В-к "КАПИТАЛ"
http://www.capital.bg/show/index.php?br ... r=kompanii
2006 - наистина евтини разговори
Паулина МИХАЙЛОВА
От десет години българските абонати и кандидат-абонати на мобилни комуникации чакат деня, в който тарифите за разговорите им ще паднат, пазарът ще бъде залят от промоции, а операторите ще започнат истински да ги ухажват.
Десет години експерти, министри и комисари от различни регулатори обещават, че този ден ще дойде. След десет години очакване сега конкуренцията най-сетне се случва и на българския телекомуникационен пазар.
Само за последната една седмица абонатите на мобилни телефони получиха от операторите толкова обещания, колкото политиците изсипват върху електората за цяла предизборна кампания. И има защо - истинските телефонни избори предстоят.
Новите оферти, които „Мобилтел“, „Глобул“ и „Вивател“ извадиха на пазара през миналата седмица, всъщност са само началото на още много все по-конкурентни предложения, които занапред ще излизат на пазара. Цените на разговорите, които новият участник на пазара - „Вивател“, обяви миналия уикенд, са само базова тарифа, на която вероятно ще има много малко абонати.
Освен нея операторът ще предложи в съвсем скоро време множество различни пакети както за индивидуалните клиенти, така и за бизнеса. А „Мобилтел“ и „Глобул“ няма как да не реагират отново. През времето до края на тази година и трите оператора ще изсипят дъжд от оферти върху абонатите (и тези, които още не са абонати), а 2006 се очертава като първата година на сериозно по-евтини разговори за българите.
„Вивател“ - удар или хвърлена ръкавица
От месеци БТК (собственикът на новия GSM оператор „Вивател“) обявява, че неговите тарифи ще са с 20% по-ниски от средните на пазара в момента. Всъщност такова изчисление няма как да бъде направено, защото цените на „Мобилтел“ и „Глобул“ са в десетки варианти според това какъв абонаментен или предплатен план използва абонатът, колко, с кого и по кое време на денонощието говори. Факт е обаче, че и „Мобилтел“, и „Глобул“ очакваха „Вивател“ да обяви цените на услугите си, за да намалят и те своите достатъчно, за да не загубят клиентите си, но не и прекалено.
През миналия уикенд третият GSM оператор най-сетне показа тарифата си. Веднага след това ръководствата на „Мобилтел“ и „Глобул“ направиха две неща: обявиха я за висока и свалиха своите.
При това положение следващият ход на „Вивател“ е един възможен - да атакува пазара с нови предложения секунди след старта на търговската си дейност (който ще е най-вероятно след около месец).
Според източници, близки до мениджмънта на оператора, много скоро след като започне да предлага реални услуги, той ще оферира едновременно множество пакети за активиране за частни абонати, сравними или по-изгодни от тези на „Мобилтел“ и „Глобул“. В тях ще са комбинирани различни варианти на брой минути разговори с различни мрежи, изпращане на кратки съобщения и т.н. Второто действие на „Вивател“ ще е да предложи изгодни оферти на големите компании, банки, финансови дружества, промишлени комбинати, съчетани с отстъпки и допълнителни услуги. Основните две групи клиенти, които третият GSM оператор ще „ухажва“, са именно тези - частните клиенти и големите предприятия. Малкият и средният бизнес, както и администрацията и институционалните клиенти, разбира се, няма да останат без предложения, но явно няма да са основната цел на новия участник на пазара. Пак според източници от „Вивател“ за момента на българския пазар няма да се предлага валидният в някои държави вариант, при който потребителят плаща примерно фиксирана такса и сам избира дали срещу тези пари на получи X на брой минути или Y на брой кратки съобщения. Вместо това пакетите ще бъдат предварително подготвени от оператора и клиентът само ще избира между тях.
Какви точно ще са пакетите за бизнеса и частните клиенти е въпрос на време да се разбере. Отсега се знае обаче, че стратегията на „Вивател“ за навлизане на пазара е под формата на обърната пирамида, казват източници от оператора. Тарифата, обявена преди седмица, е само върхът на пирамидата, над който тепърва ще бъдат надграждани реалните варианти за абонамент и предплатена услуга на граждани и фирми. Самата базова тарифа няма да бъде премахвана, но реално ще се използва от много малко хора просто защото останалите варианти ще са по-изгодни - точно както коричната цена на скъп хотел е най-популярна, но никой не я плаща, защото хотелът предлага поне пет вида отстъпки.
Желан, по-желан бизнес абонат
Към момента Комисията за регулиране на съобщенията не разполага с данни за това каква част от компаниите в България са абонати на „Мобилтел“ и каква - на „Глобул“. Същото важи и за данните каква част от приходите на пазара се формира от бизнес клиентите. Такава статистика е трудно да се направи и защото част от фирмите (особено малките) не ползват бизнес пакети, а обединяват картите на служителите си в група. Често пъти пък в групи са обединени и частни лица. Така че няма как да бъде различена група от приятели от група от работещи заедно хора. Според данни, изнесени през седмицата от самия „Мобилтел“, негови клиенти са 75% от малките и средните предприятия в страната. От „Глобул“ пък твърдят, че вече имат доста големи бизнес клиенти, които преди това са ползвали „Мобилтел“. Сред тях са например „Винпром Пещера“, „Каменица“, „Ален мак“, всички дистрибутори на телефони, няколко спортни федерации, Българският футболен съюз.
Според източници и от „Мобилтел“, и от „Глобул“ почти пълен монопол върху абонатите от администрацията има първият оператор. Обслужването на „Глобул“ са предпочели сравнително малко институции като Комисията за регулиране на съобщенията и няколко общини (например Карлово). Ако се съди по първоначалните информации от „Вивател“, институционалните клиенти ще останат „контингент“ на „Мобилтел“ - интересът към тях не е особено висок заради сложността на обслужването им срещу неособено висок приход от линия.
За компаниите обаче битката явно ще е сериозна и в нея ще се включат и трите оператора. Ясен знак за това е, че отстъпките, които отсега се дават от операторите, са най-големи именно за бизнес абонатите. „Вивател“ им предлага да плащат по 10 лв. без ДДС месечен абонамент, срещу който да получават 40 безплатни минути, а цената на минута разговор извън този пакет да е 0.27 лв., 0.30 лв. и 0.40 лв. без ДДС съответно за разговор с абонат на „Вивател“, БТК и на някой от двата конкурентни мобилни оператора. За международни разговори тарифата на мобилния оператор на БТК е между 0.75 лв. и 1.40 лв. без ДДС според зоната.
Новата оферта на „Мобилтел“ за бизнес абонати предвижда срещу месечна такса от 29.99 лв. без ДДС да говорят в групата си за 0.01 лв. без ДДС на минута без ограничение колко минути ще използват. Извън групата тарифата ще е 0.15 лв., 0.29 лв. и 0.39 лв. на минута съответно за разговор с абонат на „Мобилтел“, фиксирани мрежи и други мобилни оператори. Отделно от това в месечния абонамент се включват и 50 минути разговори в мрежата на оператора.
Офертите на „Глобул“ към бизнеса пък са в зависимост от това колко на брой са сим-картите, които ще бъдат включени в бизнес групата. Ако те са над 20, помежду си собствениците им могат да говорят безплатно. Пакетите за фирмите с под 20 души, ползващи „Глобул“, предвиждат например срещу месечна такса от 123 лв. без ДДС включените в групата абонати да получат общо 500 минути за разговори. От 3 октомври операторът намалява и основната си тарифа за корпоративни клиенти - вместо по 0.39 лв. без ДДС те ще плащат по 0.20 лв. без ДДС за минута разговор в мрежата на „Глобул“ и до абонат на фиксирана мрежа. Цената остава 0.39 лв. само за обаждания към клиент на „Мобилтел“ и „Вивател“.
При бизнес абонатите обаче цената на минута разговор далеч не е всичко, на базата на което се взема решение кой оператор да бъде избран. „Агрополихим“ например ползва услугите на „Мобилтел“. Изпълнителният директор на завода Васил Александров признава, че тарифите на GSM операторите в момента са нещо средно между миш-маш и каша, а ориентацията в тях е, меко казано, трудна. Но нещото, което може да го накара да смени оператора, обслужващ комбината, е евтиният роуминг. „Ние имаме много чуждестранни партньори и често провеждаме разговори с чужбина. Затова за нас важни са международните разговори и бихме оценили, ако те са по-евтини. Същото важи и за всички допълнителни приложения, като например достъп до интернет от телефона“, обясни Александров.
За частния клиент - висша математика
За частните клиенти двата варианта за избор ще останат същите като досега - предплатена услуга или абонамент. Тарифата на „Вивател“ за предплатени разговори предвижда цена от 0.52 лв. без ДДС на минута разговор към всички мрежи, а същата цена за абонатите на договор ще е 0.45 лв. без ДДС. Абонаментът за частни клиенти ще струва 5 лв. без ДДС и ще включва 10 безплатни минути. Пакетите, които операторът ще предложи след официалния си старт, при всички положения ще включват и доста отстъпки, които обаче засега се пазят в тайна.
Отговорът на „Глобул“ засега е нова оферта „Фамилия“, при която до четирима души могат да разговарят помежду си безплатно до 500 минути месечно, а включените в пакета платени минути към външни абонати от всички мрежи могат да се поделят между четиримата във „фамилията“.
„Мобилтел“ пък предложи всеки, който купи предплатен пакет до края на октомври, да говори до септември догодина безплатно всяка нощ от 21.00 до 5.00.
И след всички намаления, направени до момента обаче, изборът на подходящ оператор и тарифа от обикновените граждани остава въпрос на висша математика. За да направи този избор, клиентът трябва много точно да пресметне с кого, кога и по колко говори всеки месец и едва след това да напасне резултатите от това „проучване“ към пакетите на операторите. Защото при новия пакет „Фамилия“ на „Глобул“ например цената на минута разговор е между 0.09 лв. без ДДС и 0.36 лв. без ДДС. При тарифите на „Мобилтел“ пък цените на минута варират между 0.00 лв. и 0.55 лв. без ДДС.
Ситуацията явно ще остане същата и след като на пазара излязат новите предложения на „Вивател“ - пряко сравнение между тарифите на операторите няма да може да се направи, а изборът на пакет ще е въпрос не сложни индивидуални сметки. Има обаче три тенденции, които за в бъдеще са сигурни. Първо - операторите все повече ще се стремят да „затварят“ трафика в собствените си мрежи и ще предлагат все по-ниски цени за разговори вътре в тези мрежи. Второ - тарифите за връзка между фиксирана и мобилна мрежа ще падат (което вече започна), тъй като и трите оператора инвестират в решения за осигуряване на фиксирана връзка. И трето - като цяло предложенията към абонатите ще стават все по-атрактивни.
http://www.capital.bg/show/index.php?br ... r=kompanii
2006 - наистина евтини разговори
Паулина МИХАЙЛОВА
От десет години българските абонати и кандидат-абонати на мобилни комуникации чакат деня, в който тарифите за разговорите им ще паднат, пазарът ще бъде залят от промоции, а операторите ще започнат истински да ги ухажват.
Десет години експерти, министри и комисари от различни регулатори обещават, че този ден ще дойде. След десет години очакване сега конкуренцията най-сетне се случва и на българския телекомуникационен пазар.
Само за последната една седмица абонатите на мобилни телефони получиха от операторите толкова обещания, колкото политиците изсипват върху електората за цяла предизборна кампания. И има защо - истинските телефонни избори предстоят.
Новите оферти, които „Мобилтел“, „Глобул“ и „Вивател“ извадиха на пазара през миналата седмица, всъщност са само началото на още много все по-конкурентни предложения, които занапред ще излизат на пазара. Цените на разговорите, които новият участник на пазара - „Вивател“, обяви миналия уикенд, са само базова тарифа, на която вероятно ще има много малко абонати.
Освен нея операторът ще предложи в съвсем скоро време множество различни пакети както за индивидуалните клиенти, така и за бизнеса. А „Мобилтел“ и „Глобул“ няма как да не реагират отново. През времето до края на тази година и трите оператора ще изсипят дъжд от оферти върху абонатите (и тези, които още не са абонати), а 2006 се очертава като първата година на сериозно по-евтини разговори за българите.
„Вивател“ - удар или хвърлена ръкавица
От месеци БТК (собственикът на новия GSM оператор „Вивател“) обявява, че неговите тарифи ще са с 20% по-ниски от средните на пазара в момента. Всъщност такова изчисление няма как да бъде направено, защото цените на „Мобилтел“ и „Глобул“ са в десетки варианти според това какъв абонаментен или предплатен план използва абонатът, колко, с кого и по кое време на денонощието говори. Факт е обаче, че и „Мобилтел“, и „Глобул“ очакваха „Вивател“ да обяви цените на услугите си, за да намалят и те своите достатъчно, за да не загубят клиентите си, но не и прекалено.
През миналия уикенд третият GSM оператор най-сетне показа тарифата си. Веднага след това ръководствата на „Мобилтел“ и „Глобул“ направиха две неща: обявиха я за висока и свалиха своите.
При това положение следващият ход на „Вивател“ е един възможен - да атакува пазара с нови предложения секунди след старта на търговската си дейност (който ще е най-вероятно след около месец).
Според източници, близки до мениджмънта на оператора, много скоро след като започне да предлага реални услуги, той ще оферира едновременно множество пакети за активиране за частни абонати, сравними или по-изгодни от тези на „Мобилтел“ и „Глобул“. В тях ще са комбинирани различни варианти на брой минути разговори с различни мрежи, изпращане на кратки съобщения и т.н. Второто действие на „Вивател“ ще е да предложи изгодни оферти на големите компании, банки, финансови дружества, промишлени комбинати, съчетани с отстъпки и допълнителни услуги. Основните две групи клиенти, които третият GSM оператор ще „ухажва“, са именно тези - частните клиенти и големите предприятия. Малкият и средният бизнес, както и администрацията и институционалните клиенти, разбира се, няма да останат без предложения, но явно няма да са основната цел на новия участник на пазара. Пак според източници от „Вивател“ за момента на българския пазар няма да се предлага валидният в някои държави вариант, при който потребителят плаща примерно фиксирана такса и сам избира дали срещу тези пари на получи X на брой минути или Y на брой кратки съобщения. Вместо това пакетите ще бъдат предварително подготвени от оператора и клиентът само ще избира между тях.
Какви точно ще са пакетите за бизнеса и частните клиенти е въпрос на време да се разбере. Отсега се знае обаче, че стратегията на „Вивател“ за навлизане на пазара е под формата на обърната пирамида, казват източници от оператора. Тарифата, обявена преди седмица, е само върхът на пирамидата, над който тепърва ще бъдат надграждани реалните варианти за абонамент и предплатена услуга на граждани и фирми. Самата базова тарифа няма да бъде премахвана, но реално ще се използва от много малко хора просто защото останалите варианти ще са по-изгодни - точно както коричната цена на скъп хотел е най-популярна, но никой не я плаща, защото хотелът предлага поне пет вида отстъпки.
Желан, по-желан бизнес абонат
Към момента Комисията за регулиране на съобщенията не разполага с данни за това каква част от компаниите в България са абонати на „Мобилтел“ и каква - на „Глобул“. Същото важи и за данните каква част от приходите на пазара се формира от бизнес клиентите. Такава статистика е трудно да се направи и защото част от фирмите (особено малките) не ползват бизнес пакети, а обединяват картите на служителите си в група. Често пъти пък в групи са обединени и частни лица. Така че няма как да бъде различена група от приятели от група от работещи заедно хора. Според данни, изнесени през седмицата от самия „Мобилтел“, негови клиенти са 75% от малките и средните предприятия в страната. От „Глобул“ пък твърдят, че вече имат доста големи бизнес клиенти, които преди това са ползвали „Мобилтел“. Сред тях са например „Винпром Пещера“, „Каменица“, „Ален мак“, всички дистрибутори на телефони, няколко спортни федерации, Българският футболен съюз.
Според източници и от „Мобилтел“, и от „Глобул“ почти пълен монопол върху абонатите от администрацията има първият оператор. Обслужването на „Глобул“ са предпочели сравнително малко институции като Комисията за регулиране на съобщенията и няколко общини (например Карлово). Ако се съди по първоначалните информации от „Вивател“, институционалните клиенти ще останат „контингент“ на „Мобилтел“ - интересът към тях не е особено висок заради сложността на обслужването им срещу неособено висок приход от линия.
За компаниите обаче битката явно ще е сериозна и в нея ще се включат и трите оператора. Ясен знак за това е, че отстъпките, които отсега се дават от операторите, са най-големи именно за бизнес абонатите. „Вивател“ им предлага да плащат по 10 лв. без ДДС месечен абонамент, срещу който да получават 40 безплатни минути, а цената на минута разговор извън този пакет да е 0.27 лв., 0.30 лв. и 0.40 лв. без ДДС съответно за разговор с абонат на „Вивател“, БТК и на някой от двата конкурентни мобилни оператора. За международни разговори тарифата на мобилния оператор на БТК е между 0.75 лв. и 1.40 лв. без ДДС според зоната.
Новата оферта на „Мобилтел“ за бизнес абонати предвижда срещу месечна такса от 29.99 лв. без ДДС да говорят в групата си за 0.01 лв. без ДДС на минута без ограничение колко минути ще използват. Извън групата тарифата ще е 0.15 лв., 0.29 лв. и 0.39 лв. на минута съответно за разговор с абонат на „Мобилтел“, фиксирани мрежи и други мобилни оператори. Отделно от това в месечния абонамент се включват и 50 минути разговори в мрежата на оператора.
Офертите на „Глобул“ към бизнеса пък са в зависимост от това колко на брой са сим-картите, които ще бъдат включени в бизнес групата. Ако те са над 20, помежду си собствениците им могат да говорят безплатно. Пакетите за фирмите с под 20 души, ползващи „Глобул“, предвиждат например срещу месечна такса от 123 лв. без ДДС включените в групата абонати да получат общо 500 минути за разговори. От 3 октомври операторът намалява и основната си тарифа за корпоративни клиенти - вместо по 0.39 лв. без ДДС те ще плащат по 0.20 лв. без ДДС за минута разговор в мрежата на „Глобул“ и до абонат на фиксирана мрежа. Цената остава 0.39 лв. само за обаждания към клиент на „Мобилтел“ и „Вивател“.
При бизнес абонатите обаче цената на минута разговор далеч не е всичко, на базата на което се взема решение кой оператор да бъде избран. „Агрополихим“ например ползва услугите на „Мобилтел“. Изпълнителният директор на завода Васил Александров признава, че тарифите на GSM операторите в момента са нещо средно между миш-маш и каша, а ориентацията в тях е, меко казано, трудна. Но нещото, което може да го накара да смени оператора, обслужващ комбината, е евтиният роуминг. „Ние имаме много чуждестранни партньори и често провеждаме разговори с чужбина. Затова за нас важни са международните разговори и бихме оценили, ако те са по-евтини. Същото важи и за всички допълнителни приложения, като например достъп до интернет от телефона“, обясни Александров.
За частния клиент - висша математика
За частните клиенти двата варианта за избор ще останат същите като досега - предплатена услуга или абонамент. Тарифата на „Вивател“ за предплатени разговори предвижда цена от 0.52 лв. без ДДС на минута разговор към всички мрежи, а същата цена за абонатите на договор ще е 0.45 лв. без ДДС. Абонаментът за частни клиенти ще струва 5 лв. без ДДС и ще включва 10 безплатни минути. Пакетите, които операторът ще предложи след официалния си старт, при всички положения ще включват и доста отстъпки, които обаче засега се пазят в тайна.
Отговорът на „Глобул“ засега е нова оферта „Фамилия“, при която до четирима души могат да разговарят помежду си безплатно до 500 минути месечно, а включените в пакета платени минути към външни абонати от всички мрежи могат да се поделят между четиримата във „фамилията“.
„Мобилтел“ пък предложи всеки, който купи предплатен пакет до края на октомври, да говори до септември догодина безплатно всяка нощ от 21.00 до 5.00.
И след всички намаления, направени до момента обаче, изборът на подходящ оператор и тарифа от обикновените граждани остава въпрос на висша математика. За да направи този избор, клиентът трябва много точно да пресметне с кого, кога и по колко говори всеки месец и едва след това да напасне резултатите от това „проучване“ към пакетите на операторите. Защото при новия пакет „Фамилия“ на „Глобул“ например цената на минута разговор е между 0.09 лв. без ДДС и 0.36 лв. без ДДС. При тарифите на „Мобилтел“ пък цените на минута варират между 0.00 лв. и 0.55 лв. без ДДС.
Ситуацията явно ще остане същата и след като на пазара излязат новите предложения на „Вивател“ - пряко сравнение между тарифите на операторите няма да може да се направи, а изборът на пакет ще е въпрос не сложни индивидуални сметки. Има обаче три тенденции, които за в бъдеще са сигурни. Първо - операторите все повече ще се стремят да „затварят“ трафика в собствените си мрежи и ще предлагат все по-ниски цени за разговори вътре в тези мрежи. Второ - тарифите за връзка между фиксирана и мобилна мрежа ще падат (което вече започна), тъй като и трите оператора инвестират в решения за осигуряване на фиксирана връзка. И трето - като цяло предложенията към абонатите ще стават все по-атрактивни.
Comment