Известие

Collapse
No announcement yet.

Митът "2.0 туин спарк"...

Collapse
X
 
  • Filter
  • време
  • Show
Clear All
new posts

  • Първоначално публикувано от dimitar_vd62 Покажи съобщение
    Източници на информацията са : Auto Italia magazine, Fiat Auto S.p.A DTE, Wikipedia


    Технологията “Twin Spark” на Alfa Romeo е използвана за първи път в състезателен автомобил от марката през 1914 година. В началото на 60-те се вгражда в спортните модели (GTA, TZ) с цел постигане на по-голяма изходна мощност на двигателите. От началото на 80-те Alfa Romeo започва да вгражда тази технология и в пътническите си автомобили, за да подоби техните характеристики, и за да удовлетвори по-стриктните изисквания за изгорелите газове.

    „Twin Spark” - що е то ?

    Името „twin spark“ обикновено се отнася за двигателите с двойно запалване на горивната смес, използвани в автомобилите на Alfa Romeo. Името идва от наличието на две запалителни свещи на всеки цилиндър. 8-клапановите двигатели оригинално се вграждат в модела 75, а в последствие – и във 164 и 155. 16-клапановите версии се появяват малко по-късно, и се вграждат в моделите 145, 146, 155, 156, 147, 166, GTV / Spider и дори в GT.

    Всички TS-двигатели са 4-цилиндрови, редови, с два горно разположени разпределителни вала (DOHC).Оригиналният 8-клапанов мотор е със блок и глава от олекотена сплав (алуминиева сплав, обогатена със силиций), стоманени цилиндрови ризи с водно охлаждане, и разпределителни валове, задвижвани от двуредови вериги (къса и дълга). Този модел е доста сходен по дизайн с оригиналните и световно доказани DOHC-двигатели на марката, но е с по-малък ъгъл на клапаните. Последващия 16-клапанов двигател е с по-тежък блок от чугун, изцяло алуминиева глава и ремъчно задвижване на разпределителните валове. Друга основна разлика в двата мотора е тази, че при 8-клапановите мотори и осемте запалителни свещи са еднакви, и са разположени симетрично спрямо централната точка на запалване в цилиндъра. Няма как да се разположи централна свещ поради двуклапановия дизайн на цилиндъра, който използва смукателен клапан с диаметър 44мм. Двете запалителни свещи не подават искрата в един и същи момент – това е направено с цел избягване на вероятността най-мощната част от експлозията да попадне в централната (най-слаба) част на буталото. Наличието на две симетрично разположени свещи обуславя по-краткия път на възпламеняване на горивната смес, като по този начин процеса се доближава до оптималния. Също така тази система позволява работа с по-бедни смеси, което води до икономия на гориво.

    При 16-клапановия мотор има централно разположена свещ както при всички 4-клапанови конфигурации, а втората свещ е по-малка, и разположена встрани на основната. В този вариант на мотора двете свещи подават запалителната искра едновременно поради това, че бобините са комбинирани (1+4 и 2+3). Това позволява за задействането на всичките 8 свещи да се използват 4 бобини вместо 8, и е обща практика, наречена „wasted spark” (използвана още в системата EDIS на Ford, и в някои V6 мотори на Alfa Romeo). Основната причина за въвеждането на тази система е цената. Тъй като и двете свещи са свързани към една бобина, едната от тях работи с обърнат поляритет и изисква намалено пробивно напрежение. При следващия 16v TS мотор (CF3 от 2001г) четирите бобини „палят“ свещите в същия цилиндър – т.е. не както предния вариант 1+4 и 2+3 по двойки, а бобина №1 пали двете свещи на първи цилиндър, №2 – на втори, и т.н.

    Двигателите разполагат с още две системи за подобряване на производителността си – фазов вариатор на разпределителните валове, и променлива дължина на смукателния колектор (последното наричано от Alfa Romeo Modular Inlet Manifold). Втората система се вгражда само в последните версии на 1.8- и 2.0-литровите мотори. И двете системи се управляват автоматизирано от т. нар. Bosch Motronic Engine Management ECU в зависимост от моментните обороти и натоварване на мотора, и според положението на педала на газта. В общи линии системата с вариатора действа по следния начин :

    При „пълна газ“ и максимално натоварване на мотора ECU измества фазата на смукателните клапани чрез завъртане на разпределителния им вал с 12.5° (25° поколянов вал) като по този начин клапаните се отварят и затварят по-рано в смукателния цикъл. Това позволява пълненето на цилиндрите да става по-рано, а по-ранното затваряне оставя по-голям обем горивна смес в цилиндъра в процеса на сгъстяване. При 16vмоторите 1.8 и 2.0 по-дългите смукателни канали съвместно с усъвършенстваната смукателна камера, са с точно определна дължина с цел подпомагане на пълненето чрез поддържане на резонансна вълна на налягането в смукателния тракт. По този начин се увеличава динамичната степен на компресия, което осигурява по-голям въртящ момент при конкретни обороти на двигателя. При по-ранното отваряне на смукателните клапани спрямо изпускателните, се увеличава времето на припокриване (при което и двата комплекта клапани са едновременно отворени). Това спомага за създаването на частичен вакуум в цилиндъра, което допълнително подпомага следващото пълнене с горивна смес.
    Браво за каченият материал, но от това, което прочетох, излиза, че съм бил прав във всяко отношение, нищо, че други форумни клавиатурни специалисти ме подредиха в графата "тъп незнаещ и неможещ майстор" от въпросното съсловие много неприятни личности.

    Ха наздраве на всички и въпреки, че вече е изяснина технологията ТС във всичките и разновидности, дерзайте аджеба защо този мотор е по-трошлив от повечето италиански мотори. Говоря за 16В ТС, а не за 8В ТС, моля някой да не се подведе от обозначението ТС.
    Alfa 33 1.7 16V QV `85г. карбураторен бензинояд

    Comment


    • Първоначално публикувано от Bobi_33 Покажи съобщение
      Браво за каченият материал, но от това, което прочетох, излиза, че съм бил прав във всяко отношение, нищо, че други форумни клавиатурни специалисти ме подредиха в графата "тъп незнаещ и неможещ майстор" от въпросното съсловие много неприятни личности.

      Ха наздраве на всички и въпреки, че вече е изяснина технологията ТС във всичките и разновидности, дерзайте аджеба защо този мотор е по-трошлив от повечето италиански мотори. Говоря за 16В ТС, а не за 8В ТС, моля някой да не се подведе от обозначението ТС.
      Нещо май те праскат някакви комплекси - кой те знае теб, че да те сложи в някаква графа.
      Другото ме притеснява повече - злобата, с която се отнасят много хора тук към TC двигателите и в частност към 16в.
      Направо да се чуди човек къде е попаднал - като, че ли не сме във форум на Алфа Ромео.
      Alfa Romeo 146 1.6 TS '97
      Alfa Romeo 166 2.0 TS '02
      Alfa Romeo GT 1.9 JTD '05
      sigpic

      Comment


      • Първоначално публикувано от old alfist Покажи съобщение
        Нещо май те праскат някакви комплекси - кой те знае теб, че да те сложи в някаква графа.
        Другото ме притеснява повече - злобата, с която се отнасят много хора тук към TC двигателите и в частност към 16в.
        Направо да се чуди човек къде е попаднал - като, че ли не сме във форум на Алфа Ромео.
        Мен ли ме налягат комплекси? Или теб? Май ти се опитваше нещо да доказваш тек като капацитет. Мен не ме интересува кой ме познава или не ме познава. Аз се опитвам да си върша работата, там където работя. Обече е истинска комплексарщина да лепиш етикети на някого, когото не познаваш. Даже си е Бай Ганьовщина.
        Със сигурност сме във форум на Алфа Ромео, но марката има възходи и падения. Има успешни и не толкова успешни продукти, това е факт. Има и други небългарски форими като този:http: //www.alfabb.com/bb/forums/ например ,в които можеш също да разгледаш, прочетеш и прочие, та да видиш хората извън България към какво ги тегли предимно, а не като е тук.
        Alfa 33 1.7 16V QV `85г. карбураторен бензинояд

        Comment


        • Първоначално публикувано от Bobi_33 Покажи съобщение
          Мен ли ме налягат комплекси? Или теб? Май ти се опитваше нещо да доказваш тек като капацитет. Мен не ме интересува кой ме познава или не ме познава. Аз се опитвам да си върша работата, там където работя. Обече е истинска комплексарщина да лепиш етикети на някого, когото не познаваш. Даже си е Бай Ганьовщина.
          Със сигурност сме във форум на Алфа Ромео, но марката има възходи и падения. Има успешни и не толкова успешни продукти, това е факт. Има и други небългарски форими като този:http: //www.alfabb.com/bb/forums/ например ,в които можеш също да разгледаш, прочетеш и прочие, та да видиш хората извън България към какво ги тегли предимно, а не като е тук.
          Както спомена самия ти вчера говорих за съсловието, към което принадлежиш, а ти, че го приемаш толкова лично си е твой проблем, както и че наричаш хората глупаци.
          Не се опитвайте да налагате мнението си - ако наистина сте професионалисти си вършете работата, пишете нещо смислено или нищо, а не злобни нападки по модела.
          Alfa Romeo 146 1.6 TS '97
          Alfa Romeo 166 2.0 TS '02
          Alfa Romeo GT 1.9 JTD '05
          sigpic

          Comment


          • "При 16-клапановия мотор има централно разположена свещ както при всички 4-клапанови конфигурации, а втората свещ е по-малка, и разположена встрани на основната. В този вариант на мотора двете свещи подават запалителната искра едновременно поради това, че бобините са комбинирани (1+4 и 2+3). Това позволява за задействането на всичките 8 свещи да се използват 4 бобини вместо 8, и е обща практика, наречена „wasted spark” (използвана още в системата EDIS на Ford, и в някои V6 мотори на Alfa Romeo). Основната причина за въвеждането на тази система е цената. Тъй като и двете свещи са свързани към една бобина, едната от тях работи с обърнат поляритет и изисква намалено пробивно напрежение. При следващия 16v TS мотор (CF3 от 2001г) четирите бобини „палят“ свещите в същия цилиндър – т.е. не както предния вариант 1+4 и 2+3 по двойки, а бобина №1 пали двете свещи на първи цилиндър, №2 – на втори, и т.н."


            От този материал на някой стана ли му ясно защо CF2 ползва wasted spark а CF3 - не?

            Някой прочете ли един ред затова, че при CF2 бобините работят на двойно по-висока честота от CF3?

            И защо?


            159 1.8 MPI
            166 2.0 TS (ex)

            Comment


            • Щом 2.0 TS е Фиатски, то ми е интересно кой е мотора, използван за база. 1.8 16в който се ползва във Браво ли? Никъде не намерих такава информация.

              Comment


              • Първоначално публикувано от Doomguy Покажи съобщение
                Щом 2.0 TS е Фиатски, то ми е интересно кой е мотора, използван за база. 1.8 16в който се ползва във Браво ли? Никъде не намерих такава информация.
                Няма значение дали мотора е1.8 дали е 2.0 , 1.6 или 1.4 Всички те са разработени, поектирани и произведени от Фиат. Ти като собственик на Алфа би ли желал да четеш на всякъде, че моторът или платформата или нещо друго по колата ти е на Фиат? Ако караш Шкода със сигурност би искал да разбереш, че имаш ФВ реално, защото ФВ е много по-високо в иерархията от Шкода. Но при Фиат и Алфа е обратно.

                Та относно моторите на Фиат е много просто. 1.8 мотора във Алфа е 100 същият като във Фиат Купе 1.8 но има 1 свещ повече и малко по-агресивни разпределителни валове (все пак трябва да си мислиш, че имаш по добра и различна кола от Фиат, все пак имаш Алфа) както и поне на пръв поглед трябва поне на визия под предния капак на Алфа нещата да изглеждат различно спрямо Фиат. Просто търговски трик. А блока и главата на 1.8ТС 16В не се различава от тези на 1.6ТС 16В , просто има различни бутала, биели и колянов вал. 2.0 мотора е с баланс валове, демек има различен блок, но пак със съвместими компоненти спрямо другите разновидности. Например Ланча Либра 1.8 е със същият блок като 2.0 ТС, но е слава с 1 свещ и бутала, биели и колянов вал като на 1.8 ТС

                Нено и назад беше обяснил що е то 16В ТС - разработка на Фиат на модулен принцип с много взаимозаменяеми части към останалите мотори на групата Фиат. Всичко това е за свеждане на разходите по производството, а не както беше официалното изявлени на Фиат преди години, че старите Алфа мотори не отговаряли на еко нормите.
                Alfa 33 1.7 16V QV `85г. карбураторен бензинояд

                Comment


                • Първоначално публикувано от ecotronic Покажи съобщение
                  "При 16-клапановия мотор има централно разположена свещ както при всички 4-клапанови конфигурации, а втората свещ е по-малка, и разположена встрани на основната. В този вариант на мотора двете свещи подават запалителната искра едновременно поради това, че бобините са комбинирани (1+4 и 2+3). Това позволява за задействането на всичките 8 свещи да се използват 4 бобини вместо 8, и е обща практика, наречена „wasted spark” (използвана още в системата EDIS на Ford, и в някои V6 мотори на Alfa Romeo). Основната причина за въвеждането на тази система е цената. Тъй като и двете свещи са свързани към една бобина, едната от тях работи с обърнат поляритет и изисква намалено пробивно напрежение. При следващия 16v TS мотор (CF3 от 2001г) четирите бобини „палят“ свещите в същия цилиндър – т.е. не както предния вариант 1+4 и 2+3 по двойки, а бобина №1 пали двете свещи на първи цилиндър, №2 – на втори, и т.н."


                  От този материал на някой стана ли му ясно защо CF2 ползва wasted spark а CF3 - не?

                  Някой прочете ли един ред затова, че при CF2 бобините работят на двойно по-висока честота от CF3?

                  И защо?
                  при цф2 е wasted spark защото единия край на бобината дава искра в цилиндър във фаза изхвърляне на изгорелите газове - тоест губи се щото е ненужна. при цф3 и 2-та края на бобината дават искра в работния такт - тоест не може да се каже че искрата се губи. предимствата са че бобината има двойно повече време да се зареди което е добре при високите обороти и освен това има възможност да се променя самостоятелно аванса на всеки цилиндър (ако тоя смотан бош го прави).
                  точка

                  Comment


                  • Първоначално публикувано от kolev Покажи съобщение
                    при цф2 е wasted spark защото единия край на бобината дава искра в цилиндър във фаза изхвърляне на изгорелите газове - тоест губи се щото е ненужна. при цф3 и 2-та края на бобината дават искра в работния такт - тоест не може да се каже че искрата се губи. предимствата са че бобината има двойно повече време да се зареди което е добре при високите обороти и освен това има възможност да се променя самостоятелно аванса на всеки цилиндър (ако тоя смотан бош го прави).
                    Така де, пак питам (вече за не знам кой път):

                    Защо при CF2 се ползва wasted spark?


                    159 1.8 MPI
                    166 2.0 TS (ex)

                    Comment


                    • http://translate.google.bg/translate...38%26bih%3D505 Ефектът от втората свещ е никакъв, както каза Bobi_33 просто добре се отразява на електрическата система Странно но факт. На практика искрата се подава в такт изпускане т.е. не върши никаква работа.
                      sigpic
                      156 Facelift 1.9JTD16V 159 1.9JTDm16V 166 2.0TS(eх) Fiat Fiorino 1.3JTD
                      "Странно нещо е животът - днес караш с 200, утре те возят с 20"

                      Comment


                      • Първоначално публикувано от code Покажи съобщение
                        http://translate.google.bg/translate...38%26bih%3D505 Ефектът от втората свещ е никакъв, както каза Bobi_33 просто добре се отразява на електрическата система Странно но факт. На практика искрата се подава в такт изпускане т.е. не върши никаква работа.
                        Практическият ефект вероятно е никакъв.
                        Но не знам за конструктор във водеща автомобилна компания, който да проектира нещо ей така за да има никакъв ефект на теория.

                        Ще задам въпроса по друг начин:

                        Защо конструкторът е проектирал CF2 с wasted spark?


                        159 1.8 MPI
                        166 2.0 TS (ex)

                        Comment


                        • Ето и една анимациика - http://www.gill.co.uk/products/digit...wast_spark.asp

                          Щом лаик като мен го разбра... Втората искра на практика няма какво да възпламенява, защото в горивната камера няма кислород.

                          Comment


                          • Първоначално публикувано от ecotronic Покажи съобщение
                            Практическият ефект вероятно е никакъв.
                            Но не знам за конструктор във водеща автомобилна компания, който да проектира нещо ей така за да има никакъв ефект на теория.

                            Ще задам въпроса по друг начин:

                            Защо конструкторът е проектирал CF2 с wasted spark?
                            Е добре де не четеш ли, по-добре се отразява на бубините. уж ..
                            sigpic
                            156 Facelift 1.9JTD16V 159 1.9JTDm16V 166 2.0TS(eх) Fiat Fiorino 1.3JTD
                            "Странно нещо е животът - днес караш с 200, утре те возят с 20"

                            Comment


                            • Първоначално публикувано от code Покажи съобщение
                              Е добре де не четеш ли, по-добре се отразява на бубините. уж ..
                              Това не е вярно. При CF2 бобините работят на двойно по-висока честота отколкото при CF3. А те се нуждаят от време за запасяване на магнитна енергия в магнитопровода, която енергия в момента на искрата се трансформира в електрическа. Това ограничено време ограничава и двигателя във високите обороти.
                              Пита се - въпреки това, защо е направено?


                              159 1.8 MPI
                              166 2.0 TS (ex)

                              Comment


                              • Демек както казах вече, без да го мисля, търся и т.н. с един обикновен тест - файда от малката свещ йок. Няма смисъл да го мислите повече, то като цяло ако италянците мислеха малко повече а не се водеха от други неща то Алфа нямаше да е на това дередже.
                                И е факт че както и да го въртите от 97г. ЖТД-то са по сполучливите мотори.

                                Comment

                                Working...
                                X