фрее прима ми дойде супер за италфеста...всичкото говорене около него...иначе на Глобул сигурно вече съм единствения който говори на 0.48ст.

                Чакам с нетърпение развръзаката с ВиваТел дано нещата и в БГ станат нормални.
                sigpic
                Най-бързата Българска Алфа на писта 147QVD, 159 2.4QVDm, Crosswagon Edition Nero, Aprilia SR 50 Tetsuya Harada Replica
                " Marco Cavigioli champion IRC 2WD with Fiat Grande Punto DIESEL"
                "Seat Leon TDI champion WTCC 2008"

                Comment


                • #9
                  Почвам да се отчайвам от цялата тази каша. Плащам си като поп всеки месец между 70 и 120 лв. на Глобул. И какво? Нищо! Все пак си мисля, че не бива да се бърза да си спреш МТел-ската карта например и хаааййдеее на прИмоцията във Вивател. Не знам до къде са стигнали с изграждането на мрежата, но Глобул за "4 ГОДИНИ с 2 МИЛИОНА абонати" още нямат възможност да ми осигурят нормално покритие в офиса. Решил съм да мине половин-една година и хващам разпечатката и ще сумирам с кой колко говоря и ще си преценя къде ще ми е най евтино и там.
                  Alfa Romeo 75 24V

                  Comment


                  • #10
                    Първоначално публикувано от KGB
                    Първо...Нормалните абоната на Мтел и най-вече серизоните им клиенти дето плащат като попове в един момент фирмата им показва среден пръст и дава на прима клиенти да си говорят без пари.
                    ....
                    Тука изобщо не си прав, фирмата в която работя е "сериозен клиент" на МТЕЛ и си имаме акаунт мениджър, който дори прави анализи на потреблението на отделните членове на групата и препоръчва нови абонаментни планове, с цел оптимизиация на сметките им ....
                    аз лично никога несъм се замислил дали да се обадя или не, вкл на теб дето си на Глобул, или на БТК телефон ...
                    да не говорим че с мобилното ICQ като остана за повече от 15 минс извън кола и без компютър, го пускам през ГПРС....
                    и сметката която плащам е към 30тина лева

                    номера на баща ми е в групата също, и за него плащам към 6-7лв на месец ... при условие че той си го ползва

                    така, че не ми говори че с тия прими, които са след 9 часа вечерта , се ощетяват бизнес абонатите, шото не е така просто ...
                    '04 Alfa Romeo GT 1.9 JTDm Q2 150cv heavily tunned
                    '02 Alfa Romeo 166 2.4 JTD Q2 150cv, remapped by Bobo
                    '99 Alfa Romeo 145 1.6 TS 120cv - ex

                    Comment


                    • #11
                      Аз най много се дразня от факта че постоянно преебават редовните си клиенти. Ти си плащаш като поп всеки месец и те вместо да те поощтрят и да направят отстъпки и безплатни разговори за теб-който си ги гушил сума ти години, изведнъж дават изгодни оферти за нови абонати и за прими. Да се надяваме че скоро ще се усетят че пазара в БГ не може да расте вече и ще се замислят за задържането на старите си клиенти-щото аз не искам да си сменям номера с всяка нова промоция и след 2 месеца пак да се чувствам прецакан щото са дали някакъв по изгоден пакет , ама за нови потребители.
                      2.0 8V - R4 T.S -164 Super -ЕX, 2.5 12V - V6 - 155 Super-EX, 3.0 24V - V6 - GTV CF3 -EX
                      CLK 430 - V8 Monster-EX, Семейна Корола е150, 3-ка е36 за кеф

                      Comment


                      • #12
                        Дамм съгласен съм с BatVas. Никой не мисли за старите си клиенти и е винаги са прецакани. Всикчки благинки ги отнасят "бъдещите" клиенти. Глобул пуснаха програма лоялен клиент. За абонати над 1 година 5% отстъпка .
                        Чудесно 5% са много ако правиш сметки по 300 лежа всеки месец. А аз какво да кажа като средно ми е 30-40 лв. сметката ? Баси и смеха честно се получава с тази отстъпла. Ако се бяха сетили дървените глави че лоялния клиент от година на година става все по лоялен щяха да направят тази отстъпка 5% ама със натрупване за всяка година в глобул. Е по този начин биха ме задържали примерно. Защото аз им ползвам услугите от 4 години и ако имах 20% отстъпка - доста по трудно бих се замислил да си сменя оператора. Те просто разчитат на това че хората като ползват един номер от много време и всички техни познати и бизнес партньори го имат няма да си сменят номера заради неудобството което би им причинила евентуалната смяна. Е да ама и това е до време...
                        Alfa 147 Q2 1.9 JTDm 16v @150++ 2007 червената злобичка ;;; Zafira 1.9 JTD@120++ - белият кенеф
                        ex. Alfa 155 1.7 '93;;; ex. Alfa 147 1.9 JTDm 16v @140+ R.I.P. ;;; ex. Lancia Lybra 2.4 JTD@140HP+ 2001

                        Comment


                        • #13
                          е аз ви обяснявам, че поне корпоративните абонати се радват на голямо внимание от страна на МТЕЛ!
                          и офертите се подобряват непрекъснато, като тенденцията е разговорите в групата да гонят ако не 0 то малко над 0

                          аз затова никога несм си мислил да сменям към Глобул, щото и аз си ебавам клиентите, които не купуват само от мен
                          та така драги дами и господа, лоялността при мтел все повече и повече се изплаща
                          '04 Alfa Romeo GT 1.9 JTDm Q2 150cv heavily tunned
                          '02 Alfa Romeo 166 2.4 JTD Q2 150cv, remapped by Bobo
                          '99 Alfa Romeo 145 1.6 TS 120cv - ex

                          Comment


                          • #14
                            Изплаща се истината е че докато са 2-3 фирми ще си се разбират помежду си и ние се ще сме ебаните споко
                            0888 232 484 - Бобо Extreme Service
                            sigpic
                            Alfa 145 QV Turbo VS Alfa GTV 3.2 24V 04'
                            Alfa 156 05' 1.9 16V M-JET, Fiat Brava 1.9 JTD , Алфа 164 Super, Alfa 147 JTD малкото GTA, Alfa 155 2.0 16v Super

                            Comment


                            • #15
                              Първоначално публикувано от Bobo
                              Изплаща се истината е че докато са 2-3 фирми ще си се разбират помежду си и ние се ще сме ебаните споко
                              ахам тука си абс. прав, те си се разбират и така ....

                              а тия дето си мислят, че ей го нов, начи по добре даваи да сменяме...
                              накрая...ше си останат с големите сметки и никвите разговори ...
                              '04 Alfa Romeo GT 1.9 JTDm Q2 150cv heavily tunned
                              '02 Alfa Romeo 166 2.4 JTD Q2 150cv, remapped by Bobo
                              '99 Alfa Romeo 145 1.6 TS 120cv - ex

                              Comment

                              Working...
                              X