Арх. Георги Лабов
председател на Контролния
съвет на Съюза на архитектите
Предложението на столичния кмет Бойко Борисов за обявяване на пешеходни зони би било добро, ако имаше алтернативи за паркирането на автомобилите на хората, които живеят в тези квартали. Такива обаче не са представени до момента. През годините "Витоша" премина през различни транспортни модели. Булевардът бе пешеходна зона, територия, през която преминава градски транспорт, дори шосе. За мен това, което би трябвало да се направи от кметството, е "Витоша" да стане "облекчена транспортна зона". С други думи - територия, през която преминава трамвай и въобще обществен транспорт, но не и автомобили. При свободната зона основен господар на пространството трябва да бъде пешеходецът. Ако "Витоша" се приеме за пешеходна зона, то това означава оттам да не преминава никакъв друг транспорт. Едва ли хората, които имат заведения и магазини в района, ще се съгласят да бъдат лишени от зареждане. Да не говорим за онези, които живеят там и трябва да паркират колите си на булеварда. Наистина в чужбина магазините в централната градска част се зареждат през нощта, но не знам дали това може да стане веднага и при нас. Основният проблем при създаване на пешеходна зона в центъра е, че трябва да се осигурят паркинги, където хората да си оставят автомобилите. Не съм забелязал никъде в общия градоустройствен план, който кметът предлага на общината, да има подобни решения. Трябва да се вземат становища и от "Софпроект" и КАТ, които имат отношение към сигурността и към вдигането на автомобилите, паркирани в забранена зона. Преди да се вземе решение за затваряне на улици, трябва да се предприемат мерки, които да гарантират правата на хората, които живеят там. Те трябва да имат предимства при паркиране в ущърб на онези, които ползват сградите например като офиси. Особено на местата, където говорим за едностранно паркиране, тези хора трябва да са с приоритет. В същото време трябва да има достатъчно паркинги в близост до централната градска част, където човек да може да оставя автомобила си и да прекоси за около 15 минути центъра с обществен транспорт. Мисля, че в момента никой от хората, предложили промяната, не е помислил за подобно нещо. За да се реши кои трасета е най-добре да се отпушат и откъде да минава трафикът, трябва първо да се направят симулативни трасета, като се прецени колко коли преминават през централните артерии и за колко време. Европейският съюз бе отпуснал пари за тази идея още преди няколко години, но тогава сумите бяха усвоени от "Паркинги и гаражи". Ако този път подходим по-сериозно, бихме могли наистина да оценим правилно кои райони са най-удобни за пренасочване на трафика. За това обаче общината би трябвало да подбере подходящи консултанти. Според мен решението за създаване на пешеходна зона трябва да се отложи, докато общината избере главен архитект. Конкурсът тепърва предстои. А в момента решенията произлизат еднолично от кмета, който въпреки доброто си желание едва ли е запознат с всички архитектурни проблеми на столицата.
http://standartnews.com/archive/2006/01 ... /index.htm
председател на Контролния
съвет на Съюза на архитектите
Предложението на столичния кмет Бойко Борисов за обявяване на пешеходни зони би било добро, ако имаше алтернативи за паркирането на автомобилите на хората, които живеят в тези квартали. Такива обаче не са представени до момента. През годините "Витоша" премина през различни транспортни модели. Булевардът бе пешеходна зона, територия, през която преминава градски транспорт, дори шосе. За мен това, което би трябвало да се направи от кметството, е "Витоша" да стане "облекчена транспортна зона". С други думи - територия, през която преминава трамвай и въобще обществен транспорт, но не и автомобили. При свободната зона основен господар на пространството трябва да бъде пешеходецът. Ако "Витоша" се приеме за пешеходна зона, то това означава оттам да не преминава никакъв друг транспорт. Едва ли хората, които имат заведения и магазини в района, ще се съгласят да бъдат лишени от зареждане. Да не говорим за онези, които живеят там и трябва да паркират колите си на булеварда. Наистина в чужбина магазините в централната градска част се зареждат през нощта, но не знам дали това може да стане веднага и при нас. Основният проблем при създаване на пешеходна зона в центъра е, че трябва да се осигурят паркинги, където хората да си оставят автомобилите. Не съм забелязал никъде в общия градоустройствен план, който кметът предлага на общината, да има подобни решения. Трябва да се вземат становища и от "Софпроект" и КАТ, които имат отношение към сигурността и към вдигането на автомобилите, паркирани в забранена зона. Преди да се вземе решение за затваряне на улици, трябва да се предприемат мерки, които да гарантират правата на хората, които живеят там. Те трябва да имат предимства при паркиране в ущърб на онези, които ползват сградите например като офиси. Особено на местата, където говорим за едностранно паркиране, тези хора трябва да са с приоритет. В същото време трябва да има достатъчно паркинги в близост до централната градска част, където човек да може да оставя автомобила си и да прекоси за около 15 минути центъра с обществен транспорт. Мисля, че в момента никой от хората, предложили промяната, не е помислил за подобно нещо. За да се реши кои трасета е най-добре да се отпушат и откъде да минава трафикът, трябва първо да се направят симулативни трасета, като се прецени колко коли преминават през централните артерии и за колко време. Европейският съюз бе отпуснал пари за тази идея още преди няколко години, но тогава сумите бяха усвоени от "Паркинги и гаражи". Ако този път подходим по-сериозно, бихме могли наистина да оценим правилно кои райони са най-удобни за пренасочване на трафика. За това обаче общината би трябвало да подбере подходящи консултанти. Според мен решението за създаване на пешеходна зона трябва да се отложи, докато общината избере главен архитект. Конкурсът тепърва предстои. А в момента решенията произлизат еднолично от кмета, който въпреки доброто си желание едва ли е запознат с всички архитектурни проблеми на столицата.
http://standartnews.com/archive/2006/01 ... /index.htm
Comment