ДО като се разхождах в сайта на столица видях тази гениална мисел...
ранспорт и организация на движението
От 2006-а паркирането в софийското сити става платено
29.12.2005 г.
Само с винетки през центъра
Столицата не може да няма пешеходна зона, твърди Велизар Стоилов
Инж. Велизар Стоилов е заместник-кмет по транспортната дейност и организацията на движението в Столичната община от ноември 2003 година. Роден е на 30 юли 1952 г., зодия Лъв. Завършил е машинно инженерство в Техническия университет. Работи 15 години в различни предприятия. Специализира банков мениджмънт във Финансово-стопанската академия в Свищов и във фондация "Карл Дуисберг" в Кьолн, Германия. Бил е директор на клон и главен секретар на Търговска банка "Биохим". В продължение на 6 години и половина е главен секретар на Българската народна банка. Владее руски, английски, френски и сърбохърватски.
- Г-н Стоилов, подкрепяте ли идеята на столичния кмет Бойко Борисов за ограничаване влизането в центъра на автомобили чрез редуване на четни и нечетни номера? Подобно ограничение беше изпробвано преди години в Атина.
- Да, но в Атина експериментът се оказа неуспешен. Там проблемите с натоварения трафик се решиха чак след олимпиадата, след като бяха изградени модерни пътни артерии. Въпреки това задръстванията там пак са огромни. Според мен реакцията на кмета Борисов по отношение на отвратителния трафик в София е абсолютно адекватна и трябва да се възприема като остър апел към всички заинтересовани институции - Столичния общински съвет, МВР, Министерството на транспорта и дори към цялото общество за спешно решаване на проблема. А той е такъв поради ежедневно нарастващия трафик. Броят на автомобилите със софийска регистрация се увеличи така, че дори буквите свършиха и регистрационните табели вече са със "СА", а както върви, скоро ще минат и на "СВ". Броят на колите в София надхвърля пет пъти капацитета на изградената пътна инфраструктура. Така че нека идеята на кмета да се възприема като атака към съзнанието на хората.
- Борисов е първият кмет след 1989 г., който постави проблема с трафика веднага след стъпването си в длъжност и търси начини за неговото решаване.
- Така е. В първия работен ден след Коледа се събра екип, който включваше началника на КАТ с негови сътрудници, моя милост и други експерти, който обсъди всички плюсове и минуси на идеята и стигна до извода, че тя не може да се реализира поради няколко причини. Най-значимата от тях е липсата на ефективен контрол. Затова на този етап решихме да търсим други идеи.
- Какви са най-реалистичните?
- Първо, решихме да ограничим абсолютния център между булевардите "Сливница", "Васил Левски", "Патриарх Евтимий" и "Христо Ботев". В това каре ще търсим ограничаване на движението. Оказа се, че 88% от леките коли в града без такситата возят само водача, което е показател за малката ефективност на трафика. Зная, че веднага някой ще опонира, че сме демокрация, и който както иска, така ще използва колата си. Така е, но когато инфраструкурата не е разчетена за този колосален брой автомобили, трябва да търсим някакви форми на ограничение.
- Може би сте гледали, че по време на стачката в Ню Йорк беше забранено на колите да минават по мостовете с по-малко от четирима души?
- Там ограничението е било временно, но при влизане по Червения мост в Сан Франциско от години се плаща такса, чийто размер е толкова по-малък, колкото повече са пътниците в колата. За София предлагаме няколко начина. Първият, който ще предложим на общинския съвет, е паркирането в това каре да стане платено. Убеден съм, че веднага драстично ще се намали броят на паркиралите коли. Това ще освободи пространство, особено по малките улички, и ще отпуши трафика. Предлагаме цената да расте с увеличаване на времето, през което колата е паркирала. Тези, които живеят в центъра, ще имат право да паркират само по една кола на жилище, за която плащат по 60 лв. годишно.
- Мнозина ще скочат. Все пак никой не плаща, когато паркира пред блока в "Люлин", нали?
- Така е, но животът в центъра е по-скъп. А и мнозина са преоборудвали гаражите в магазини и печелят. Нека всеки си направи сметката кое му е по-изгодно - да плаща 60 лв. или да изгони наемателите на магазина. А който реши, може да продаде апартамента си в центъра скъпо и да отиде в "Люлин" или "Обеля". Така хем няма да плаща такса паркинг, хем и ще му останат пари и да обиколи света. Искам правилно да бъда разбран. Всичко това се прави от крещящата нужда да се оправи трафикът в София. - Какви други мерки предлагате?
- До края на 2006 г. ще търсим варианти за въвеждане на платено преминаване през центъра. Става дума за въвеждане на винетки - нещо, което е практика във Великобритания например. Ще се обсъди и предложението за забрана на левия завой, който освен големи задръствания е и предпоставка за произшествия. Според КАТ над 60% от катастрофите стават при ляв завой.
- Всичко това са временни мерки, които биха подобрили, но не и решили кардинално проблема с трафика. Не мислите ли за дългосрочни проекти, свързани с инвестиции по подобие на Атина?
- Сериозните мерки са свързани с подобряване на инфраструкурата, за което обаче са необходими големи инвестиции. София се нуждае от спешна реализация на няколко проекта. Това са пробиви, за първия от които имаме дори пълна готовност. Става дума за пробив на ул. "Скопие" от ул. "Габрово" до надлез "Надежда". Там остава само да се отчужди един имот на МВР, за което вече имаме съгласие. Мисля, че този проект ще започне след 1-2 месеца. Пробивът решава въпроса с трафика към "Надежда" и Илиянци. Вторият е от бул. "Данаил Николаев" към новата автогара на бул. "Мария Луиза". Там също има проблем с отчуждаване на голяма сграда, която има към 40 собственици, които спъват проекта. Този пробив би разтоварил трафика от Сточна гара към Лъвов мост. Но и този проект може да започне да се реализира през 2006 година.
- Колко са необходимите средства за тях?
- 15-20 млн. лева. Парите ще ги осигурим, проблемът са отчуждителните процедури. Следва разширението на "Опълченска". Първият етап от бул. "Мария Луиза" до бул. "Сливница", сме го започнали, а вторият - от "Сливница до бул. "Стамболийски", се бави заради процедури с отчуждаване, но до май ще започне.
- Сигурен ли сте в тези срокове?
- Аз говоря само реални неща, а не бабини деветини. Изборите минаха, не е необходима агитация, а решаване на неотложни проблеми. Следващото разширение на бул. "Македония" от площада до Руски паметник. Друг проект е разширяването на бул. "Евлоги Георгиев" от ул. "Оборище" до "Граф Игнатиев". Тъй като най-невралгичната точка в София е Орлов мост, вече се работи по проект в два варианта за снижаване на платната на "Евлоги Георгиев" под моста от Военната академия до Националния стадион. Там проблемът е дали ще се разберем с еколозите, които ще ревнат, че ще отсечем няколко дървета. Но общината ще обещае да засади за всяко отсечено по три нови
- Еколозите отчитат ли, че там автомобилите минават 800 м за половин час и бълват тонове отровни газове?
- За да го отчетат, явно ще е необходима и помощта на медиите. Други решения са пробивите от ул. "Тодор Каблешков" към ул. "Сребърна" и от "Пирогов" към Зона Б-5. Дори само половината от тези пробиви да реализираме, трафикът значително ще се облекчи.
- А идеята за затваряне на бул. "Витоша" за автомобили ще се реализира ли?
- Това ще реши общинският съвет, но кметът и аз настояваме "Витоша" от "Алабин" до "Патриарха" да стане пешеходна зона. Много хора се радват и се обаждат да благодарят, други ще ни псуват, но София заслужава да има пешеходна зона.
- Един от начините за решаване на проблема с трафика е даване предимство на градския транспорт. Няма ли да се реализира идеята за поставяне на каучукови заграждения край трамвайните линии и за очертаване на бус-ленти по натоварените булеварди?
- Това ми е мечтата. Направихме бус-лента по "Цариградско шосе", но нарушенията там са правило. За целта трябва да се повишат глобите. Предлагам да се направят метални заграждения от лявата страна по "Солунска" от бул. "Витоша" до пл. "Славейков", които ще ограничат паркирането и ще освободят място за минаващите коли. Най-големият проект, който ще реши значително проблема с трафика, обаче е засилване изграждането на метрото към "Младост", което ще намали задръстванията по "Цариградско шосе" и ще отпуши "Орлов мост".
Белчо Цанев
29.12.2006 г., стр. 13
ранспорт и организация на движението
От 2006-а паркирането в софийското сити става платено
29.12.2005 г.
Само с винетки през центъра
Столицата не може да няма пешеходна зона, твърди Велизар Стоилов
Инж. Велизар Стоилов е заместник-кмет по транспортната дейност и организацията на движението в Столичната община от ноември 2003 година. Роден е на 30 юли 1952 г., зодия Лъв. Завършил е машинно инженерство в Техническия университет. Работи 15 години в различни предприятия. Специализира банков мениджмънт във Финансово-стопанската академия в Свищов и във фондация "Карл Дуисберг" в Кьолн, Германия. Бил е директор на клон и главен секретар на Търговска банка "Биохим". В продължение на 6 години и половина е главен секретар на Българската народна банка. Владее руски, английски, френски и сърбохърватски.
- Г-н Стоилов, подкрепяте ли идеята на столичния кмет Бойко Борисов за ограничаване влизането в центъра на автомобили чрез редуване на четни и нечетни номера? Подобно ограничение беше изпробвано преди години в Атина.
- Да, но в Атина експериментът се оказа неуспешен. Там проблемите с натоварения трафик се решиха чак след олимпиадата, след като бяха изградени модерни пътни артерии. Въпреки това задръстванията там пак са огромни. Според мен реакцията на кмета Борисов по отношение на отвратителния трафик в София е абсолютно адекватна и трябва да се възприема като остър апел към всички заинтересовани институции - Столичния общински съвет, МВР, Министерството на транспорта и дори към цялото общество за спешно решаване на проблема. А той е такъв поради ежедневно нарастващия трафик. Броят на автомобилите със софийска регистрация се увеличи така, че дори буквите свършиха и регистрационните табели вече са със "СА", а както върви, скоро ще минат и на "СВ". Броят на колите в София надхвърля пет пъти капацитета на изградената пътна инфраструктура. Така че нека идеята на кмета да се възприема като атака към съзнанието на хората.
- Борисов е първият кмет след 1989 г., който постави проблема с трафика веднага след стъпването си в длъжност и търси начини за неговото решаване.
- Така е. В първия работен ден след Коледа се събра екип, който включваше началника на КАТ с негови сътрудници, моя милост и други експерти, който обсъди всички плюсове и минуси на идеята и стигна до извода, че тя не може да се реализира поради няколко причини. Най-значимата от тях е липсата на ефективен контрол. Затова на този етап решихме да търсим други идеи.
- Какви са най-реалистичните?
- Първо, решихме да ограничим абсолютния център между булевардите "Сливница", "Васил Левски", "Патриарх Евтимий" и "Христо Ботев". В това каре ще търсим ограничаване на движението. Оказа се, че 88% от леките коли в града без такситата возят само водача, което е показател за малката ефективност на трафика. Зная, че веднага някой ще опонира, че сме демокрация, и който както иска, така ще използва колата си. Така е, но когато инфраструкурата не е разчетена за този колосален брой автомобили, трябва да търсим някакви форми на ограничение.
- Може би сте гледали, че по време на стачката в Ню Йорк беше забранено на колите да минават по мостовете с по-малко от четирима души?
- Там ограничението е било временно, но при влизане по Червения мост в Сан Франциско от години се плаща такса, чийто размер е толкова по-малък, колкото повече са пътниците в колата. За София предлагаме няколко начина. Първият, който ще предложим на общинския съвет, е паркирането в това каре да стане платено. Убеден съм, че веднага драстично ще се намали броят на паркиралите коли. Това ще освободи пространство, особено по малките улички, и ще отпуши трафика. Предлагаме цената да расте с увеличаване на времето, през което колата е паркирала. Тези, които живеят в центъра, ще имат право да паркират само по една кола на жилище, за която плащат по 60 лв. годишно.
- Мнозина ще скочат. Все пак никой не плаща, когато паркира пред блока в "Люлин", нали?
- Така е, но животът в центъра е по-скъп. А и мнозина са преоборудвали гаражите в магазини и печелят. Нека всеки си направи сметката кое му е по-изгодно - да плаща 60 лв. или да изгони наемателите на магазина. А който реши, може да продаде апартамента си в центъра скъпо и да отиде в "Люлин" или "Обеля". Така хем няма да плаща такса паркинг, хем и ще му останат пари и да обиколи света. Искам правилно да бъда разбран. Всичко това се прави от крещящата нужда да се оправи трафикът в София. - Какви други мерки предлагате?
- До края на 2006 г. ще търсим варианти за въвеждане на платено преминаване през центъра. Става дума за въвеждане на винетки - нещо, което е практика във Великобритания например. Ще се обсъди и предложението за забрана на левия завой, който освен големи задръствания е и предпоставка за произшествия. Според КАТ над 60% от катастрофите стават при ляв завой.
- Всичко това са временни мерки, които биха подобрили, но не и решили кардинално проблема с трафика. Не мислите ли за дългосрочни проекти, свързани с инвестиции по подобие на Атина?
- Сериозните мерки са свързани с подобряване на инфраструкурата, за което обаче са необходими големи инвестиции. София се нуждае от спешна реализация на няколко проекта. Това са пробиви, за първия от които имаме дори пълна готовност. Става дума за пробив на ул. "Скопие" от ул. "Габрово" до надлез "Надежда". Там остава само да се отчужди един имот на МВР, за което вече имаме съгласие. Мисля, че този проект ще започне след 1-2 месеца. Пробивът решава въпроса с трафика към "Надежда" и Илиянци. Вторият е от бул. "Данаил Николаев" към новата автогара на бул. "Мария Луиза". Там също има проблем с отчуждаване на голяма сграда, която има към 40 собственици, които спъват проекта. Този пробив би разтоварил трафика от Сточна гара към Лъвов мост. Но и този проект може да започне да се реализира през 2006 година.
- Колко са необходимите средства за тях?
- 15-20 млн. лева. Парите ще ги осигурим, проблемът са отчуждителните процедури. Следва разширението на "Опълченска". Първият етап от бул. "Мария Луиза" до бул. "Сливница", сме го започнали, а вторият - от "Сливница до бул. "Стамболийски", се бави заради процедури с отчуждаване, но до май ще започне.
- Сигурен ли сте в тези срокове?
- Аз говоря само реални неща, а не бабини деветини. Изборите минаха, не е необходима агитация, а решаване на неотложни проблеми. Следващото разширение на бул. "Македония" от площада до Руски паметник. Друг проект е разширяването на бул. "Евлоги Георгиев" от ул. "Оборище" до "Граф Игнатиев". Тъй като най-невралгичната точка в София е Орлов мост, вече се работи по проект в два варианта за снижаване на платната на "Евлоги Георгиев" под моста от Военната академия до Националния стадион. Там проблемът е дали ще се разберем с еколозите, които ще ревнат, че ще отсечем няколко дървета. Но общината ще обещае да засади за всяко отсечено по три нови
- Еколозите отчитат ли, че там автомобилите минават 800 м за половин час и бълват тонове отровни газове?
- За да го отчетат, явно ще е необходима и помощта на медиите. Други решения са пробивите от ул. "Тодор Каблешков" към ул. "Сребърна" и от "Пирогов" към Зона Б-5. Дори само половината от тези пробиви да реализираме, трафикът значително ще се облекчи.
- А идеята за затваряне на бул. "Витоша" за автомобили ще се реализира ли?
- Това ще реши общинският съвет, но кметът и аз настояваме "Витоша" от "Алабин" до "Патриарха" да стане пешеходна зона. Много хора се радват и се обаждат да благодарят, други ще ни псуват, но София заслужава да има пешеходна зона.
- Един от начините за решаване на проблема с трафика е даване предимство на градския транспорт. Няма ли да се реализира идеята за поставяне на каучукови заграждения край трамвайните линии и за очертаване на бус-ленти по натоварените булеварди?
- Това ми е мечтата. Направихме бус-лента по "Цариградско шосе", но нарушенията там са правило. За целта трябва да се повишат глобите. Предлагам да се направят метални заграждения от лявата страна по "Солунска" от бул. "Витоша" до пл. "Славейков", които ще ограничат паркирането и ще освободят място за минаващите коли. Най-големият проект, който ще реши значително проблема с трафика, обаче е засилване изграждането на метрото към "Младост", което ще намали задръстванията по "Цариградско шосе" и ще отпуши "Орлов мост".
Белчо Цанев
29.12.2006 г., стр. 13
Comment