Известие

Collapse
No announcement yet.

Държавата ще връща 120 млн. лв. акциз за коли

Collapse
X
 
  • Filter
  • време
  • Show
Clear All
new posts

  • Държавата ще връща 120 млн. лв. акциз за коли

    НАЙ-ПОСЛЕ МАЛКО СПРАВЕДЛИВОСТ:

    Държавата ще връща 120 млн. лв. акциз на 17 000 души

    http://www.dnevnik.bg/bulgaria/2010/..._17_000_dushi/

    Заради едно старо БМВ, внесено от Франция, държавата ще трябва да върне средно по около 7 хил. лв. на над 17 хил. собственици на мощни стари коли. Това следва от обявеното вчера решение на Съда на Европейския съюз в Люксембург.

    То се отнася за всички, които след 1 януари 2007 г. са внесли стара кола от ЕС с мощност на двигателя над 120 kW (163 конски сили) и са платили акциз. Данните за броя на засегнатите и за общата сума от 120 млн. лв. неправомерно събран акциз са представени в хода на делото от българското правителство.

    Решението на съда, което вече е в сила, е задължително за всички държавни органи и не може да се обжалва. Той е разтълкувал европейското законодателство по казус на 26-годишния пловдивчанин Петър Калинчев. Акцизът за мощните стари коли от ЕС не съществува от 1 януари 2010 г., но действаше три години след присъединяването на България.

    Според европейските магистрати обаче ставката му е била дискриминационна, тъй като с прилагането му за внос на стара мощна кола се плащаше повече, отколкото за нова. Причината е, че ставката е определяна механично, само на база на мощността, без да се отчита възрастта и амортизацията.

    Според адвокат Михаил Екимджиев, който представляваше Калинчев на делото в Люксембург, всеки, на когото митниците са надвзели такъв акциз, сега има право да се позове на решението на съда на ЕС - че е платил на несъществуващо основание, а държавата пък се е обогатила неоснователно.

    "Тези хора трябва да подадат до митническите дирекции искане за доброволно възстановяване на надвзетите суми", обясни Екимджиев. Задължително е собственикът да пази документа за платен акциз.

    Отказ на митниците да възстановят сумата може да се обжалва пред административните съдилища или да се заведат в местните съдилища последващи дела срещу държавата за необоснователно обогатяване. Българските съдилища са длъжни да се съобразят с решението на магистратите в Люксембург.

    Екимджиев уточни, че от решението ще се възползват и всички, които имат у нас висящи дела по казуси като на Калинчев. Проблем обаче ще има за хората, които са водили дела и вече са ги загубили.

    Причината е, че в Административнопроцесуалния кодекс решение на съда в Люксембург не е основание за възобновяване на приключило дело. "Все пак, ако има такива случаи, хората могат да поискат от българския съд да преразгледа случая им, като се позоват на решението на съда на ЕС като на нововъзникнало обстоятелство", каза юристът.

    Историята с Петър Калинчев започва през февруари 2007 г., месец след влизането ни в Евросъюза. Той си купува от Франция осемгодишен автомобил БМВ на 160 хил. км. Двигателят е с мощност 140 kW (190 конски сили) и митницата в Пловдив го задължава да плати 4900 лв. акциз.

    Ведомството се позовава на действалия тогава текст от Закона за акцизите и данъчните складове, според който за внос на употребяван автомобил с мощност над 120 kW се дължат по 35 лв. за всеки kW. Калинчев оспорил сумата в Пловдивския административен съд като дискриминационна, тъй като изчисленията показват, че ако беше внесъл нова кола със същата мощност, е щял да плати само 2500 лв. Магистратите намаляват акциза, но митниците обжалват и така казусът стига до Върховния административен съд, който изпраща питане до Люксембург.

    На искането на "Дневник" до Министерството на финансите за разяснение на процедурата, по която ще се връща надвзетият акциз, оттам отговориха само, че ще изчакат решението на Върховния административен съд по делото на Калинчев, което беше замразено до произнасянето на съда на ЕС. Българските магистрати ще определят точно колко пари трябва да му бъдат върнати.

    Според официалното съобщение от съда в Люксембург държавата трябва да възстанови само сумите на акциза, които надвишават сумите, съответстващи на остатъчния данък, включен в цената на подобен употребяван автомобил у нас, който е бил внесен в страната като нов.

    По време на делото българското правителство е поддържало позиция, че не е ясно как ще се смятат конкретните суми, които трябва да бъдат връщани на засегнатите собственици на коли. Правителството е поискало от съда да ограничи действието на решението си и то да не се прилага с обратна сила, защото би имало сериозни икономически последици, става ясно от мотивите на решението. Представителите на кабинета са се мотивирали с икономическата криза и неизпълнението на приходите от данъци и акцизи за 2009 г.

    Ако съдът беше удовлетворил искането им, парите щеще да си върне само Калинчев, а останалите над 17 хил. души нямаше да получат това право. "Постоянна съдебна практика е, че финансовите последици за държавата членка не оправдават подобно ограничение", е мотивирал отказа си европейският съд.
    Самият Петър Калинчев, който междувременно е заминал на работа във Франция, не беше открит за коментар.
    Alfa Romeo 166 2.4 JTD
    Блог за работа и кариера

    sigpic

  • #2
    хах, честито
    sigpic
    днес съм в почивка ---

    Comment


    • #3
      Първоначално публикувано от Stoyan Georgiev Покажи съобщение
      хах, честито
      ...на печелившите
      Alfa Romeo 166 2.4 JTD
      Блог за работа и кариера

      sigpic

      Comment


      • #4
        само аз ли съзирам още един повод, с който каубойко борисов ще се оправдава ?
        sigpic
        днес съм в почивка ---

        Comment


        • #5
          Не само ти А сега ето и ти повод да ни натоварят нов данък
          Alfa Romeo 156,2.0TS 98 г.
          Нагоре по стълбата, която води надолу
          sigpic

          Comment


          • #6
            Ей това е! Човек като си търси правата
            Сега да видим как ще се почуства държавата
            И най-вече 17хил българи ще им дойде добре тия пари в кризата
            156 2.4JTD 136+ PS

            Comment


            • #7
              Първоначално публикувано от Jivko7777 Покажи съобщение
              Ей това е! Човек като си търси правата
              Сега да видим как ще се почуства държавата
              И най-вече 17хил българи ще им дойде добре тия пари в кризата
              На държавата й е през оная работа.. Ти и аз ще му мислиме, щото тия пари с нашите данъци ще се плащат По тая причина съм с противоречиви чувства към това решение. Но като помисля реално по- добре така, че да имат едно наум.
              Lexus IS200

              Comment


              • #8
                Януари 2007 си пишехме мн с еврокомисията и за тях беше непонятна тъпотията на нашите митничари.

                Хубавото е, че дори и късно си дойдоха нещата на мястото.

                Както е казано - свободно движение на стоки, хора и капитали

                Comment


                • #9
                  А дали господата от тройната коалиция не го направиха нарочно този номер-като капан за следващото правителство?
                  Video meliora proboque deteriora sequor.

                  Comment


                  • #10
                    Нищо чудно. Те доста проклети и от много време са във властта и са усвоили някоя друга подлост.

                    Като се замисля да не вземат,че да ни операт с още някой данък с цел набавяне на средства.

                    Сърцата са по-капризни от умовете.

                    Comment


                    • #11
                      Е не може ли акцизът за стара кола да е повече от този за нова и нещо сметките на тези които са писали статията не са много верни. Излиза че 17 хил. човека са внесли коли със средна мощност около 400 к.с.
                      Last edited by pavlin; d.m.y г., 00:46.

                      Comment


                      • #12
                        а не може ли да няма акциз за колите , или 21ви век те са екстра......
                        sigpic
                        днес съм в почивка ---

                        Comment


                        • #13
                          Може разбира се но все пак това го решава правителството.

                          Comment


                          • #14
                            Първоначално публикувано от Tedo Покажи съобщение
                            А дали господата от тройната коалиция не го направиха нарочно този номер-като капан за следващото правителство?
                            Едва ли, тогава си мислеха, че май ще си управляват още доста дълго. А иначе за бат ти Бойко и самотно растящо дърво, нейде далеч в полето ще му е пречка като се движи по магистралата.
                            Аз се радвам от тази новина независимо, че всичко ще е на наш гръб. В края на краищата на хората са им прибрали неправомерно парите и най-естественото нещо е да бъдат овъзмездвни. А пък държавата ни трябва да се научи, че в EU не може да се шмекерува и всеки тарикатлък се заплаща.

                            P.S. Между другото държавата (ако има желание) може много бързо да си ги прибере тези кинти (та даже и отгоре) от разни "пилета" и други "нелицеприятни" физиономии, които "красят" ежедневно освен със себе си, и с движимата си собственост едно известно софийско заведение, докато цветко-петко бълва филмова продукции на тема "как се морят мръсни мафиоти". Така че да не реват толкова много как видиш ли криза било и неможели да стъкмят бюджета ако ги върнат.
                            Alfa Romeo 159 SW, 1.9 JTDm
                            Alfa Romeo 156, 2.4 JTD
                            Ex: Alfa Romeo 159, 2.4 JTDm, Subaru Legacy 2.5i,
                            Alfa Romeo 156, 2.0TS

                            Comment


                            • #15
                              Първоначално публикувано от Stoyan Georgiev Покажи съобщение
                              а не може ли да няма акциз за колите , или 21ви век те са екстра......
                              Абе от чисто държавническа и законова гледна точка, при положение, че и с кола със 70 коня можеш да се придвижваш с максималната разрешена скорост, да караш 150 и нагоре коня си е екстра .
                              А още по-държавнически погледнато, може да се помисли има ли смисъл държавата да те спира да си вкараш мощна кола, след като после ще внесеш косвено доста повече пари в бюджета.
                              Ако ти е писано да се обесиш, няма да се удавиш
                              AlfaRomeo 155 1.8 TS 129 к.с. 1995 г., AlfaRomeo 166 2.4 JTD 140 к.с. 2002 г. , Volvo S60 2.4D Sport 163 к.с. 2008 г. - EX;
                              Opel Insignia ST 2.0 BiTurbo CDTI 194 к.с. 2014 г. (Алфа под прикритие)

                              Comment

                              Working...
                              X