Първоначално публикувано от pavlin
Покажи съобщение
През 1939г. в България има 3433 индустриални предприятия. Над 75% от ОПП идват от ХВП и леката промишленост. Над 50% от тяхната продукция се произвежда в София, Пловдив, Варна, Русе и Бургас.
По икономически и стратегически причини през втората половина на 30-те години бързо се развива и транпортът, изгражда се основата на транспортната мрежа. Дължината на ж.п. линиите достига 4426км /3477км - нормални линейни пътища и 215км - теснолинейни/. Подвижният състав обаче е остарял и силно амортизиран, което ограничава скоростта на превозите.Стопанският подем през този период се отразява благоприятно и върху финансовата сфера. Българският лев става конвертируем, а инфлацията е сведена до нула.
Външната търговия в навечерието на Втората световна война в млн.лв. по текущи цени
……Година....…Внос……..Износ……..Оборот……..Салдо
……..1935……..3009……..3253………….6262………..+214
……..1938……..4934……..5578………..10 512………..+664
……..1939……..5197……..6065………..11 262………..+868
До 9 септември 1944 г. в България има 8 висши учебни заведения: Софийският университет, 3 висши икономически училища - в София, Варна и Свищов, и столичните Висше техническо училище, Художествена академия, Музикална академия и Висше училище за телесно възпитание.“
С развитието на транспорта се създават предпоставки за развитието и на туризма. Като курортни селища се оформят Пампорово, Юндола, Карандила, Чамкория. Като балнеоложки центрове изпъкват Банкя, Вършец, Хисаря, Велинград. Развитие получават и морските курорти Варна, “Св.Константин” и др.,
Дребни неща, а толкова мога да извадя има над 100 издания по стопанска история на БГ. И в тях има доста интересни неща. Но определено сме били почти на нивото на развитите днес държави, преди да национализираме.....
Comment