Това е една статия написана за списанието АвтоМобил.
Позволявам си да я постна тук - преди да ме смъмрите за авторско право - аз съм я писал преди 6 месеца. Ще ми бъдат интересни коментарите Ви , а също така мислит ли че и ние скоро ще вземаме коли на лизинг - моля да споделите и опит от чужбина.
Стремил съм се да направя статията разбираема(без да давам всички аспекти) и същевременно не много дълга и да е разбираема и за хора работещи в различни области.
Лизинг или кредит при покупка на автомобил в България –как да избираме?
Лизинга на автомобил в България – предимства , недостатъци и вземане на най-изгодното решение. Какво значи 0% оскъпяване и „отстъпка” при еднократно заплащане.
]1.Определение за лизинг[/size]
Лизингът е реална алтернатива на потребителския банков заем, а до известна степен и на инвестиционно кредитиране. При някои конкретни ситуации е по-изгоден за клиента, отколкото тегленето на кредит от банка, с цел да се закупи определена стока, а при други условия да е по неизгоден от банковия кредит.
Лизингът е договорно споразумение, при което собственик на актив (лизингодател) предоставя правото за ползването му на друго лице (лизингополучател) при определени условия, срок и схема за плащане. След изпълнението на условията лизингополучателят обикновено става собственик на актива. (финансов лизинг)
При финансовия лизинг собствеността преминава от лизингодателя в ръцете на клиента в момента на изплащането на договорените вноски. Имуществото се застрахова за срока на лизинга.
При лизинга вместо клиентът да заплати цената директно на доставчика и да закупи автомобила, който желае, лизингодателят го придобива и му го предоставя за ползване. Ролята на лизингодателя в тази схема е чисто финансова. Той не се намесва при избора на стоката. Не диктува нейния вид, параметри и характеристики. Няма и ангажименти дали би била функционална. Лизингополучателя избира автомобила и лизингодателя става негов собственик, а Вие получавате правото да го ползвате срещу заплащане на лизинговата вноска.
. Задължение на изингополучателя е да застрахова оборудването, предвид факта, че при финансовия лизинг рискът от повреждане на автомобила е за негова сметка.
Неизпълнението, на което и да е от договорените задължения, води до санкция. Неизпълнението от страна на лизингополучателя да заплаща лизингови вноски на падежа, посочен в лизинговия договор, води най-често до неустойка в размер, договорен от страните, която се начислява за всеки ден на забавено изпълнение на задължението за плащане. Неизпълнението на задълженията, на която и да е от страните, дава възможност на насрещната изправна страна да иска разваляне на договора за лизинг и да търси обезщетение за вредите от неизпълнението на договора.
Възможността на лизингополучателя за предсрочно издължаване на задълженията и съответно за придобиване на собствеността върху оборудването не бива да са ограничени в договорите за лизинг. Единствените изисквания са клиентът да плати на лизингодателя остатъка от сумата, която последният е заплатил, за да придобие стоката плюс компенсаторна такса, ако обаче не е в неизпълнение на другите си задължения по договора. Преимуществата за лизингополучателя са, че той става собственик на оборудването и може да се разпорежда с него или да го използва като обезпечение. Спира да плаща лихвите, които иначе би дължал при едно обичайно изпълнение на договора за лизинг.
2.Сравнение между лизинг и банков заем
В много случаи лизингът може да се окаже изгодна алтернатива на банковия заем. Пример може да се даде чрез сравнения на различни схеми за покупката на автомобил (например с цена от 20 000 Евро.). Сметките показват, че при схема с разсрочено плащане за 3 години клиентът би платил 243,88 Евро по-малко, отколкото ако ползва 3-годишен банков заем, отпуснат при условия зазакупуване на автомобил. В случая разликата е малка, но е възможно от недоглеждане на някоя малка подробност разликата да е много по-голяма. Везната може да натежи и в полза на заема. При вземане на решение, трябва да изискате крайната цена на лизинга със всички комисионни и съпътстващи разходи и да съпоставите с крайната цена на кредита или на друг лизингодател
Лизинг в Евро Кредит за Автомобил в Евро
Стойност на автомобила 20000 20000
първонач вноска 2000 2000
Стоиност на лизинга(кредита) 18000 18000
Лихвен процент 7,90% 7,50%
Месечна внска 560,89 568,22
Общо вноски 20192,04 20455,92
Общо патени лихви 2192 2455,92
Комисионна 200 180
Крайна стойност 22392,04 22635,92
*Сравнението е между лизингова схема на Прелииз и кредит за Автомобил от ТБ Алианц България
Пазарът на нови автомобили има потенциал. Специализираният банков кредит за покупка на автомобил най-често покрива 80-90% от необходимата сума. Автомобилът се залага като обезпечение по заема. В конкуренцията с лизинговите къщи банките бяха принудени да се включат на пазара на автомобили по-агресивно отпреди.. При лизинга най-често е необходимо минимум 5% първоначална вноска.
От специализиран банков кредит за покупка на автомобил могат да се ползват както граждани, така и фирми. Конкуренцията е и при предлагането на максимално опростена процедура по получаването му. В много случаи от клиента вече се изисква единствено служебна бележка за доказване на доходите му.
При рашението за покупка трябва да се вземе впредвид и данъчното облагане при юридическите лица и да се прецени кое е по изгодно, като се вземе впредвид отчитането с данъчни цели.
3. Маркетингови заблуди и реалност. Вземане на правилното решение.
В България много търговци на автомобили предлагат лизинг „без оскъпяване”. Умишлено израза е поставен в кавички, тъй като оскъпяването е предварително включено в цената, която е обявил търговеца и впоследствие обявил – това дефакто е крайната цена и когато се заинтересувате от пазарната цена на същия автомобил при еднократно заплащане Ви обяваяват много по-ниска цена или самия търговец обяваява така наречената „отстъпка” при еднократно заплащане – това представлява пазарната цена на автомобила.
Ако можем да си послужим с цената на автомобила от горния пример 20 000 Евро.На вас Ви се обявява цена от 22 500 Евро на лизинг с 0% оскъпяване за 3 години и разберете, че при еднократно заплащане Ви се прави отстъпка от 2 500 Евро- това е лихвата която заплащате и офертата е същата като сравнените в горната таблица.
Това е разпространена маркетингова стратегия – веднъж Ви се казва че оскъпяването е 0% при ползване на лизингова схема, а в случаи, че решите да платите еднократно се заблуждавате че Ви се прави отстъпка. Просто това звучи много по добре отколкото да Ви кажат че цената е 20 000 и ако вземете автомобила на лизинг се оскъпява с 2500 Евро, а при еднократно заплащане не се чувствате спечелил от „отстъпката”.
Така че никога не се заблуждавайте от наглед по малките проценти или от даваните Ви отстъпки – винаги търсете крайната цена с включени всички такси и комисионни и изберете офертата на най-изгодното лизингово дружество или Банка.
Когато търговеца на дадена марка Ви каже че работи само с определено лизингово дружество имаите впредвид че не сте длъжен, при усложие, че цената не е най-изгодна да ползвате този лизингодател. Може спокоино да изберете най-изгодния за Вас лизингодател. Той закупува избрания от вас автомобил и Ви го предоставя на лизинг.
4. Бъдещи тенденции и очаквания за лизинга на автомобили.
В България ръста на продажбите на нови автомобили е забележителен за полседните две години- което може само да ни радва. Този ръст води до все по голяма конкуренция между търговците и лизинговите компании, това разбира се може да доведе до много положително развитие от гледна точка на потребителите.
В момента в България преобладава финансовия лизинг – при който в договора за лизинг, след заплащане на последната вноска автомобила става наша собственост, да се надяваме че ще се развие и оперативния лизинг- когато автомобила никога няма да става наша собственост. Просто ще се заплаща лизинговата вноска за правото на ползване на автомобила през определен период и впоследствие ще можем да върнем автомобила на лизингодателя и да го заменим за нов автомобил от същия лизингодател и ще продължим да плащаме лизингова вноска – това е практика в повечето развити държави. Там виждаме голяма прилика между този лизинг и наема – един вид лизинговата вноска е наема за ползването на даден автомобил, който не става наша собственост след изтичане на определен период (освен ако ние не желаеме разбира се) а просто го заменяме за нов и продължаваме да плащаме лизингови вноски.
Да се надяваме че силната конкуренция между автомобилните концерни, ще накара някои от тях да предоставят чрез собствени компании автомобили с реално 0% оскъпяване и реални отстъпки, чиято цел ще е завземане на пазарен дял и привличане на по голям кръг от потребители към собствената марка.
П.П. Табличката не я постнах както трябва - първата цифра е за лизинг - втората е за кредит
Позволявам си да я постна тук - преди да ме смъмрите за авторско право - аз съм я писал преди 6 месеца. Ще ми бъдат интересни коментарите Ви , а също така мислит ли че и ние скоро ще вземаме коли на лизинг - моля да споделите и опит от чужбина.
Стремил съм се да направя статията разбираема(без да давам всички аспекти) и същевременно не много дълга и да е разбираема и за хора работещи в различни области.
Лизинг или кредит при покупка на автомобил в България –как да избираме?
Лизинга на автомобил в България – предимства , недостатъци и вземане на най-изгодното решение. Какво значи 0% оскъпяване и „отстъпка” при еднократно заплащане.
]1.Определение за лизинг[/size]
Лизингът е реална алтернатива на потребителския банков заем, а до известна степен и на инвестиционно кредитиране. При някои конкретни ситуации е по-изгоден за клиента, отколкото тегленето на кредит от банка, с цел да се закупи определена стока, а при други условия да е по неизгоден от банковия кредит.
Лизингът е договорно споразумение, при което собственик на актив (лизингодател) предоставя правото за ползването му на друго лице (лизингополучател) при определени условия, срок и схема за плащане. След изпълнението на условията лизингополучателят обикновено става собственик на актива. (финансов лизинг)
При финансовия лизинг собствеността преминава от лизингодателя в ръцете на клиента в момента на изплащането на договорените вноски. Имуществото се застрахова за срока на лизинга.
При лизинга вместо клиентът да заплати цената директно на доставчика и да закупи автомобила, който желае, лизингодателят го придобива и му го предоставя за ползване. Ролята на лизингодателя в тази схема е чисто финансова. Той не се намесва при избора на стоката. Не диктува нейния вид, параметри и характеристики. Няма и ангажименти дали би била функционална. Лизингополучателя избира автомобила и лизингодателя става негов собственик, а Вие получавате правото да го ползвате срещу заплащане на лизинговата вноска.
. Задължение на изингополучателя е да застрахова оборудването, предвид факта, че при финансовия лизинг рискът от повреждане на автомобила е за негова сметка.
Неизпълнението, на което и да е от договорените задължения, води до санкция. Неизпълнението от страна на лизингополучателя да заплаща лизингови вноски на падежа, посочен в лизинговия договор, води най-често до неустойка в размер, договорен от страните, която се начислява за всеки ден на забавено изпълнение на задължението за плащане. Неизпълнението на задълженията, на която и да е от страните, дава възможност на насрещната изправна страна да иска разваляне на договора за лизинг и да търси обезщетение за вредите от неизпълнението на договора.
Възможността на лизингополучателя за предсрочно издължаване на задълженията и съответно за придобиване на собствеността върху оборудването не бива да са ограничени в договорите за лизинг. Единствените изисквания са клиентът да плати на лизингодателя остатъка от сумата, която последният е заплатил, за да придобие стоката плюс компенсаторна такса, ако обаче не е в неизпълнение на другите си задължения по договора. Преимуществата за лизингополучателя са, че той става собственик на оборудването и може да се разпорежда с него или да го използва като обезпечение. Спира да плаща лихвите, които иначе би дължал при едно обичайно изпълнение на договора за лизинг.
2.Сравнение между лизинг и банков заем
В много случаи лизингът може да се окаже изгодна алтернатива на банковия заем. Пример може да се даде чрез сравнения на различни схеми за покупката на автомобил (например с цена от 20 000 Евро.). Сметките показват, че при схема с разсрочено плащане за 3 години клиентът би платил 243,88 Евро по-малко, отколкото ако ползва 3-годишен банков заем, отпуснат при условия зазакупуване на автомобил. В случая разликата е малка, но е възможно от недоглеждане на някоя малка подробност разликата да е много по-голяма. Везната може да натежи и в полза на заема. При вземане на решение, трябва да изискате крайната цена на лизинга със всички комисионни и съпътстващи разходи и да съпоставите с крайната цена на кредита или на друг лизингодател
Лизинг в Евро Кредит за Автомобил в Евро
Стойност на автомобила 20000 20000
първонач вноска 2000 2000
Стоиност на лизинга(кредита) 18000 18000
Лихвен процент 7,90% 7,50%
Месечна внска 560,89 568,22
Общо вноски 20192,04 20455,92
Общо патени лихви 2192 2455,92
Комисионна 200 180
Крайна стойност 22392,04 22635,92
*Сравнението е между лизингова схема на Прелииз и кредит за Автомобил от ТБ Алианц България
Пазарът на нови автомобили има потенциал. Специализираният банков кредит за покупка на автомобил най-често покрива 80-90% от необходимата сума. Автомобилът се залага като обезпечение по заема. В конкуренцията с лизинговите къщи банките бяха принудени да се включат на пазара на автомобили по-агресивно отпреди.. При лизинга най-често е необходимо минимум 5% първоначална вноска.
От специализиран банков кредит за покупка на автомобил могат да се ползват както граждани, така и фирми. Конкуренцията е и при предлагането на максимално опростена процедура по получаването му. В много случаи от клиента вече се изисква единствено служебна бележка за доказване на доходите му.
При рашението за покупка трябва да се вземе впредвид и данъчното облагане при юридическите лица и да се прецени кое е по изгодно, като се вземе впредвид отчитането с данъчни цели.
3. Маркетингови заблуди и реалност. Вземане на правилното решение.
В България много търговци на автомобили предлагат лизинг „без оскъпяване”. Умишлено израза е поставен в кавички, тъй като оскъпяването е предварително включено в цената, която е обявил търговеца и впоследствие обявил – това дефакто е крайната цена и когато се заинтересувате от пазарната цена на същия автомобил при еднократно заплащане Ви обяваяват много по-ниска цена или самия търговец обяваява така наречената „отстъпка” при еднократно заплащане – това представлява пазарната цена на автомобила.
Ако можем да си послужим с цената на автомобила от горния пример 20 000 Евро.На вас Ви се обявява цена от 22 500 Евро на лизинг с 0% оскъпяване за 3 години и разберете, че при еднократно заплащане Ви се прави отстъпка от 2 500 Евро- това е лихвата която заплащате и офертата е същата като сравнените в горната таблица.
Това е разпространена маркетингова стратегия – веднъж Ви се казва че оскъпяването е 0% при ползване на лизингова схема, а в случаи, че решите да платите еднократно се заблуждавате че Ви се прави отстъпка. Просто това звучи много по добре отколкото да Ви кажат че цената е 20 000 и ако вземете автомобила на лизинг се оскъпява с 2500 Евро, а при еднократно заплащане не се чувствате спечелил от „отстъпката”.
Така че никога не се заблуждавайте от наглед по малките проценти или от даваните Ви отстъпки – винаги търсете крайната цена с включени всички такси и комисионни и изберете офертата на най-изгодното лизингово дружество или Банка.
Когато търговеца на дадена марка Ви каже че работи само с определено лизингово дружество имаите впредвид че не сте длъжен, при усложие, че цената не е най-изгодна да ползвате този лизингодател. Може спокоино да изберете най-изгодния за Вас лизингодател. Той закупува избрания от вас автомобил и Ви го предоставя на лизинг.
4. Бъдещи тенденции и очаквания за лизинга на автомобили.
В България ръста на продажбите на нови автомобили е забележителен за полседните две години- което може само да ни радва. Този ръст води до все по голяма конкуренция между търговците и лизинговите компании, това разбира се може да доведе до много положително развитие от гледна точка на потребителите.
В момента в България преобладава финансовия лизинг – при който в договора за лизинг, след заплащане на последната вноска автомобила става наша собственост, да се надяваме че ще се развие и оперативния лизинг- когато автомобила никога няма да става наша собственост. Просто ще се заплаща лизинговата вноска за правото на ползване на автомобила през определен период и впоследствие ще можем да върнем автомобила на лизингодателя и да го заменим за нов автомобил от същия лизингодател и ще продължим да плащаме лизингова вноска – това е практика в повечето развити държави. Там виждаме голяма прилика между този лизинг и наема – един вид лизинговата вноска е наема за ползването на даден автомобил, който не става наша собственост след изтичане на определен период (освен ако ние не желаеме разбира се) а просто го заменяме за нов и продължаваме да плащаме лизингови вноски.
Да се надяваме че силната конкуренция между автомобилните концерни, ще накара някои от тях да предоставят чрез собствени компании автомобили с реално 0% оскъпяване и реални отстъпки, чиято цел ще е завземане на пазарен дял и привличане на по голям кръг от потребители към собствената марка.



П.П. Табличката не я постнах както трябва - първата цифра е за лизинг - втората е за кредит
Comment